پسر بچه‌ای که بر برج مراقبت فرودگاه مسلط شده است

۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۷ کد : ۱۹۸۷۶۸۸ سرخط اخبار

یکی از نزدیکان دونالد ترامپ در کتابی به نام «هشدار» رییس جمهوری آمریکا را به پسر بچه ۱۲ ساله‌ای تشبیه کرده است که بر برج مراقبت فرودگاهی مسلط شده و بدون‌آنکه بداند چه می کند دکمه هایی را فشار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روند تحقیقات در مورد استیضاح رییس جمهوری آمریکا به مراحل نهایی خود نزدیک می شود. ترامپ در پایان دو هفته جلسات علنی تحقیقات استیضاح، گفت وگویی مفصل با شبکه فاکس‌نیوز کرده است و ضمن دفاع از اعمال خود به شاهدان حمله کرده و آنها را بی‌اعتبار دانسته است.

ترامپ در سخنانی عجیب که از زبان یک مرد بالغ و به خصوص رئیس جمهور یک کشور نباید بیان شود، گفته ماریا یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین که یکی از شاهدان اصلی تحقیقات استیضاح است، حاضر نشده بوده که عکس او را در داخل سفارت آمریکا در اوکراین بیاویزد.

یووانوویچ در اردیبهشت ماه از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین توسط ترامپ برکنار شد. او به مجلس نمایندگان آمد تا درباره به تاخیر انداختن کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین و درخواست ترامپ از همتای اوکراینی خود برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن دیدگاهش را بگوید. ترامپ همزمان با توضیحات یووانوویچ در مجلس نمایندگان روز جمعه ۲۴ آبان ماه، توئیت‌هایی منتشر کرد که یووانوویچ هنگام بیان شهادت خود در مجلس نمایندگان آنها را تهدیدآمیز خواند.

دونالد ترامپ که تاجری در حوزه املاک بود که در مقایسه با گذشتگان خود اطلاع چندانی از پیچیدگی های دنیای سیاست نداشت. با این وجود اعتماد به نفس کاذب او به اضافه قوانین ساده آمریکا برای نامزدهای انتخاباتی باعث شد ترامپ بتواند وارد دنیای سیاست شود.   همین اعتماد به نفس کاذب او باعث می شود تصمیمات خطیر و مهم را بدون مشاوره کافی بگیرد. ترامپ پس از ریاست جمهوری به سرعت از توافق هسته ای ایران که حاصل ماه‌ها گفتگوی مقامات ارشد ایران با مقامات ارشد آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه، و نماینده عالی اتحادیه اروپا بود، خارج شد. او بسیاری تعهدات بین المللی را زیر سوال برد. او از پیمان ترنس-پاسیفیک و توافق تغییرات آب‌وهوایی در پاریس خارج شد و به سازمان ملل و نهادهای چندجانبه دیگر حمله کرد.

ترامپ؛ پسر بچه ۱۲ ساله که بر برج مراقبت فرودگاهی مسلط شده است

در آبان ماه کتابی در آمریکا با عنوان «هشدار» منتشر شد، به قلم نویسنده‌ای که ادعا می‌کند به حلقه نزدیکان رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید تعلق دارد اما مایل نیست نام خود را افشا کند. تصویری که این نویسنده از ترامپ می‌دهد، مردی ظالم و ناتوان از انجام وظیفه‌اش است نویسنده او را خطری برای مردم آمریکا می‌داند.

نویسنده این کتاب نخستین بار در سال ۲۰۱۸ چکیده‌ای از درک و دریافت خود از شخصیت و منش رئیس جمهوری آمریکا را در مقاله‌ای با عنوان «من بخشی از مقاومت در داخل دولت ترامپ هستم» در نیویورک تایمز منتشر کرده بود. در این مقاله آمده بود که رییس‌جمهوری به گونه‌ای رفتار می‌کند که برای سلامت جمهوری ما مضر است.

نویسنده  «هشدار» رئیس جمهوری آمریکا را با پسربچه دوازده‌ساله‌ای مقایسه می‌کند که بر برج مراقبت فرودگاهی تسلط پیدا کرده و بدون آنکه بداند چه می‌کند، دگمه‌هایی را فشار می‌دهد و در همان حال برخی هواپیماها سقوط می‌کنند و برخی دیگر که شاهد این صحنه هستند از فرودگاه دور می‌شوند.

در واقع به اعتقاد نویسنده، ترامپ نه تنها توانایی مدیریت بحران‌های جهانی را ندارد بلکه خود شخصیتی بحران ساز است. خروج ترامپ از برجام ریشه بحرانی است که هم اکنون میان ایران و آمریکا شاهد هستیم. واشنگتن بدون آنکه جایگزینی برای برجام بیابد یکجانبه از این توافق خارج شد.

ترامپ از  همان دوران مبارزات انتخاباتی خود با برجام مخالف بود. حتی زمانی که آمریکا هنوز عضوی از برجام بود، پس از ترک توافق در ماه مه سال ۲۰۱۸، به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران پرداخت. این در حالی است که دولت ایران صبورانه به اجرای تعهدات برجامی خود مشغول بود. از سوی دیگر آمریکا به اعمال مجازات علیه کشورهایی که با ایران همکاری داشتند و یا نفت از ایران خریداری می‌کردند، می‌پرداخت.

حالا کم کم پیامدهای رفتارهای ترامپ در تمامی عرصه ها مشخص می شود آمریکا دیگر اتحاد محکم سابق را با اروپا ندارد، رهبران اروپایی با او مانند یک کودک رفتار می کنند. علاوه بر اینها جنگ تجاری با چین عامل ایجاد رکود جهانی شده است.

ترامپ خود را درگیر مجموعه‌ای از تنش‌های خطرناک کرده و استراتژی مشخصی هم برای پایان دادن به تنش‌ها ندارد. برایان هوک، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام مدعی است: «امروز ایران ضعیف‌تر از زمانی است که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید.» هوک با این جمع بندی می‌خواهد موفقیت سیاست‌های ترامپ را نشان بدهد اما این موضع‌گیری تنها آشفتگی سیاست خارجی دولت ترامپ را نمایان می‌کند. سیاست خارجی که تا همین جا دو وزیر خارجه و سه مشاور امنیت ملی داشته است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در این مورد گفته است که خروج آمریکا از توافق برجام پذیرفتنی نیست و این اقدام آمریکا عامل تشدید بحران در منطقه خاورمیانه است. یکی از نمونه‌های اخیر سیاست خارجی مخرب که به صلح جهانی آسیب وارد کرده، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و اقدامات صورت گرفته در قدس است.

هیلاری کلینتون رقیب دمکرات دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه پیشین امریکا خروج کشورش از برجام را باعث از دست رفتن اهرم فشار واشنگتن مقابل ایران دانسته و تاکید کرده است که دیپلماسی تنها راه دولت ترامپ برای خروج از چاهی است که خود آن را ایجاد کرده است.

اگر دولت ترامپ در مورد عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای جدی بود، باید با ایران و قدرت های منطقه ای و جهانی همکاری می کرد تا اصول برجام در کل منطقه خاورمیانه اجرا شود زیرا برجام در برگیرنده جامع‌ترین استانداردهای جهانی شفافیت هسته ای و عدم ساخت بمب هسته ای است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۳ )

نظر شما :