چرا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با استیضاح رئیس جمهور مخالفت کرد؟

بازی دموکرات ها با ترامپ

۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۸۲۲۵۴ اخبار اصلی آمریکا
همان گونه که در سایه اقدامات و تصمیم های ترامپ در دو سال آغازین فعالیتش، شرایط بر شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای شکل گرفت و پس از ۸ سال بار دیگر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به دموکرات ها تعلق یافت. این بار هم دموکرات ها مشابه همین برنامه را برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در نظر دارند. شاید به این دلیل است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان با طرح استیضاح ترامپ مخالفت کرده است.
بازی دموکرات ها با ترامپ

عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی
دیپلماسی ایرانی
– پس از کش و قوس های فراوان دموکرات ها در خصوص استیضاح ترامپ که تنش با کاخ سفید را به شدت افزایش داده بود، مصاحبه اخیر نانسی پلوسی با روزنامه واشنگتن پست آبی بر آتش نگرانی های دونالد ترامپ بود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این گفت وگو ضمن تحقیر رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام داشت که مخالف روند استیضاح دونالد ترامپ است؛ مواضعی که تشکر دونالد ترامپی را در پی داشت که تا هفته پیش تنش لفظی وی با نانسی پلوسی سایه جدی بر گسل مجلس نمایندگان و کاخ سفید انداخته بود. اما به واقع ریشه عدم حمایت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح رئیس جمهوری آمریکا چیست؟  

پیروزی دموکرات ها بر جمهوری خواهان در انتخابات 2020 با کارت ترامپ
بدون شک انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در 6 نوامبر سال گذشته میلادی نقطه عطف جدی در مسیر برنامه های دونالد ترامپ ایجاد کرد. انتخاباتی که با پیرزوی دموکرات ها در مجلس نمایندگان همراه شد و همین کافی بود که کاخ سفید دیوار بلند کنگره را روبه روی خود بیند. حال دو سال باقی مانده از عمر ریاست جمهوری ترامپ باید با نگرانی از کشمکش های سیاسی با دموکرات ها سپری شود.  
تعطیلی بیش از یک ماهه دولت فدرال و اعلام وضعیت فوق العاده از سوی کاخ سفید برای تامین هزینه ساخت دیواری مرزی در مکزیک، دموکرات های تازه نفش مجلس نمایندگان را بر آن داشت که در سایه تحقیقات مولر در خصوص اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به واسطه پرونده‌های متعدد قضایی ترامپ، روند استیضاح وی را آغاز کنند. اگر چه تلاش های برد شرمن، عضو مجلس نمایندگان به منظور طرح استیضاح ترامپ در دور پیشین در همان ژوئن سال ۲۰۱۷ به همراهی و موافقت 60 نماینده کنگره انجامید، اما نهایتا این برنامه در دسامبر همان سال به در بسته خورد. اما این بار شرمن برنامه جدی برای احیای طرح پیشین خود دارد. لذا با توجه به این نکات شاید در ظاهر چنین به نظر آید که دموکرات‌ها نمی‌خواهند خیلی‌وقت‌شان را صرف دونالد ترامپ کنند و به اجبار او را تا سال 2020 تحمل کنند و در سایه استیضاح بخواهند او را از سر راه خود بردارند، اما منطقی آن است که ترامپ باید تا انتخابات بعدی در مسند قدرت باقی بماند تا بتواند بسترهای شکست جمهوری خواهان را فرام کنند. شاید به همین دلیل است که پلوسی 78 ساله عنوان داشت که ترامپ ارزش استیضاح را هم ندارد. چون دموکرات های با سابقه مجلس نمایندگان می خواهند از نردبان ترامپ برای رسیدن به قدرت بالا روند.
همان گونه که در سایه اقدامات و تصمیم های ترامپ در دو سال آغازین فعالیتش، شرایط بر شکست جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای شکل گرفت و پس از 8 سال بار دیگر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به دموکرات ها تعلق یافت. این بار هم دموکرات ها مشابه همین برنامه را برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در نظر دارند. البته به نظر می رسد که در اردوگاه دموکرات ها نیز بر سر تکیه بر این نقشه یک اختلاف نظر جدی صورت گرفته است و بسیاری از نمایندگان جوان مخالف مواضع رئیس مجلس نمایندگان هستند. اما برای مواضع پلوسی چند دلیل وجود دارد؛ اول این که دموکرات ها تنها مجلس نمایندگان را در دست دارند و برای وصول طرح استیضاح باید چراغ سبز مجلس سنا نیز وجود داشته باشد که با اکثریت جمهوری خواهان، این مجلس با استضاح هم حزبی هایشان موافقت نخواهند کرد. دوم این که در صورت استیضاح ترامپ و برکناری او، شرایط برای ریاست جمهوری موقت مایک پنس، معاون اولش مهیا می شود که به نظر شخصیتی منطقی تر و باهوش تر از ترامپ است. در این صورت رقیب بسیاری سختی در انتخابات 2020 برای دموکرت ها به دست خود آنها به وجود می آید.

حال جنگ تجاری با چین، احتمال چالش‌های قریب الوقوع در عرصه سیاست خارجی با قاره سبز، پکن، مسکو، پرونده خاشقجی و تهران و از همه مهمتر رکود اقتصادی پیش روی آمریکا به واسطه تصمیمات ترامپ کارت های دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات پیش رو هستند.
دونالد ترامپ در دو سال گذشته نه ‌تنها وعده‌های اقتصادی‌ خود را محقق نکرد که حتی رکورد بالاترین مقدار بدهی ملی را از سال 1950 تاکنون به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش‌ها در پایان سال 2018، بدهی ملی آمریکا به 22 تریلیون دلار (21/974) رسید. این بدهی به اندازه 78 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. شاید همین برگ ناکامی ترامپ در سال 2020 را رقم بزند ودیگر نیازی به استضاح نباشد؛ فقط کافی است که دموکرات ها دو سال دیگر رئیس جمهوری آمریکا را تحمل کنند که بار دیگر، نه پیروزی خود را بر ترامپ که بر جمهوری خواهان محقق کنند.   


( ۱۱ )

نظر شما :

Kasra ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۰
شما واقعا تحلیلگت هستید؟!؟
سیاوش ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۶
بدهی امریکا 105 درصد تولید ناخالص داخلی اش است
ابراهیم قدیمی ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۲:۱۷
بقول شیخ اجل بر احوال ان مرد باید گریست که دخلش بود نورده خرج بیست