مقام روس: با بازگرداندن جسد سرباز اسرائیلی، سوری‌ها از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۹۸۳۰۷۲ سرخط اخبار

فرستاده ویژه روسیه به سوریه از انتقال جسد سرباز اسرائیلی از روسیه به اراضی اشغالی و دستاوردهای سوری‌ها از این عملیات خبر داد.

به گزارش ایسنا، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه روسیه به سوریه در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای روسیا الیوم اظهار کرد: عملیات انتقال جسد زاخاری بومل، سرباز اسرائیلی به "اسرائیل" (اراضی اشغالی) که در عملیات "سلطان یعقوب" سال ۱۹۸۲ میلادی ناپدید شده بود و نیروهای ویژه روس در عملیاتی ویژه در سوریه آن را یافتند، اقدامی یک‌جانبه نبود.

لاورنتیف ضمن تشکر از طرف سوری تاکید کرد: تعدادی از شهروندان سوری از زندان‌های اسرائیلی آزاد خواهند شد.

فرستاده ویژه روسیه به سوریه گفت: به شما اطمینان می‌دهم کاری به ضرر سوریه انجام نمی‌دهیم و اطمینان داریم که طرف سوری نیز ما را به درستی درک کرده و در جایگاه خود قرار دارد. امیدواریم که مردم دیگر کشورها نیز امروز یا فردا در این راستا اقدام کنند.

او با تاکید بر اینکه کار اتحادیه عرب در غیاب دمشق ناتمام است، واشنگتن را متهم کرد که مذاکرات در نشست اخیر اتحادیه عرب درباره مساله عضویت دوباره سوریه در این اتحادیه را متوقف کرد.

لاورنتیف با اشاره به اینکه بار اصلی ازسرگیری روابط میان سوریه و کشورهای عربی بر دوش این کشورهاست، گفت: سوریه طرف اقدام‌کننده برای خروج از اتحادیه عرب نبود.

این مسؤول روس تاکید کرد: اقدام برخی کشورهای عربی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در دمشق گام بسیار مهمی است و ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان سوریه و کشورهای عربی یکی از اولویت‌هاست.

او درباره مساله جولان اشغالی سوریه و اعلام حاکمیت اسرائیل بر آن، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه سوریه به میدانی برای تسویه حساب تبدیل نشود، گفت: آنچه اسرائیل انجام می‌دهد و از این طریق به دنبال آن است، می‌تواند از راه‌های دیگری محقق شود.

لاورنتیف در ادامه به بررسی مسایل ادلب، اردوگاه الرکبان و وضعیت شرق سوریه در دوازدهمین دور مذاکرات آستانه و نتایج آن اشاره کرد و گفت: نتایج این مذاکرات در مرحله اول به نظر قابل توجه نمی‌رسید اما کار دقیق نبود.

فرستاده ویژه روسیه به سوریه تاکید کرد: حضور گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در دور مذاکرات از لحاظ سیاسی سود بسیاری داشت، وظیفه فرستاده سازمان ملل پیشبرد مساله سازش در سوریه با هدایت سوریه و نه هدایت بین‌المللی آن است و ما بر این باوریم که پدرسن به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

این مسؤول روس افزود: پدرسن موظف به ایجاد راهکاری برای کمیته قانون اساسی است و او کسی است که لیست‌های کمیته قانون اساسی را اعلام خواهد کرد، امیدوارم که این لیست‌ها همزمان با دور بعدی مذاکرات آستانه در ژوئیه اعلام شوند.

لاورنتیف با اشاره به مشکلاتی که در توافق درباره اسامی شش تن در لیست جامعه مدنی وجود داشت، گفت: مساله ارائه لیست‌هایی از سوی دولت با حساسیت بالایی از سوی طرف دیگر دنبال می‌شود و برعکس و شما می‌دانید که این مساله بی‌نهایت حساس است. من هرگز تمامی اسرار را افشا نخواهم کرد، بر این باورم که ما امروز درباره سازش و حل اختلافات به خط پایان نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم تشکیل کمیته قانون اساسی تنها اقدامی تشریفاتی باشد بلکه به دنبال آن هستیم که  این کمیته موثر باشد.

لاورنتیف توسعه فعالیت‌های کشورهای شرکت‌کننده در آستانه به ویژه لبنان و عراق را پیشرفت بزرگی دانست و گفت: ما خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوییم درب‌های آستانه برای آنها گشوده‌اند اما آنها به دلیل حضور ایران در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.

فرستاده روسیه به سوریه تاکید کرد: آنچه درباره وجود اختلافاتی میان مسکو و تهران گفته می‌شوند، شایعه هستند و کسانی که به چنین شایعه‌هایی دامن می‌زنند، هدفی به جز آسیب زدن به روابط مسکو-تهران و نیز تخریب روابط تهران-دمشق ندارند.

او با تاکید بر ادامه گفت‌وگوها با واشنگتن درباره سوریه گفت: حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه چه در شرق فرات و چه در منطقه اردوگاه الرکبان باید پایان یابد.

این مسؤول رو ادامه داد: گفت‌وگو میان کردها و دمشق عامل اصلی در اخراج آمریکایی‌ها از سوریه است به ویژه که کردها به هیچ گروه تندرویی ملحق نمی‌شوند پس اختلاف نظرهای بزرگی میان آنها و دولت سوریه وجود ندارند.

کلید واژه ها: روسیه اسرائیل


نظر شما :