تلاش ها در دولت ترامپ برای ممانعت از تصمیم گیری های شدیدالحن او

ماتیس جلوی ترامپ را برای درگیری با ایران و کره شمالی می گرفت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۳۱۷۲ اخبار اصلی آمریکا
از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا کنون که اندکی بیش از یک سال از ریاست جمهوری او باقی مانده است، شمار زیادی از وزرای کابینه و مشاوران رئیس جمهوری استعفا کردند یا مجبور به استعفا شدند. یکی از جدیدترین نمونه های این اتفاق کناره گیری جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده در پی اختلاف با ترامپ بر سر سوریه بود. اما ظاهرا ماتیس رئیس جمهوری را از بسیاری از دیگر تصمیم گیری های نادرست باز داشته است.
ماتیس جلوی ترامپ را برای درگیری با ایران و کره شمالی می گرفت

نویسنده: الن میشل

دیپلماسی ایرانی: «نیویورکر» در گزارشی نوشته است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در تلاش های پی در پی برای جلوگیری از تشدید تنش ها با کره شمالی، ایران و سوریه و تبدیل شدن آنها به جنگی تمام عیار، از اجرای دستورات رئیس جمهوری دونالد ترامپ خودداری یا گزینه های او را محدود می کرد. این یکی از جدیدترین اظهاراتی است که نشان می دهد مقامات دولت ترامپ سعی در کنترل نیات بد او دارند.

یک مقام ارشد سابق امنیت ملی به نیویورکر گفت: «رئیس جمهوری با صدای بلند فکر می کند؛ شما با آنچه می شنوید به مثابه یک دستور رفتار می کنید یا بخشی از یک گفت و گوی طولانی تر؟ ما با آن به عنوان بخشی از یک گفت وگو طولانی تر رفتار می کردیم. ما به همین شیوه از وجود اتفاق های بد بیشماری جلوگیری کردیم.»

در سال 2017 و پس از یک سری آزمایشات موشکی بالستیک در کره شمالی، ترامپ به پنتاگون دستور داد تا همسران و فرزندان نیروهای نظامی ایالات متحده را از کره جنوبی که پایگاه نظامی آمریکا در آن قرار دارد، خارج کنند. یک مقام دولت ترامپ به نشریه نیویورکر گفته که ماتیس صرفا این دستور را نادیده گرفته است.

در یک اتفاق دیگر در پاییز سال 2017، مقامات کاخ سفید برای یک جلسه خصوصی در کمپ دیوید برای توسعه گزینه های نظامی برای یک درگیری احتمالی با کره شمالی برنامه ریزی می کردند و طبق ادعاهای مطرح شده، ماتیس مانع از برگزاری این جلسه شده است. به گفته یکی از مقامات پیشین ارشد دولت، او درخواست ژنرال اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی وقت را در رابطه با اعزام افسران و برنامه ریزان به جلسه، نادیده گرفته است.

پرونده ها از جمله آنهایی که در پروفایل جان بولتون مشاور امنیت ملی هم آمده است نشان می دهد که این فرمانده پیشین نیروی دریایی ایالات متحده به طور مرتب تلاش می کرده تا هر گونه درگیری بالقوه در سراسر جهان را کم اهمیت جلوه دهد.

ماتیس دسامبر گذشته و یک روز پس از آنکه ترامپ اعلام کرد نیروهای ایالات متحده را از سوریه خارج خواهد کرد، از ریاست پنتاگون استعفا کرد. ماتیس شدیدا با این تصمیم رئیس جمهوری مخالف بود.

رئیس پیشین وزارت دفاع همچنین سعی داشت مانع از تبدیل اختلافات احتمالی در خاورمیانه به یک جنگ تمام عیار شود. در اواخر سال 2017 که عراق برای انتخابات پارلمانی آماده می شد، مک مستر نگران هرگونه دخالت احتمالی از سوی ایران در این کشور بود و از پنتاگون خواست تا گزینه هایی را برای مقابله با چنین حرکتی در نظر بگیرد. یکی از مشاوران پیشین مک مستر گفت که ماتیس بعدتر یکی از مقامات پنتاگون را بدون هیچ گزینه ای به کاخ سفید فرستاده است. او گفت: «از او پرسیدم که پس گزینه ها چه شدند؟ او به من گفت که ما در برابر آنها مقاومت کردیم.»

طبق گزارش های منتشر شده، ماتیس همچنین ژنرال جان نیکلسون، رئیس وقت نیروهای ایالات متحده در افغانستان را از دیدار با ترامپ باز داشته است. 

پس از آنکه بولتون جای مک مستر را گرفت، در آوریل 2018 و پس از آنکه گزارش هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم غیرنظامی در سوریه منتشر شد، از پنتاگون گزینه های موجود برای مواجهه با این کشور را خواستار شد. ماتیس تنها یک گزینه پیشنهاد کرد که حمله محدود با موشک های کروز بود و خشم بولتون را برانگیخت. 

مقامات دولت ترامپ به نیویورکر گفته اند که ماتیس احتمالا سعی داشته با محدود کردن اطلاعاتی که به ترامپ می رسد، او را از یک سری تصمیم گیری های اشتباه بر مبنای مشاوره های نادرست، باز دارد. یک مقام ارشد پیشین دولتی گفت: «شمار زیادی از افراد در دولت هستند که می خواهند گزینه های پیش روی رئیس جمهوری را محدود کنند زیرا نمی خواهند که او هیچ کار خاصی انجام دهد.»

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: اختلافات داخلی در دولت ترامپ سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تلاش ماتیس برای ممانعت از شروع جنگ اختلافات ماتیس و ترامپ


( ۲ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۸
ترامپ را شاید عده ای سیاستمداری ناشی بدانند اما موفق بودنش در تجارت موضوعی نیست که به راحتی بتوان انکارش کرد . او میزان سود و زیان را ازهر سیاستمداری بهتر میفهمد . کره شمالی به خوبی میداند اگر دست بر ماشه ببرد آمریکا او رااز روی زمین محو خواهد کرد کیم به خوبی این را فهمید که اگر گرمای اختلاف با آمریکا را نکاهد به زودی آب خواهد شد بنابر این تن به همین مذاکرات نیم بند با آمریکا داد و اما ایران او با ایران نخواهد جنگید مگر اینکه ایران آغاز گر جنگ مستقیم با آمریکا باشد شاید نسخه ونزوئلا یی برایش بهتر از دیگر نسخه ها باشد فشار حداکثری بر اقتصاد ترک خورده ایران .
irani ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۶
.مگر مگس یا ملخ است محوش کند کره جنوبی و ژاپن را با خود ویران در حد محو شما میکند
irani ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸
سال 2002 رزمایش شبیه ساز به نام «میلینیوم چلنج» با هزینه ای بالغ بر 250 میلیون دلار توسط ارتش ایالات متحده برگزار شد. ماجرای این رزمایش شبیه ساز از این قرار بود که تیم ایالات متحده با تمامی تجهیزات در مقابل تیم مقابل که ایران باشد به فرماندهی ژنرال «ون ریپر» وارد عملیات شدند. در نتیجه این رزمایش یک ناوگان از قایق‌های کوچک تیم ایران مکان تیم ایالات متحده را شناسایی کرده و در یک حملهٔ پیشگیرانه، حجم عظیمی از موشک‌های کروز را شلیک میشود که حسگرهای الکترونیکی تیم آمریکا توانایی پاسخگویی به آن‌ها را نداشتند و ۱۶ کشتی جنگی غرق می شود که اگر این نبرد حقیقی بود باعث مرگ بیش از بیست هزار پرسنل نیروی دریایی آمریکا می‌شد. این رزمایش شبیه ساز تا چندین سال افشا و رسانه ای نشده بود تا اینکه ژنرال «ون ریپر» به دلیل برخی اعتراضاتی که داشت در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه های اروپایی از این ماجرا پرده برداشت و نتایج این رزمایش را برای ارتش ایالات متحده فاجعه بار دانست. با توجه به قدرت نظامی و موقعیت جغرافیایی ایران در خلیج فارس این کشور در تنگه هرمز از دست بالاتر برخوردار است و نیروی دریایی آمریکا در این منطقه به هر صورت آسیب پذیر می باشد، همچنین به گفته خود مقامات آمریکایی قدرت موشکی و پهبادی ایران به عنوان بخشی از قدرت نامتقارن این ایران کار می کند. کارشناساس وزارت دفاع آمریکا بر این باورند در صورتی که ایران توانسته باشد به این سطح از پیچیدگی، هدایت، دقت عملیاتی و پیشرفت موشکی برسد، همچنین با توجه به قدرت پهبادی ایران و پیشرفت عالی در عرصه نیروی دریایی، ایران می‌تواند موازنه نظامی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند.
حسین کاظمی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۹
Iran عزیز در اینکه ما چه میزان قدرت آسیب رساندن به آمریکا را داشته باشیم بحثی است جدا و اینکه در آخر چه کسی پیروز جنگ خواهد بود بحثی است جدا