گوآیدو: از آمریکا می‌خواهم تمام گزینه‌ها را برای براندازی مادورو در نظر بگیرد

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۹۸۱۹۱۵ سرخط اخبار

پس از آنکه سربازان وفادار به رئیس جمهوری ونزوئلا کاروان‌های حامل کمک‌های خارجی را از مرز این کشور عقب رانده و دو معترض را کشتند، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا اعلام کرد که مجبور است از واشنگتن بخواهد تمامی گزینه‌ها را برای براندازی مادورو بررسی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوآن گوآیدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا در پیامی توئیتری نوشت: رخدادهای مرز ونزوئلا مرا مجبور کرد تا تصمیمی را بگیرم و به صورت رسمی به جامعه بین‌الملل پیشنهاد کنم که باید تمامی گزینه‌ها را در تضمین آزادی کشور ونزوئلا بررسی کنند.

اپوزیسیون ونزوئلا امیدوار بود که سربازان این کشور اجازه دهند تا کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شوند اما صفوف گارد ملی ونزوئلا در مرز اقدام به شلیک گاز اشک آور به سوی کاروان‌های کمک رسان کردند.

تصاویر تلویزیونی رویترز از منطقه سن آنتونیو نشان می‌دهد که ده‌ها مرد سوار بر موتورسیکلیت و با لباس مشکی و کلاهی که صورت‌هایشان را پوشانده بود، اقدام به تیراندازی به سوی جمعیت کرده‌اند.

معترضان در شهر اورنا واقع در مرز با کلمبیا خیابان‌ها را با لاستیک‌های در حال سوختن مسدود کرده و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و به سوی سربازان سنگ پرتاب کردند و از مادورو خواستند تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شود.

ریکاردو روسلو، فرماندار پورتوریکو گفته که به یک کشتی این کشور که حامل کمک‌های بشردوستانه بود دستور داده تا بازگردد چون یک کشتی نیروی دریایی ونزوئلایی تهدید کرده بود به سوی آن شلیک می‌کند.

وی ادامه داد: این غیرقابل قبول و شرم آور است. ما به شرکایمان در دولت آمریکا نیز درباره این رویداد جدی اطلاع داده‌ایم.

گوآیدو گفت که همچنان از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا می‌خواهد تا اجازه دهد این کمک‌ها وارد کشور شود و در عین حال، راه‌های دیگر را نیز در نظر دارد.

وی ادامه داد، در نشست منطقه‌ای گروه لیما در بوگوتا که روز دوشنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند؛ در این نشست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز حضور دارد و در جریان این نشست، آنها احتمالاً تصمیم می‌گیرند تا اقدامات بیشتری را برای اعمال فشار علیه مادورو انجام دهند.

گوآیدو در نشست خبری در کلمبیا در کنار ایوان دوکو، رئیس جمهوری این کشور گفت: جهان هر دقیقه و هر ساعت شاهد بدترین وجهه دیکتاتوری ونزوئلاست.

گروه حقوق بشری "پنال فورم" گفته که در نتیجه تیراندازی‌ها و درگیری با سربازان ۲۹ تن زخمی شده و دو تن در سراسر ونزوئلا کشته شدند. مقام‌های کلمبیا نیز گفته‌اند که ۲۸۵ تن از جمله افرادی که تحت تأثیر گاز اشک آور قرار گرفته‌اند، مجروح شده‌اند.

گوآیدو از نیروهای مسلح ارتش ونزوئلا خواسته تا در کنار آنها بماند و اجازه دهد تا این کمک‌ها وارد ونزوئلا شود و به آنها وعده داده تا اگر از مادورو روی برگردانند، آنها را عفو می‌کند.

وی ادامه داد: شما به کسی که به صورت سادیستی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور نمی‌دهد، هیچ دینی برای تبعیت کردن ندارید.

در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیترش نوشت: کشورهایی که هنوز از مادورو حمایت می‌کنند باید به یاد داشته باشند که از چه چیزی حمایت می‌کنند.

مقام‌های آمریکایی لفاظی درباره تغییر رژیم در ونزوئلا را تشدید کرده‌اند به طوریکه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خشونت از سوی "سرسپردگان مادورو" را محکوم کرد و گفت که آمریکا از خانواده‌های افرادی که در مسیر دستیابی به عدالت دچار زحمت و آسیب شده‌اند، حمایت می‌کند.

پامپئو، مادورو را یک "مستبد بیمار" خواند که از ورود کمک‌های بشردوستانه به کشورش جلوگیری می‌کند.

کلید واژه ها: خوان گوایدو ونزوئلا


نظر شما :