چرا امریکا برای عادی سازی روابط کشورهای جهان با اسرائیل عجله دارد؟

اغراق در ایران هراسی برای رسیدن به یک هدف شوم

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۹۸۱۷۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: احمد عبدالتواب
احمد عبدالتواب می نویسد: ترسناک این است که طرح استراتژیک اسرائیل بر این مبتنی است که شماری از کشورهای همسایه خود را ویران کند، از جمله عراق و ایران، برای همین از عراق آغاز کرده به این دلیل که چنین گمان کرده که گزینه آسانتری است، و انتظار می رود این طرح گسترش یابد و به ایران که مقصود اصلی اسرائیل است نیز برسد. به خصوص که دیگر هیچ گونه خطری از جانب بغداد احساس نمی کند. 
اغراق در ایران هراسی برای رسیدن به یک هدف شوم

دیپلماسی ایرانی: روابط امریکا و اسرائیل به شکل عجیب و غریبی عمیق و استوار شده تا آن جا که نمی توان این سطح از روابط را میان امریکا با هیچ کشور دیگری در جهان جستجو کرد. حتی نمی توانیم بگوییم هیچ کدام از کشورهای منطقه روابط دو جانبه ای در این سطح با امریکا دارند. برای این که این رابطه در حقیقت به جای دو جانبه سه جانبه شده است، برای این که اسرائیل طرف اساسی روابط امریکاست که ایالات متحده در رابطه با هر کشور دیگری روابط دو جانبه اش با اسرائیل را لحاظ می کند! اما این روابط پیچیده میان امریکا و اسرائیل چگونه شکل گرفت؟ این موضوعی است که صحبت بسیاری می توان درباره آن کرد و تحلیل های مختلفی درباره آن مطرح شده است، بعضی از تحلیلگران می گویند که از درک دقیق عناصر این رابطه عاجز هستند! 

کار به جایی رسیده است که بعضی وقت ها امریکا مسئولیت تحقق یکی از اهداف اسرائیل را خودش به دست می گیرد تا به نتیچه برسد با وجود این که می داند این کار می تواند به منافع امریکا در منطقه ضربه بزند! مثل اصراری که اسرائیل کرد تا عراق ویران شود صرفا به دلیل این که می خواست از صدام حسین و حکومت او خلاص شود، امریکا فقط به همین دلیل آن ماموریت کذایی را انجام داد. در حالی که قبل از آن امریکا همیشه تلاش می کرد حکومت صدام حسین را، ولو ضعیف شده، حفظ کند به این دلیل که بتواند جلوی جاه طلبی های ایران و نفوذ رو به گسترش آن را بگیرد. اتفاقا بعد از ویران شدن عراق توسط امریکا بعد از حمله به آن، این اتفاق افتاد و عراق کاملا تحت نفوذ ایران قرار گرفت. 

ترسناک این است که طرح استراتژیک اسرائیل بر این مبتنی است که شماری از کشورهای همسایه خود را ویران کند، از جمله عراق و ایران، برای همین از عراق آغاز کرده به این دلیل که چنین گمان کرده که گزینه آسانتری است، و انتظار می رود این طرح گسترش یابد و به ایران که مقصود اصلی اسرائیل است نیز برسد. به خصوص که دیگر هیچ گونه خطری از جانب بغداد احساس نمی کند. 

برای همین لازم است به این نکته توجه شود که فقط پیشرفت و قدرت گرفتن نسبی ایران مطرح نیست، بلکه تعمدا آن را خطری برای منطقه و جهان جلوه می دهند و ایران هراسی به راه انداخته اند تا به هدف اصلی خود برسند، اسرائیل می خواهد از این وضعیت استفاده کند و توافق منطقه ای و جهانی را برای زدن ضربه دردناک به ایران بگیرد! 
در این چارچوب است که می توان کنفرانس اخیر ورشو را بررسی کرد و هدف از برگزاری آن را تشدید فضا علیه ایران دانست، ترامپ و نتانیاهو وارد یک راه یکجانبه ای شده اند که با عجله می خواهند به هدف خود برسند بدون این که به منافع دیگر قدرت ها توجه داشته باشند. برای همین است که شاهدیم برای عادی سازی روابط میان اسرائیل با برخی کشورهای دیگر عجله به خرج می دهند. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

احمد عبدالتواب

نویسنده خبر

احمد عبدالتواب، سرهنگ بازنشسته ارتش مصر است که در حال حاضر نماینده مجلس این کشور است. وی در مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز فعال است و از ستون نویس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: نشست ورشو ایران و اسرائیل


( ۱۰ )

نظر شما :