همکاری با ایران از اولویت‌های سیاست خارجی ازبکستان است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۸۳۱۹۷ سرخط اخبار

معاون اول مجلس سنای ازبکستان همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از اولویت‌های کشورش برشمرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به تاشکند سفر کرده است با «صادق صفایف» معاون اول مجلس سنای ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

صفایف در این دیدار اظهار داشت: ما همواره دیدگاه‌های شما را دنبال می‌کنیم و این توجه نه تنها به فرهنگ غنی ایرانیان مربوط می‌شود، بلکه جایگاه ایران را در عرصه بین‌الملل نشان می‌دهد و ما آن را درک می‌کنیم.

وی گفت: خوب می‌دانیم که مشکلات بین‌المللی بدون کمک ایران حل نخواهد شد. برای ازبکستان، ایران نه تنها یک دولت قدرتمند منطقه‌ای است، بلکه سرزمینی است که دسترسی کشور ما را به آب‌های آزاد فراهم کرده است.

معاون اول مجلس سنای ازبکستان ادامه داد: من به عنوان یک مسئول ازبکی از جایگاه ارزشمند ایران در فراهم ساختن دسترسی ازبکستان به بازار جهانی آگاهم و اهمیت زیادی برای همکاری‌های دو کشور قائل هستم؛ لذا لازم است بعضی مشکلات را بررسی و برای آن راه‌حل پیدا کنیم و بدین جهت همکاری ازبکستان و مراکز استراتژیک ما با شورای راهبردی روابط خارجی از اهمیت برخوردار است.

صفایف تاکید کرد که همکاری با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست خارجی ازبکستان قرار دارد.

خرازی نیز به همکاری‌های پارلمانی دو کشور و ضرورت تقویت آن اشاره کرد و اظهار داشت: پارلمان‌های کشورها عصاره ملت‌ها هستند و طبیعتا نقش مهمی در حکومت‌ها دارند.

صفایف ضمن تصدیق نظرات خرازی اشاره کرد که همکاری‌های پارلمانی دو کشور به زودی آغاز خواهد شد.

خرازی در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری و دانشگاهی مطالبی را مطرح کرد که معاون اول مجلس سنای ازبکستان ضمن استقبال، آمادگی کشورش را برای شروع چنین فعالیت‌هایی بین دو کشور مورد تاکید قرار داد.

خرازی همچنین با «سرور اوتا مرادف» معاون مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز در محل آن مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات که تعدادی از روسای کمیسیون‌های مجلس نیز حضور داشتند، فعالیت‌های حزبی و ارتباطات پارلمانی مجلس ازبکستان با مجالس کشورهای دیگر از سوی مرادف تشریح شد.

وی اظهار داشت: در پی تحولات و اصلاحات جدید در کشور ازبکستان در بخش‌های پارلمانی نیز تحولاتی صورت گرفته است.

مرادف و خرازی در این ملاقات در رابطه با همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور مطالبی را مطرح کردند و قرار شد که زمینه‌های این نوع همکاری فراهم شود؛ ضمن اینکه در مورد تبادلات فرهنگی و گردشگری و نیز تسریع در امر ایجاد زیرساخت‌ها نیز مذاکراتی صورت گرفت.

خرازی همچنین در این سفر با «کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

کلید واژه ها: ازبکستان


( ۲ )

نظر شما :