عبدالمهدی: حضور هیچ پایگاه نظامی خارجی در عراق را نمی‌پذیریم

۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۹۸۱۶۸۹ سرخط اخبار

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که حضور هیچ پایگاه نظامی خارجی در خاک این کشور پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار با پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در بغداد اعلام کرد: حضور هیچ پایگاه نظامی خارجی در خاک عراق را نمی‌پذیریم.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی دفتر مطبوعاتی نهاد نخست‌وزیری عراق، عبدالمهدی همچنین افزود: عراق به صورت مستقل تصمیم می‌گیرد و تحت تاثیر نفوذ قرار نمی‌گیرد.

شاناهان نیز با اشاره به تمایل واشنگتن برای تقویت روابط با بغداد خاطرنشان کرد که سربازان آمریکایی مسئولیت مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی را بر عهده دارند.

سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد. وی به هنگام ورود به بغداد بر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد و به موضوع آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نیز پرداخت.

به گزارش رویترز، شاناهان به خبرنگاران همراه خود گفت: ما به دعوت دولت عراق به این کشور آمده‌ایم و منافع ما در جهت تقویت ظرفیت‌های امنیتی در عراق است.

او افزود: می‌خواهم مستقیماً نگرانی‌های مقامات و چالش‌های سیاسی را که با آن روبه‌رو هستند از زبان آنها بشنوم و این موارد را صریحاً در برنامه‌ریزی‌های خود خواهیم گنجاند.

وزیر دفاع موقت آمریکا همچنین در مورد مسأله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با فرماندهان آمریکایی در محل تبادل نظر خواهد کرد.

پاتریک شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه ممکن است به عراق منتقل شوند، گفت که در این سفر خود در این باره نیز به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا روز دوشنبه گفت که به باور او واشنگتن قرار نیست تعداد نیروهای خود در عراق را افزایش دهد. هم‌اینک در حدود ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به خبرنگاران از توضیح در مورد جدول زمانی «شکست داعش» در سوریه خودداری کرد. او اما بر ادامه تمامی تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن کامل داعش تأکید کرد.

کلید واژه ها: عادل عبدالمهدی ایران و عراق


( ۱ )

نظر شما :