سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان؛ سیاسی یا اقتصادی؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۹۸۲۹۰۵ سرخط اخبار

یک روزنامه نزدیک به قطر به بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ریاض پرداخت و آن را دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چهارشنبه (هفدهم آوریل) در رأس هیأتی بلندپایه برای نخستین بار به عربستان سعودی رفت.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در کاخ پادشاهی میزبان عبدالمهدی بود و طرفین نشستی برگزار کردند که در آن، امرا، وزرا و شخصیتهای بلندپایه سعودی و عراقی حضور داشتند.

نخست وزیر عراق که با یازده وزیر، شصت‌وهشت مسئول دولتی و حدود هفتاد بازرگان به عربستان رفته، تأکید کرد که سفر وی به ریاض، «نشانگر رویکرد و تمایل دولت عراق برای توسعه روابط با ریاض در همه زمینه‌هاست و تبادل این سفرها در این سطح عالی، افقهای گسترده‌ای ایجاد، خواسته‌های دو ملت را برآورده و امنیت و ثبات را برای عموم ملتهای منطقه محقق می‌کند».

شاه سعودی نیز برای عراق، ثبات، شکوفایی و پیشرفت را آرزو و از تحول و ثباتی که عراق شاهد آن است، ابراز خرسندی کرد.

یک مسئول عراقی که در هیأت این کشور در ریاض حضور دارد، به صورت تلفنی به روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- گفت که «این توافقات درباره مبادلات تجاری، هماهنگی امنیتی، مرزهای مشترک، ویزای دو کشور و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین طرفین است».

این منبع اعلام کرد که احتمالا در جریان دیدارهای امروز بین مسئولان سعودی و عراقی، زمان بازگشایی گذرگاه مرزی بین دو کشور که از 30 سال پیش بسته است، اعلام خواهد شد.

یک مسئول عراقی حاضر در بغداد هم گفت که عبدالمهدی و هیأت عراقی توافقاتی در خصوص مسائل نظامی و اقتصادی امضا خواهند کرد، و این سفر در تحکیم روابط دوجانبه مهم است.

وی همچنین تصریح کرد که بغداد از طریق چنین سفرهایی در تلاش است که «فرصت سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش دهد و با شرکتهای عربی و بین‌المللی تعامل داشته باشد».

«ضیاء المرسومی» عضو «التیار المدنی العراقی» (جریان مدنی عراق) اما به العربی الجدید گفت که «سفر نخست وزیر [عراق] به سعودی، بیش از اینکه تجاری و اقتصادی باشد، سیاسی است؛ زیرا بازار عراق در انتظار سعودی‌ها نیست و سعودی‌ها نمی‌توانند هیچ استفاده‌ای از آن داشته باشند».

المرسومی ادامه داد: «توافقاتی که امروز امضا خواهد شد –هر چند محتوای آن اقتصادی یا سرمایه‌گذاری است- ولی در ضمن تلاشهای عراق است که ثابت کند جانبدار هیچ یک از دو محور اصلی منطقه (ایران و سعودی) نیست؛ به ویژه اینکه بغداد توافقنامه‌های مشابهی با ایران امضا کرد که چندی پیش اجرایی شد».

وی اعلام کرد که اگر این سفر دارای ابعاد اقتصادی قلمداد شود، «کاملا نادرست است ...و اگر کمک مالی برای شهرهای آزاد شده از دست داعش به حاصل شود، می‌توان آن را دست‌کم در راستای جلب منافع برای عراق دانست؛ زیرا عراق چیزی ندارد که بخواهد صادر یا با سعودی سرمایه‌گذاری کند».

العربی الجدید هم در پایان گزارش خود تأکید کرد که «همگرایی عراقی-سعودی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تمایل پادشاهی [سعودی] برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری خود در عراق است»؛ به ویژه اینکه این همگرایی پس از «امضای بیش از 130 معاهده اقتصادی و تجاری بین بغداد و تهران» حاصل شده است.

کلید واژه ها: عادل عبدالمهدی عربستان سعودی


نظر شما :