ایران نمی تواند و نباید مسؤولیت حفظ برجام را به تنهایی برعهده بگیرد

۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۷ کد : ۱۹۸۶۹۴۱ سرخط اخبار

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل تصریح کرد: ایران نمی تواند و نباید مسؤولیت حفظ برجام را به تنهایی برعهده بگیرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اسحاق آل حبیب سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در سخنان خود در جلسه عمومی کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به سیاست آشکار و تعمدی آمریکا در تضعیف مکانیسم های بین المللی خلع سلاح و کارشکنی در فعالیت هیات های اعزامی از پایتختهای دولت های عضو تاکید کرد که وضعیت صلح و امنیت بین المللی در یک سال گذشته تغییر کرده و چالشهای امنیتی در اکثر حوزه ها از خطر سلاح های هسته ای تا حملات سایبری و سوءاستفاده از تکنولوژیهای جدید نظام بین المللی را به خود مشغول کرده است.  

وی افزود: در این میان سیاستها و اقدامات مخرب دولت آمریکا که با ادامه مدرن سازی و افزایش زرادخانه سلاح های هسته ای خود از اجرای تعهدات صریح مبتنی بر ماده ۶ معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای سرباز زده و سطح آستانه توسل به سلاح هسته ای را پایین آمده است، بیش از پیش صلح جهانی را به خطر انداخته است. سایر قدرت های هسته ای همچنین تعهداتی دارند، ولی حمایت یکسویه آمریکا از رژیم صهیونیستی مسلح به سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی از یک طرف و خروج مکرر آمریکا از پیمانهای بین المللی عدم اشاعه کنترل تسلیحات بر وخامت اوضاع افزوده است.

سفیر کشورمان تاکید کرد که خروج غیرقانونی آمریکا از برجام یک نمونه آشکاری از این مدعاست که این دستاورد دیپلماسی چندجانبه را به خطر انداخته و این کشور نه تنها به تعهدات خود طبق این سند بین المللی پایبند نیست، بلکه سایر کشورها را برای عدم اجرای آن با سلاح تحریم تهدید می کند و در حالی که نظام بین المللی خواهان حفظ برجام است، آمریکا بدنبال تروریسم اقتصادی و اعمال فشار حداکثری است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد که اقدامات اخیر جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات خود کاملا مطابق برجام و در عین حال برگشت پذیر است.همچنین، ایران نمی تواند و نباید مسئولیت حفظ برجام را به تنهایی برعهده بگیرد.

  سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به لزوم اجرای کامل معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای بر ضرورت اتخاذ  تصمیمات عینی در کنفرانس بازنگری سال آینده تاکید کرده و با اشاره به اهمیت حضور همه کشورهای مربوطه در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای  و سایر سلاح های کشتار جمعی موفقیت این کنفرانسها را یک اولویت مهم برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

اسحاق آل حبیب در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی حملات شیمیایی سیستماتیک در تاریخ معاصر می باشد، بر ضرورت انهدام کامل سلاح های شیمیایی و  تقویت کنوانسیون سلاح های شیمیایی و کنوانسیون سلاح های بیولوژیک تاکید کرد.

وی همچنین، کشورهای جهان را بر رعایت فعالیتهای صلح آمیز در فضا، ‌سایبر و همه تکنولوژیهای جدید فراخوانده و بر الزام آمریکا نسبت به پایان سیاستهای مخرب خود و از جمله ایجاد یگان نظامی در فضا تاکید کرده و در نهایت  بر آمادگی کشورمان برای ایفای نقش مثبت و سازنده خود در حفظ و ارتقای صلح و امنیت بین المللی تصریح کرد.

انتهای پیام/


( ۱ )

نظر شما :