سفیر آمریکا: اسرائیل حق الحاق مناطقی در کرانه باختری را دارد/ داد فلسطینی‌ها درآمد

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۸۴۰۳۴ سرخط اخبار

اظهارات جدید سفیر آمریکا در اراضی اشغالی خشم فلسطینی ها را برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت که بعید نیست اسرائیل مناطق کرانه باختری را که فلسطینی‌ها می‌خواهند در آنجا کشور مستقل تشکیل دهند به اراضی خود ملحق کند.

وی گفت: تحت شرایط مشخصی اسرائیل حق حفظ برخی از مناطق کرانه باختری را دارد اما نه تمامی این مناطق را.

فریدمن در اظهارات خود اعلام کرد که برخی از شخصیت‌های فلسطینی معامله قرن را قبول کرده‌اند اما ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی شفاف سازی نوع واکنش دولت آمریکا در صورت اجرای وعده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل را رد کرد و گفت، دولت هرگز نسبت به چنین مسائلی حکم قبلی نمی‌دهد.

سفیر آمریکا دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را متهم کرد که به تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ کمک کرد در حالیکه قطعنامه مذکور شهرک‌سازی‌ها را محکوم می‌کند و آن را نقض علنی قانون بین‌المللی می‌داند.

به دنبال اظهارات فریدمن ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین گفت: این اظهارات غیرقانونی و همسو با سیاست‌های اسرائیل نشان می‌دهد که فریدمن سفیر شهرک‌سازی است.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان ساف نیز خواهان تحریم کنفرانس اقتصادی منامه شد و این اظهارات را جنایت جنگی دانست.

گروه‌های فلسطینی نیز اظهارات فریدمن را محکوم کردند. حماس اعلام کرد: این اظهارات همسو با سیاست راست‌گراهای اسرائیلی است.

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد، اظهارات فریدمن بیانگر عمق مشارکت آمریکا در تجاوزات علیه ملت فلسطین است.

وی اظهار کرد، حرف‌های فریدمن درباره حق اسرائیل در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نشان می‌دهد آمریکا در تجاوز علیه ملت فلسطین و نابودی کامل مساله فلسطین مشارکت دارد.

سخنگوی حماس افزود، در مقابل چنین اظهاراتی باید موضع فلسطینی یکسانی بگیریم و این مساله از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌طلبد سالن انتظار را ترک کند و به سمت طرح مقابله با معامله قرن برود و دست مقاومت فلسطین در کرانه باختری را باز بگذارد زیرا این منطقه در این مرحله بیشتر مورد هدف است و باید سیاست هماهنگی امنیتی با اشغالگران متوقف شود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که فریدمن یک شهرک‌نشین تندرو است که سیاست‌های استعمارگرانه اسرائیل را اجرا می‌کند.

جنبش فتح نیز اظهارات سفیر آمریکا را محکوم کرد.

کلید واژه ها: فلسطین دیوید فریدمن


نظر شما :