نقاط ضعف جنگنده های امریکایی باوجود هیاهوهای بسیار

خلبان های «اف-۵» ایرانی از پس «اف-۳۵» های امریکایی برمی آیند

۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۰۷ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
در میانه تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن که بعضا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خروج یک جانبه از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران است بوده است، نیروهای مسلح ایالات متحده طیف گسترده ای از کشتی ها، هواپیماها و سایر سلاح ها را در خاورمیانه مستقر کرده اند. زرادخانه آمریکایی در منطقه جت های جنگنده رادار گریز «اف-۳۵» را نیز شامل می شود که اگر تنش ها شدت بگیرند و به مواجهه نظامی بینجامند، با نیروی هوایی ایران از جمله برخی از قدیمی ترین جت های جنگنده فعال در جهان درگیر می شوند.
خلبان های «اف-۵» ایرانی از پس «اف-۳۵» های امریکایی برمی آیند

نویسنده: دیوید اَکس

دیپلماسی ایرانی: در میانه تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن که بعضا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خروج یک جانبه از توافق هسته ای سال 2015 ایران است بوده است، نیروهای مسلح ایالات متحده طیف گسترده ای از کشتی ها، هواپیماها و سایر سلاح ها را در خاورمیانه مستقر کرده اند. زرادخانه آمریکایی در منطقه جت های جنگنده رادار گریز «اف-35» را نیز شامل می شود که اگر تنش ها شدت بگیرند و به مواجهه نظامی بینجامند، با نیروی هوایی ایران از جمله برخی از قدیمی ترین جت های جنگنده فعال در جهان درگیر می شوند.

در نگاه اول به نظر می رسد که ایرانی ها که از جت های جنگنده رده «اف-4»، «اف-5» و «اف-14» متعلق به حدود 4 دهه پیش استفاده می کنند، در برابر جت های جنگنده جدید آمریکایی که از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در جهان به شمار می روند، بختی برای پیروزی ندارند. اما تاریخ و رزمایش های اخیر نشان می دهند که شیوه پرواز خلبان های ایرانی با هواپیماهای قدیمی می تواند به شکست خلبان های آمریکایی جت های جنگنده جدید بینجامد. برای نمونه، جت های جنگنده اف-35 اگرچه جدید هستند، اما لزوما در عملکرد هوایی یک ستاره به شمار نمی روند. در سال 2015 یکی از افرادی که از آزمایش های اف-35 اطلاع داشت گزارشی را افشا کرد که محدودیت های این جنگنده در مانورهای هوایی در برابر اف-16 را نشان می داد. در این گزارش، یک خلبان درباره پرواز آزمایشی خود با اف-35 نوشته است: «اف-35 از نظر قدرت وضعیت خوبی ندارد. سرعت بلند شدن آن از زمین نامناسب است و کمبود انرژی در سرعت گیری به مرور زمان افزایش می یابد.» او در ادامه گزارش 5 صفحه ای خود آورده است: «قابلیت های پرواز در محدوده ترکیبی (20 تا 26 درجه که زاویه حمله به شمار می رود) نه قابل احساس بود و نه مطلوب.» این خلبان در ادامه به این مساله اشاره می کند که یک خلبان اف-35 از درگیری نزدیک با خلبان دشمن هیچ سودی نخواهد برد: «هیچ دلیل قانع کننده ای برای جنگ در این منطقه وجود نداشت.»

افشاگری های این خلبان مهر تاییدی بر تصورات دیرینه بسیاری از ناظران درباره اف-35 است. در حالی که ویژگی هایی همچون قابلیت گریز از رادار و سنسورهای قوی می توانند این جنگنده را در مواجهه با شلیک موشک دور برد در برتری قرار دهند، اما این هواپیماها در درگیری نزدیک به سختی دوام می آورند. اگر یک خلبان ایران در مواجهه اولیه با اف-35 دوام آورد و این جنگنده را در رویارویی مستقیم درگیر کند، احتمالا خلبان ایرانی پیروز خواهد شد و جایزه او هم یک اف-35 خواهد بود. لازم به ذکر است که در نیروی هوایی ایران شمار جنگنده هایی که به ویژه در چنین مواجهه ای برتری دارند، زیاد است. یکی از نمونه ها در این زمینه، ببرهای اف-5 ساخت آمریکا هستند. فرانچسکو چیریچی، خلبان پیشین نیروی دریایی ایالات متحده که خلبان اف-5اس در نقش دشمن بوده، در سال 2019 در مقاله ای برای «وار زون/منطقه جنگی» در مدح قابلیت های این هواپیما نوشته است: «ببر تمیز و سبک است؛ فقط یک ایم-9 (نوعی موشک حرارت یاب کوتاه برد هوا به هوا) و غلاف تله متری در نوک باله ها وجود دارد و گاهی اوقات یک مخزن سوخت مرکزی. جنگنده به راحتی رقابت اول را پشت سر گذاشت. اف-5 یک جفت موتور و باله است. همه چیز خیلی ساده بود.»

اف-5 از نظر ایرودینامیک همواره یکی از جنگنده های موسوم به دسته سه خواهد بود، در حالی که اف-35 و اف-22 از جنگنده های دسته پنج هستند. این جنگنده در قیاس با جت های مدرن، قدرت و سرعت کمتری دارد، کند است و در پرواز پایدار به شدت کم می آورد و لازم به ذکر نیست که قابلیت گریز از رادار ندارد و تنها مزیتش اندازه کوچک بودن آن است. اما اف-5 با یک سری تغییرات کوچک می تواند به یک هواپیمای تهدیدآمیز با قابلیت های بالا تبدیل شود. جدیدترین به روز رسانی های این جنگنده رادارهای اسکن الکترونیکی، دنده خوب، خاشه و رهاساز خاشه و یک سیستم نشانه گذاری موشک های هدایت مادون قرمز در کلاه ایمنی است. یک ببر تا این اندازه مجهز می تواند تهدیدی جدی برای سوپر هورنت ها و اف-35اس باشد.

ایران مدت ها پیش به روز رسانی ناوگان اف-5 خود را آغاز کرده است، اگرچه پیش بینی می شود که این به روز رسانی ها شامل جدیدترین حسگرها و تغییرات در کلاه ایمنی نباشند. با این حال، حتی در شرایط یکسان هم اف-5 ها به رغم قدیمی بودنشان باز هم می توانند در برابر اف-35 ها به برتری برسند چرا که این جنگنده ها به خلبانان خود در مواجهه نزدیک برتری می دهند. به طور قطع، خلبان های اف-35 با آگاهی از محدودیت های هواپیماهای خود، همه تلاششان را برای خودداری از درگیری در مواجهه نزدیک به کار خواهند گرفت. در چنین شرایطی، خلبان های ایرانی مجبور خواهند شد برای آمریکایی ها کمین کنند تا بتوانند آنها را به درگیری در فاصله نزدیک وا دارند. اما با توجه به مزیت قابل توجه اف-35 ها از نظر سنسورها و رادار گریزی، پیاده سازی این استراتژی برای ایرانی ها بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: احتمال مواجهه نظامی ایران و آمریکا جنگنده های اف-5 قابلیت رادارگریزی اف-35


( ۴۴۹ )

نظر شما :

علی ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۶
از دیپلماسی ایرانی بعید است این خزعبلات. سطح مطالب سایت شما خیلی افول داشته است. متاسفم
نام ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۵
این مقاله کاملاً درست است. اف 35 های آمریکایی در داگ فایت بسیار ضعیف هستند و به سادگی توسط عقابان تیزپرواز ایران شکار خواهند شد. دقیقاً به همین دلیل است که آمریکا اف-35 را (برخلاف اف22) به هر کشوری بتواند میفروشد. در واقع اف35 یک آشغال پرزرق و برق و گرانقیمت است.
احسان ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۷
جالب است که تحلیل خود آمریکایی ها هم در مورد نقاط ضعف خود خزعبلات نامیده می‌شود لابد نویسنده تجربه کمتری در هوانوردی از کامنت گذار محترم دارند در مورد ابزار مهم این نیست که شما چه ابزاری داشته باشید مهم آن است که به چه شکل از تمام پتانسیل آن استفاده کنید و آن را به روز رسانی کنید به عنوان نمونه عربستان بهترین تجهیزات نظامی را دارد اما توان استفاده از تمام امکانات آنها را ندارد همچنین تمامی جنگنده‌های دنیا در اصول طراحی یکسان هستند اما در متور بدنه و تجهیزات الکتریکی متغییر هستند و البته مشکل این است که به قول تمامی اساتید نظامی اگر از عده و تجهیزات دشمن آگاهی کامل ندارید وارد جنگ نشوید مشکل آمریکا همین عدم شناخت کامل و توانایی های عجیب ایرانی ها است که آنها را نگران میکند
وطن ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۷
چرند محضه..و واقعا بیشتر شبیه تمسخر اف ۵تا تمجیدازان
رضا ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۰
ای بابا فازتون چیه خداوکیلی ملت پدرشون دراومده زیر فشار اقتصادی شما فکر تقابل تکنولوژی ۶۰سال پیش با تکنولوژی الان هستین شما بهتره بجای اینکه بنز رو با پیکان مقایسه کنید بفکر معیشت مردم باشید که دارن با چه بدبختی زندگی میکنن.
علی۸۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰
بسیار مقاله احمقانه ای بود . متاسفم براتون...
ممد ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۹
زشته اینکارها، نوشتن دروغ اصلا کار خوبی نیست، شاید برای نا اشنایان جذاب باشه اینها ولی کسانی که فرق موشکها و رادارهای تجهیزات ایران و امریکا رو می دونند اصلا از دیدن این مقاله ها نگاه خوبی نسبت به شما نخواهند داشت. تجهیزات نظامی ما بدنه های ضعیف و غیر استاندارد دارند فقط لازمه کشتی خودمون که با برخورد به موانع دو قسمت شد رو ببینید یا جوشکاری جلوی هواپیمایی که تازگی رئیس جمهور سوارش شده بود. وطن رو دوست داریم ولی مست شدن در رویای برتری نظامی رو نه.
homan ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۳
مثل این است که بگیم یک پراید حتی تقویت شده قابل برابری ار نظر قدرت و فناوری با یک خودروی روز اروپایی یا امریکایی است! ایا یک جنگنده نسل پنجم قابل قیاس با نسل سوم است؟ باید قبول کنیم تنها سیستم بازدارنده ای که کشور دارد قدرت موشکی است
هاشم کلوچی ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۹
مثل این میمونه بگیم پراید با بوگاتی درگ کنن و پراید برنده بشه. خنده داره. تازه اگه پراید هم تقویت بکنه و به هر موتوری که نهایت قدرت سرعت بهش بده. ایا میتونه با بوگاتی برابری کنه. خخخخخ بماند که اف 35 یک هواپیمای نسل 5 و واقعا عالیه و اف 22 رپتور هم یک شاهکاره بزرگ. و همیشه در درگیریها هواپیماهای رهگیری و نبرد نزدیک و رادارگریز با هم در عملیات شرکت میکنن . شکی نیست ایران هیچ برتری هوایی نداره. بماند که همون اف 5 ساخت امریکا و از تکنولوژی قدیمی استفاده میکنن و مال 40 سال پیش هستند و اصلا معلوم نیست برای درگیری اماده باشن یا نه که اکثرا به مشکل کمبود قطعات و کلا فرسوده هستند. چرا ایران انقدر دوست دارید قوی نشون بدید بعد یهو تو جنگ واقعی نه لفظی شکست بخوره کی جوابگو هست. ایران فقط تو صنعت پهباد و موشکی اونم چندین قدم پایینتر از کشورهای قدرتمند این تسلیحات هست و حرفی برای گفتن جولوی کشور مثل امریکا قطعا نخواهد داشت. به قول بچه ها جوجه رو اخر پاییز میشمارن. اقتصاد خراب موج نارضتیتیها و عدم حضور مردم در جنگی که احتمالا اتفاق خواهد افتاد. بازم ایران پیروز این جنگه؟ خخخخ
محمد حسین ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۵:۳۱
امیدوار باشیم که سیاست گزاران دفاعی به چنان اخباری دلخوش نباشند! گفتنی است که حتا روس های با وجود راه انداختن تبلیغات ئر سروصدای درباره ی سوخو57 در جایی که مجلات تخصصی در کار باشد ادعا نمی کنند که سوخو57 یک چالش حیاتی برای اف 34 است بماند که هیچ گاه به قیاس سوخو57 در برابراف22 و یا ادعای توانایی چالش سازی سوخو57 در برابر اف22 ندارند و تمام بحث آنها در برشمردن نسل ئنجم هواگردهای نظامی روسی تنها و تنها جا گرفتن نسل ئنجم جنگنده های روسی به ویژه سوخو57 در قاب مجموعه ای از پدافند هوایی لایه به لایه است تا بتواند بخشی از خلا پدافند هوایی در برابر اف35 را پر کند! حتا نمی گویند سوخو57 می تواند تمام خلا پدافند هوایی در برابر نسل پنجم جنگنده های آمریکایی را به خوبی و تمام و کمال پرکند! و ما به چنین مطالبی دلخوش هستیم! در جایی که حتا پیشرانه ای اف5 در همان محدوده ی پنج ساله ی نخستی که از تولید آن می گذشت جایش را به نسل نوینی از پیشرانه های جت داد و از رده خارح دانسته شد! از رادار اسکن الکترونیک نوشته شده است! رادار اسکن الکترونیک قابل نصب بر روی سازه ی اف 5 به هیچ روی نمی تواند برد عملیاتی کارآمدی حتا در قیاس با رادار اصلی اف4 داشته باشد! آن هم راداری (رادار اف4) که سال ساخت ان به بیش از نیم قرن پیش می رسد! چه برسد که قابلیت برآورد نیازهای جنگ هوایی در برابر نسل پنجم هواگردهای نظامی را داشته باشد! از سوی دیگر نسل پنجم هواگردهای نظامی متکی به سنسور های خود در مواجه با تهدید های برد بلند هستند و موتورهای آنها خنک کننده دارد پس موشک های حرارتی برد متوسط و برد بلند در برابر آنها هیچ کارایی ندارد چه برسد به موشک های حرارت یاب برد کوتاه و نسل پنجم جنگنده های آمریکایی با تکیه بر رادار گریزی و رادارهای برد بلند با قابلیت اسکن بر روی باندهای ترکیب و کشف هدف از فاصله بیش از دویست و پنجاه کیلومتر هدف را در برد بالایی حتا بیش از دویست کیلومتری هدف می گیرد و توانایی آن را دارد که هدفش را در فاصله 150کیلومتری نابود کند!
حسن ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۲
یک حرفی بزنید که لااقل خودتون باورش کنید.
Iran ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۴
این بدونید که امربکا با تمام سیستمهای جاسوسی که تو دنیا داره ازه ماهواره گرفته تا ....بهتر از همه میداند که با چه قدرتی طرف هست اگر ایران مثل عراق افغانستان بود خیلی زود این جنگ به راه میفتاد پس قدرت ایران بزرگ وا مردان دلیرش رو دستکم نگیرید پس بدانید که اگر امریکا حمله کند درختان کشورش برای ساخت تاووت کم خاهد امد زنده باد ایران و ایرانی
محسن. ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۳
متاسفم که نویسنده این مقاله مردم را احمق فرض کرده. جالبه تکنولوژی 60 سال پیش آمریکا و نه خودمون را به رخ آمریکا میکشیم.
محمد ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۰
واقعا برای اونهایی که چوب امریکا رو به سینه میزنند متاسفم.
شهسراب ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱
با سلام، تاریخ را که ورق بزنیم میبینیم بزرگترین و مجهزترین ارتش ها وقتی دشمن را دست‌کم گرفته و دچارغرور شدن بسختی شکست خوردن! یکی از سیاستهای جنگی آمریکا آینه که از طرق مختلف سعی در ضعیف نشان دادن خودش میکنه تا حریفش را دچار خودبزرگ بینی کنه و مثل بادکنک بادکنه و سپس . . .بنظر من در شرایط فعلی پیروزی ما مقابل آمریکا تقریبا امری محاله. باید کمی واقع بین بود .همه ما وطنمان رادوست داریم و ویرانی اون را نمیتونیم ببینیم.
حمید ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۸
از دیپلماسی ایرانی بعید بود که چنین مقاله ی سطحی رو چاپ کنه
زیتون ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۶
مثل اینکه شبکه سیا در ایران هنوز بدجوری دست و پا می زنه تا واقعیت را وارونه جلوه بده(سایت دیپلماسی) .....کیل مارک ام کیو فور را زدن روی سامانه سوم خرداد بعد شما سراغ اف 5 را از ایران می گیرید.....دارید به خودتون روحیه می دید دیگه .....اگه ایران می تونه موشکهای کروزش را با مواد ضد رادار از دید رادارهای آرامکو عربستان پنهان کنه مسلما با همین مواد می تونه اف 5 هاش را هم نامرئی کنه .....پس اسمش اونوقت اف 5 نیست ....جت کوثر هست....
اسماعیل ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۱
یک وطن پرست باید به کشور خودش ایمان داشته باشه آمریکا کیلو چنده سلاحهای آمریکا را در عربستان دیدید.کار درعمل خودشو نشان میده اگر باخدا باشی وانقلابتو پشتیبانی کنی پیروزی .اونهایی هم قدرت آمریکا را به رخ می کشند ّبنشینند و شرمندگی خودشون و ببینند.یا علی
بنده خدا ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۷
عزیزان اولا این مقاله تقریبا یک ماه پیش مجله نشناس اینترنت منتشر کرده و تازه چند روز سایتها ما ترجمه کردند پس تحلیل نویسندگان ما نیست دوم استراتژی کشور بعد از جنگ آمریکا و صدام که ناوگان هوایی به روزی داشت تغییر و موشک وپهباد به درستی تغییر کرد جنگ کلاسیک هوایی یک اولویت برای ایران نیست .سوم نیروهای هوایی ایران منظور پرسنل جزو بهترینها هستند حتی اگر به گذشته ام نگاه کنید نیروهای که در خود شان تعلیم می دادند ایرانی ها جزو بهترین بودند والبته هستند در جنگ تسلیحات بخشی از جنگ است
محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۴
واقعا متاسفم برای کسانی که فقط بلدند قدرت دفاعی کشورمونو به تمسخر بگیرند ودچار خود تحقیری اند وبه خودشون حق می دند تو هر چیزی نظر کارشناسی بدند شما سرنگون شدن پهپاد پیشرفته امریکایی توسط سامانه بومی سوم خرداد رو ندیدید شکار هواپیمای ار کیو هفتاد رو ندیدید
قدرت ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۷
در تمام زمینه ها به روز شویم تا با خلبان های شجاع ایرانی از نظر تجهیزات و کنترل آنها نسبت به آمریکا سرتر و برتر شویم ،ما هیچی کم نداریم و واقعا می توانیم پس به فکر جنگنده ای نسل جدید باشیم نه تنها جنگنده بلکه ناو ،ناوچه ،موشک ،سلاح ،مهندسی عملیات و رزمی و ...تا کم نیاریم از هر نظر به روز شویم حقیقت این است نه چیزی دیگر
اون یکی زیتون ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰
اف 5 های ایران همشون سیستم شناسایی دوست از دشمن دارن .....اف 35 اگه زیاد بهش نزدیک بشه ممکنه هدف یکی از آتشبارهای سوم خرداد بشه که در دره ای یا شکاف زمین پنهان شده ...الان فقط شما می تونید ادعا کنین اف 35 هاتون رادارهای دارن که 30 متر زیر زمین را می بینه....وگرنه هرچی بگید حرف مفته.....لذا از این به بعدبهتر است خلبان های اف 35 تون مودبانه با خلبانان اف 5 ایران کل کل کنن......
محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۱
اف۳۵ رو شکست دادن با اف۲۲ ک با امسال نزدیک به ۲۱ ساله قدرتمند ترین جنگنده جهانه میخوایین چیکار کنین
سامان ۰۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۸
در تقابلی مرگبار و پر از استرس اف ۵ های ۴۰ سال پیش امریکا اف ۳۵ های مدرن ۲۰۱۹ امریکارو شکست دادن برگرفته از کتاب تخیلی من مغز ندارم
س ۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰
کسی که این مقاله نوشته اطلاع نظامیش یا ضعیف بوده یا از عمد خواسته مقاله زرد نشر بده اصلا بحثم سر ایران نیست بحث سر خود F35 هست این جنگنده کلا یک جنگنده برای جنگ های دوره نه نزدیک از همون اولم جنگنده های امریکایی توی رزم نزدیک و داگ فایت یک مقدار از حریفاشون همچون جنگنده های روس ضعیف تر اول میکنن از همون سالها دکترین نظامی امریکا به این سمت رفت که دیر شناسایی شو اول شلیک کن که یعنی اومده رو اصل غافل گیری و شلیک دور برد سرمایه گذاشته برای مثال جنگنده های امریکایی با توان راداری بالا و موشک هوایی با برد 500 کلیومتر خیلی خطرناک هستند(حتی از این دور برد تر هم تست شده برد 800 کلیومتر یعنی اصلا نیاز نیست وارد حریم هوایی کشور مقابل بشن که اصلا قابل دیدن ردیابی بشند) بله اگر یک جنگنده F5 بتونه به جنگنده F35 نزدیک بشه جنگنده f5 بخاطر کوچیکی و چابکی میتونه خطر خیلی بزرگی باشه اما شرط اینه که بتونه نزدیک بشه در اخر تعداد کل جنگنده های ایران(f4 F5 f14 میگ 29...) که عملیاتی باشن به 100 تا نمیرسه در حالی که تا الان بالای 400 تا جنگنده F35 در امریکا عملیاتی هستند بیخیال F16و f18 و f22 بشیم پس مینیم این یک مقاله زرد هست
محسن ۱۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵
این دیگه بیش از حد خوش بینانه هست. امکانات و تکونولوژی در هواپیما حرف اول رو میزنه. هیچ هواپیمایی در جهان توان مقابله با اف 35 رو نداره. بیچاره خلبان اف 5 که نمیتونه معجزه بکنه
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۴
خوب باشه آقا تو راس میگی اف پنج اخرتشه پس آمریکا هم اف پنج هاشو از انبار درمیاره یه هزار تایی می‌فرسته رو آسمون ایران تا شما با 100 تا اف 5 ببینم چیکار میکنی
دانیال ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰
سلام.... دشمن رو دست کم نگیرید.. درسته ما مجهز به ایمانیم اما هدف امریکا ایجاد ذهنیتی در ما هست که تصور بزرگ بینی غیر معقول کنیم... اصلاااااا وابدااااااا قابل مقایسه نیست این دو نسل از پرنده ها.... نوشتید در درگیری نزدیک اخه مومن پرنده های امریکایی استاد درگیری دور ودر این چارچوب طراحی شدن.... عاقل جان بفکر معیشت مردم باشید... کشوری که مردمش باهاشن هیچ جنگی رو نمیتونن براش رقم بزنن... لطفااا مقاله سر تا پا شک وشبهه وخنده دارتون رو هم پاک کنید.... البته تجهیزات باز دارنده ما کم. نیست اما این مقاله مایه تاسف هست... امریکا شیطان بزرگ وسیاست کثیفی داره فریب این خود برتربینی رو که القا میکنن نخورید.... به امید پیروزی حتمی ایمان بر کفر هر جا که هست.
محمد ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۳
جنگنده f_35 مانور خوبی نداره ، تکنولوژی مدرنی داره نقاط ضعف نسبتا زیادی داره (طبق گزارش کارشناسان امریکایی) اما واقعا مسخرست با جنگنده 45 سال پیش خود امریکا مقایسه کنیم... خیلی جو زده نشیم واقعا، کارشناسای امریکا گفتن f35 نقص داره اما توی هیچ گزارشی با f_5 مقایسه نکردن!! (هرچی باشه ما ملت جوگیری هستیم، همونایی که با سنگ میرفتیم جلوی تانک وایمیستادیم، خوبم شهید میدیم)
چشم قهوه ای ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۷
مهم نیست که جنگنده چقدر پیشرفته باشه یا ضعیف مهم طرز استفاده و ترفنده.خواهشن مطلبتان را تنظیم کنید.
شاهین ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۷
عجب مقایسه وعجب جنگ نابرابری؟؟؟!!! یعنی میفرمایید کارخانه ی سازنده ی اف۳۵ میلیون ها میلیون دلار هزینه ی ساخت اف۳۵ ی کرده که در داگ فایت از پس پدر پدر پدربزرگش یعنی اف۵ برنمیاد؟؟؟!!!.آدم به مغز این مهندسین آمریکایی شک میکنه والا.
علی ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۶
اخه عقل کل اف 5هم که سازندش خودامریکاست این چرندیات چیه اف 35یه هواپیمای پنهانکاره وقتی که دیده نشی دیگه کی میخواد باهات مبارزه کنه
سعید ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۶:۱۰
واقعا حالتون خوبه ؟؟؟ مردم رو احمق فرض کردین ؟؟ هواپیمای نسل پنجم رو با هواپیمای نسل سوم و‌دوم میخواین بزنین ؟؟؟ داداش هواپیماست آ ماشبن نیست که شوفرش دست فرمونش بهتر باشه یا بدتر ، متاسفم گه یه سری اراجیف و‌چرت م پرت و‌دروغ رو‌ تحویل مردم میدین..بعلاوه خدای ناکرده یه روزی جنگ بشه ایران تبدیل به سوریه ثانی میشه کاملا با خاک یکسان....نهایت ماهم چارتا موشک میزنیم به اسرائیل ، مگه بچه.بازیه با چند سال تلاش توو بحث موشکی یهو بشه ابرقدرت نطامی‌ دنیا رو شکست داد..
سیّدعلی پارسا ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹
اینو بخونید حتما :درسته که ناوگان هوایی ایران قدیمی هست ولی اورهال های عالی دارند و بروزرسانی های خوبی دارند در داگفایت ها این نیست که چون جنگنده دشمن جدید تره میتونه برنده باشه این شکلی نیست بلکه به مهارت خلبان هست ک میتونه برگ برنده دستش باشد تیمسار محمد رضا زارع نژاد با f5 میگ ۲۵ عراق رو مورد هدف تیربار قرار میده و سالم بر میگرده
امیر ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹
اگر قاهر۳۱۳ بیاید کار آمریکا در نبرد هوایی تملم است
جهان ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۴
جون مادرت بیا این هزاری رو بگیر ولی دیگه جوک مقاله نکن پاشیدیم از خنده مگه الان جنگ جهانی دوم هستش که جنگنده بخواد نبرد نزدیک کنه اف 5 تا بخوان سورش بدن که روشن بشه اف 35 از 300 کیلومتری رهگیریش میکنه و دیگه خودت ما بقیش رو بهتر میدونی برای دسته بیسواد مقاله خوبی بود ولی برای افراد باسواد جوک سال بود خسته نباشید در ضمن اف 5 هم ساخت امریکاست !
آریا ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰
نمیدونم چرا ما ایرانیها فکر میکنیم اگر سیستم سیاسی یا همون نظام حاکم ما عوض بشه و یا دست در دست آمریکا و کشورهای غربی بزاره و براشون نوشابه باز کنه اونوقت همه چی حله!!! نه دنیای غرب جوری از ایران ناخوشه که با هر تغییر موضعی حتی به نفع اونها هم باز آبی براما گرم نمیکنه...و اما تجهیزات نظامی ما فرسوده و قدیمیه این یک حقیقته اما, حالا که چی بشینیم و بگیم هرکی به این خاک حمله کرد دفاع نکنیم...والا من موندم چطوری هند به همه چی رسید..پیشنهاد میکنم فیلم هندی مانگالین ,فیلمی تاریخی در مورد سفر ماهواره تحقیقاتی هند به مریخ رو نگاه کنید تا فازتون عوض بشه....ما در همه صنایع باید از صفر یا حتی زیر صفر شروع کنیم به کار و هزینه , دانشجوها و روشنفکرانی هم که ادعا دارن یالا در عمل هم نشون بدن و اگر هنر کار و عمل ندارن ,انقد تز و تئوری وای چقد ایرانی بدبخته رو ندن....در ضمن عملیات اچ 3 و کمان 99 رو هم زمانی انجام دادیم که عراق حداقل 10 سال از نظر تجهیزات از ما جلو بود...
محمد ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
دوستان مهم نیست کدام کشور چقدرتجهیزات پیشرفته ای داره مهم ایمان مردم هست اگر مردم بخواهند جلو هرامکانتی میاستند مثل جنگ ایران عراق که خودتون آزمون بهتر میدانید جلو پیشرفته ترین لشکرزرهی عراق با تفنگ ام یک شکاری ایستادن یا مثل شهید حسین فهمیده فقط مردم بااعتقادتشون
Ss ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹
کمتر به مردم دروغ بگید! این مقاله حتی ارزش نگاه کردن هم نداره! درجواب کسی هم که گفته اف 5 میتونه اف 35 نابود کنه. آخه آقای نویسنده اف 5 ب چطور میتونه به اف 35 نزدیک بشه که بخواد نابودش کنه اونم توی داگفایت هوایی!
mj ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۹
بله درسته دروغم نیست اگر یکم تغییرات انجام بدیم روی تایگر ها در داگفایت ها اف ۳۵ دوام چندانی ندارند و لازم به ذکره که ایران هواپیمای نسل پنجم ساخت خود ایران نیز دارد.
mj ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۵
جناب Ssس تله مثلا همون کاری یا تکنیکی که میراژ های عراقی برای شکار تامکت ها و فانتوم ها ایرانی گذاشتندبه نام ساندویچ اتک و یا تله ای که برای شهید خلبان حسین خلعتبری مکرم یا شهید فریدون ذولفقاری گذاشتند
سعید ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹
واقعا خودتون از این خزعبلاتی که نوشتید، خندتون نگرفت!تاسف. این مقایسه مث مقایسه ژیان با تکنولوژی ۵۰ سال پیش با بوگاتی ویرون میباشد. همین بس که تا f5 بلند شه از بانده هواپیما، f35 با رادار قوی و موشک هایه هوشمندش فرصته اولین شلیک رو داره و اصلا کار به این خزعبلاتی نوشتی اصلا نمیرسه.
محمد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۸
جنگنده ها بر اساس رادار و موشک از راه دور مقایسه میشن. وقتی از فاصله چن صد کیلومتری شناسایی بشی، دیگه رویارویی به داگفایت نمیرسه
م ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۲
این چی داره میگه!!؟
ناصر میقانی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۹
سلام واقعا که لطفا اینگونه چرندیات را در نظر همگان قرار ندهید نه تنها باعث تمسخر است که ب نوعی باعث خجالت همگان است
ماهان ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۸
شما یک دلیل منطقی برام بیارید که چرا آمریکا باید با ایران درگیر بشه؟ میلیارد ها دارایی مون را اونجا مصادره کرده و مدام داره با تقویت رقیب های ایران به ما لطمه می زنه . خوب چه دلیلی داره که با جنگ نظامی بخواد جون ارتشیانش را به خطر بندازه و هزینه های سنگینی بابت جنگ بده؟ این چیز هایی را که نوشتین دروغه . «یعنی آمریکا خودش اینقدر شعور نداره که بفهمه جنگندش چنین عیب هایی داره ؟ یعنی انقدر نمیفهمیده که اونا را برطرف کنه؟»
ماهان ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰
در ظمن سایتتون خیلی خول بود ولی با این مطالب ....
arshia ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۴
بله در داگفایت خلبانان با تجربه و خوبی داریم ولی قربونت برم این نبردی که شما میگی به داگ فایت نمیرسه تقریبا تو فاصله 200 کیلومتر مونده به داگ فایت اف 5 نابوده.ما نیروی زمینی و نیروی دریایی و توان موشکی خوبی داریم اما قبول کنیم نیروی هوایی ما هنوز دلخوش به تامکت هاست و اگر همین تامکت نباشه عملا هیچ حرفی برای گفتن در آسمان نداریم.
امان الله ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۷
خدایاشکرت خیالم راحت شد که میتونیم با جنگنده عهدبوق دماراز روزگاربهترین جنگنده روز دنیا بربیاییم به ولله کسی هم که یک کیلو مواد توهم زا هم مصرف کرده باشه عمرا همچین مزخرفاتی اصلا به ذهنشم خطور نمیکنه نه اینکه اون رو به زبان بیاره فکرشابکن جنگنده اف۵ که درجنگ عراق همیشه شکار جنگنده نسل ۳میراژ ومیگ های مزخرف روسی میشد بخواد جنگنده ای که لااقل تکنولوژی آن۵۰سال ازخودش جلوتره وتازه دونسل اختلاف بینشون هست رو نابودکنه وجالبه که یه عده شل مغزمتوهم هم باورشون شده خخخخخخخ
ایران ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
سلام دوستان لطفا اینقدر قدرت نظامی کشورتون رو دست کم نگیرید آمریکا خودش چندبار ایران رو امتحان کرده و جواب سختی از ایران گرفته. این مقاله توسط خود امریکا منتشر شده و یک نویسنده داخل ایران اون ترجمه کرده حتما این نقطه ضعف ها رو داره که منتشر شده البته از نظر رادار گریزی هم ضعیفه عمل میکنه دلیلش اینه که آمریکا همش از اردوغان درخواست میکنه یا تهدید میکنه که سامانه s400 روسی رو خریداری نکنه وگرنه به f35 تحویل ترکیه نمیده دلیلش اینه که رادار های s400 می تونن f35 رو رهگیری کنه برای همین نمیخواد این ضعفه لو بره البته مقاله های دیگه هست که میگه f35 اونقدری که میگن رادار گریز نیست. درضمن بهترین جنگنده آمریکا f22هستش که اون واقعا عالیه که بهترین در دنیا هستش. f35 فقط پر زرق و برق وگرنه هیچی نیست چون اگه خوب بود آمریکا به این همه کشور نمی فروخت الان آمریکا جنگنده f22رو تا حالا به هیچ کشوری نفروخته چون بهترین اگه هم فروخته به کشوری که خیلی باهم روابط نزدیک داره فروخته. لطفا قبل نظر دادن تحقیق کنید. باتشکر
Khadgar ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
من اول که موضوع رو خوندم فکر کردم جوکه. نگو فیلم علمی تخیلی هستش.
ناشناس ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸
نویسنده مقاله بسیار بی سواد و نا آگاه بوده یا از عمد برای ایجاد غرور کاذب و دست کم گرفتن دشمن همچین مقاله ای رو انتشار داده ، ایشون اشاره به این نکردن که اف پنج تا چه اندازه باید به اف سیو پنج نزدیک بشه تا بتونه با اون داگ فایت انجام بده و اصولا موشک های اف ۵ تا چه میزان فاصله میتونه اف ۳۵ رو تشخیص بده ،و همه اینارو مقایسه کنید به فاصله ای رادار که اف سیو پنج میتونه اف ۵ رو کشف کنه و این هواپیمای دهه پنجاه میلادی رو دچار تیر غیب کنه.
ناشناس ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۴
نویسنده محترم چقد اطلاعات دارین!!!! همونطور که بیشتر دوستان گفتن ما هم ایران رو دوسداریم اما نوشته هات توهم و دروغه،
محمد شمس ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۹
واقعا خیلی خندیدم چقدر ملت ما خوب یاد گرفتن گنده گویی کنن و چرند ببافن، اف سی و پنج پر هزینه ترین پروژه تاریخ امریکا رو داشته یک هزار میلیارد دلار اف 35 رادار گریز و قابلیت پنهان شدن داره خلبان دید 360 درجه داره با کلیه ماهواره ها در ارتباطه که میتونه بدون حتی دیدن هدف با چشم خلبان به هرف شلیک کنههر موشکی از واصله دور و نزدیک بهش نزدیک بشه خود به خود بدون دخالت خلبان رهگیری و منهدم میشه نکته بسیار مهم اینه که اصلا شبح میشه و ردی از خودش نمیزاره که خلبان های اف بخوان اصلا پیداش کنن چه برسه بخوان از هفت خان رستم رد بشن و بزننش خخخخخ خیلی خنده داره و اینا همش تست شده قالبت ساکن موندن و مانور بسیار بالا، جالب اینجاست همین اف 5 برای چهل سال پیش خود آمریکاس فکر کرین امریکا هم مثل ایرانه که پراید سی سال پیش با الان یکی باشه حتی بی کیفیت تر نخیر مسخره نکنید خودتون رو با پیکان نمیشه لامبورگینی رو شکست داد درضمن سوخو روسیه توسط اف 22 آمریکا بارها مورد تمسخر قرار گرفته و خودتون احتمالا بهتر میدونید.
حسین ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۴
اگ خزعبلات شما درست بود آمریکا با اون تکنولوژی ایش تا الان چرا ایران را با خاک یکسان نکرده؟ هان چرا؟ اونم در حالی که ایران یک کابوس واس آمریکا