حمله مجدد «حیدر العبادی» به دولت عراق به ریاست «عبدالمهدی»

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۴ کد : ۱۹۸۳۲۵۶ سرخط اخبار

رئیس ائتلاف «النصر» عراق که در انتخابات سال گذشته شکست خورد، بار دیگر به دولت بغداد حمله کرد و گفت، حاضر است دوباره به نخست‌وزیری بازگردد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین و رئیس ائتلاف «النصر» عراق بار دیگر به دولت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر کنونی این کشور حمله کرد و از آمادگی خود برای نخست‌وزیری مجدد سخن گفت.

العبادی یکشنبه (روز گذشته) ادعا کرد که دولت کنونی بسیار بدتر از دولت‌هایی است که بر اساس سهم‌خواهی تشکیل می‌شود. وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که بر اساس سهم‌خواهی، هر فراکسیونی سهمی در تشکیل کابینه دارد، ولی آنچه عملا در عراق رخ داده، تصاحب سهمیه‌ها توسط دولت است و سایر فراکسیونها در آن سهمی ندارند.

اولین بار نیست که پس از تشکیل دولت جدید عراق از پاییز گذشته (1397)، العبادی که از رسیدن به نخست‌وزیر مجدد ناکام ماند، به دولت عبدالمهدی حمله می‌کند. فروردین ماه گذشته یک روزنامه لبنانی از تحرکات جدید در بغداد برای تضعیف دولت عبدالمهدی خبر داد که یکی از عناصر اصلی آن العبادی است (جزئیات بیشتر).

العبادی با بیان اینکه خواستار تشکیل یک دولت مستقل بر اساس قابلیت‌های حرفه‌ای و ملی‌گرایانه بوده است، مدعی شد که این مسئله رخ نداده است و دولت کنونی نیز بر این اساس حرکت نمی‌کند.

رئیس ائتلاف النصر ادامه داد: «کابینه کنونی برآیند ائتلافی است که بر اساس اصل قانون اساسی مبتنی بر بزرگترین فراکسیون تشکیل نشده است، بلکه حاصل ائتلاف نگران کننده و ناپایدار و سست است و همچنان عملکرد دولت، کمتر از سطح مطلوب است».

العبادی با بیان اینکه «ما دولت را تأیید کردیم و هر چند در آن شرکت نداشتیم، ولی از تشکیل آن حمایت کردیم» اظهار داشت که النصر به عبدالمهدی اختیار تام داده بود که وزرای کاربلد و لایق انتخاب کند، «ولی آنچه رخ داد، این بود که سهم النصر که از آن چشم‌پوشی کردیم، به [فراکسیون دیگری] جز ما داده شد».

وی با اشاره به عدم پذیرش پیشنهاد تصدی پستهای وزارت خارجه و همه منصبهایی که به او پیشنهاد شده بود، ادعا کرد که «النصر که با آن و برای آن کار می‌کنم، طرح برای اصلاح کشور دارد».

نخست وزیر پیشین عراق تصریح کرد که «فالح الفیاض» مشاور نخست وزیر کنونی در مسائل امنیت ملی این کشور مسئول عدم تکمیل کابینه نیست و «تصور نمی‌کنم که فالح الفیاض علت اصلی باشد».

العبادی مسائلی مانند اختلاف ائتلاف دولت بر سر میزان و حجم و ثقل سهم‌خواهی فیما بین خود، تلاش برخی از طرفها برای متزلزل نگه داشتن معادله دولت و مداخله خارجی را از جمله عوامل عدم تکمیل کابینه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اگر دولت عبدالمهدی نتواند به کار خود ادامه دهد، تصدی منصب نخست وزیری «مسئله‌ای است که در زمان خاص خود تصمیم گرفته خواهد شد» مدعی شد که او در رهبری عراق تجربه موفقی داشته و توانسته این کشور را از دست تروریسم، تجزیه، انزوا و فروپاشی نجات دهد و در هیچ موقعیتی از «مسئولیت‌های ملی» خود شانه خالی نکرده است.

اواخر فروردین ماه گذشته منابع خبری اعلام کردند که رئیس ائتلاف النصر هنوز هم در سودای رسیدن به نخست وزیری است

کلید واژه ها: حیدر العبادی عادل عبدالمهدی


نظر شما :