برایان هوک: ایران عامل مرگ صدها نظامی آمریکایی است

۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۸۲۵۴۱ سرخط اخبار

نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز گذشته مدعی شد ایران در مرگ بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی در عراق نقش داشته است.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته و این بار مدعی شد که ایران در مرگ صدها نظامی آمریکایی در عراق نقش داشته است.

هوک که در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با متهم کردن ایران به تلاش برای «تحت کنترل درآوردن عراق»، مدعی شد: «امروز می‌توانم اعلام کنم که بر اساس گزارش‌های از طبقه‌بندی‌خارج‌شده ارتش ایالات متحده، ایران در مرگ دستکم ۶۰۸ نظامی آمریکایی مسئول است.»

وی افزود: «این معادل ۱۷ درصد از کل تلفات نیروهای ایالات متحده در عراق بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ است.»

نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد این آمار از بیان جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

تلاش گسترده واشنگتن برای فشار اقتصادی به ایران

هوک در بخش‌های دیگر این نشست خبری به تشریح گستره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و آثار ادعایی آن بر جمهوری اسلامی پرداخت. وی گفت: «این دولت، تاکنون بیش از ۹۷۰ فرد و شرکت ایرانی را تحریم کرده است. تحریم‌هایی که هفته گذشته علیه شرکت‌های صوری حامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع ایران اعلام کردیم، بیست و ششمین دور از تحریم‌های آمریکا بود.»

او افزود: «ما به عنوان بخشی از این فشارها، بیش از ۷۰ موسسه مرتبط با ایران و شعب خارجی و داخلی آن‌ها را تحریم کرده‌ایم. سامانه پیام‌رسان "سوئیفت" هم از بسیاری از این تحریم‌ها پیروی کرده و ارتباط تمام بانک‌های تحریم‌شده را قطع کرده است. سوئیفت در ماه نوامبر حتی ارتباط بانک مرکزی ایران را هم با سیستم قطع کرد.»

به گفته هوک، آمریکا کشورهای مختلف را برای مقابله با آنچه او تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها خواند، تحت فشار قرار داده و به این منظور تیم‌های وزارت خارجه آمریکا تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سفر کرده‌اند.

او از همکاری برخی کشورهای آسیایی و آمریکایی از جمله پاناما، سریلانکا، سیرالئون و سنگاپور در این زمینه تمجید کرد و گفت اروپایی‌ها نیز از تلاش‌های آمریکا برای مقابله با برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی ایران حمایت کرده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی در مجموع از نتایج این فشار اقتصادی ابراز خرسندی کرده و گفت تحریم‌ها موجب کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش تورم شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست، تلاش کرد مسئله مقابله با ایران را به جای موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی به عنوان مسئله اصلی منطقه مطرح کند. او با بیان اینکه سال‌هاست که بسیاری از تحلیلگران مناقشه فلسطین را محور اصلی مناقشات غرب آسیا می‌دانند، گفت: «واقعیت این است که آنچه هرچه بیشتر شاهدش هستیم، ارتباطی دیگر را نشان می‌دهد؛ پرداختن به تهدیدات برآمده از ایران، پیش‌شرط کمک به حل مناقشات دیگر است.»

دولت کنونی آمریکا از ابتدای کار خود اقدامات ضدایرانی را به عنوان اولویت نخست خود معرفی کرده و در عین حال ده‌ها امتیاز کم‌سابقه به رژیم صهیونیستی داده است. انتقال سفارت به قدس اشغالی، توقف کمک‌های مالی به مناطق فلسطینی‌نشین، کاهش حمایت از برنامه‌های سازمان ملل متحد در غزه و اخیرا به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه، از جمله امتیازاتی است که واشنگتن در دو سال اخیر به تل‌آویو داده است.

کلید واژه ها: برایان هوک ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :