تحلیلگران شورای آتلانتیک

تشدید تنش در عراق به نفع ایران و امریکا نیست

۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۸۵۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بازدارندگی ما (ایالات متحده امریکا) علیه ایران کاهش چشم‌گیری داشته چرا که دولت ترامپ خط قرمزهای آمریکا را روشن و قطعی تعیین نکرده است. ایران با آگاهی از این مساله، با دقت و اسلوب‌مند، از نردبان تنش‌زایی نظامی‌اش بالا رفته و برای شناسایی خطوط قرمز ارزشمند ما و واکنش‌های ما در برابر هر مورد تلاش کرده است.
تشدید تنش در عراق به نفع ایران و امریکا نیست

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان شورای آتلانتیک درباره یورش‌های کتائب‌ حزب‌الله و مرگ یک پیمان‌کار نظامی آمریکا در 27 دسامبر، حملات تلافی‌جویانه آمریکا در عراق و سوریه و افزایش تنش‌ها در منطقه تحلیل و نظرات خود را ارائه داده اند.

آنها می گویند: «بازدارندگی ما (ایالات متحده امریکا) علیه ایران کاهش چشم‌گیری داشته چرا که دولت ترامپ خط قرمزهای آمریکا را روشن و قطعی تعیین نکرده است. ایران با آگاهی از این مساله، با دقت و اسلوب‌مند، از نردبان تنش‌زایی نظامی‌اش بالا رفته و برای شناسایی خطوط قرمز ارزشمند ما و واکنش‌های ما در برابر هر مورد تلاش کرده است. با انفعال آمریکا در برابر تحرکات نظامی ایران، ریسک قابل‌ قبول بودن رفتارهای تند آنها افزایش می‌یابد و حتی برخی مخاطبان منطقه‌ای این تحرکات را مشروع تلقی می‌کنند. تحریم‌های شدید و اقدامات مخفیانه سایبری امریکا علیه ایران نتوانسته است بازدارندگی آمریکا را احیا کند. اکنون پس از مرگ یک آمریکایی، زمان پاسخ نظامی ایالات متحده فرا رسیده است. اگر آمریکا به این اقدام ایران پاسخ ندهد ایرانی‌ها می‌پندارند که در صورت کشته‌شدن آمریکایی‌ها توسط نیابتی‌های ایران، ایالات متحده فقط علیه همان نیروهای نیابتی – و نه اربابان ایرانی‌شان – اقدام تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.»

آنها در ادامه می افزایند: «عامل تغییردهنده بازی در تصمیم‌سازی آمریکا آگاهی از این حقیقت بود که ایران آشکارا تلاش می‌کند از هرج و مرج سیاسی عراق به عنوان اهرمی برای به قدرت نشاندن سیاستمداران تحت حمایت ایران و همچنین رها کردن نیروهای تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی و شرکای عراقی‌شان استفاده کند.»

این کارشناسان همچنین می گویند: «پنتاگون تا پیش از این با عملیات‌ جنبشی و اطلاعاتی علیه حشد الشعبی مخالف بود چون می‌خواست از حملات این نیروهای تحت حمایت ایران در عراق علیه پرسنل آمریکایی پیش‌گیری کند. اما اکنون بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیزی از سوی ایالات متحده، حمله علیه پرسنل آمریکایی صورت گرفته است. هدف قرار دادن پایگاهی که حمله علیه پیمانکار آمریکایی از آن انجام شده این پیام را به ایران می‌رساند که ارتش آمریکا دست‌ بالا را دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند به حملات پاسخ دهد. به رغم این برداشت اشتباه در واشنگتن، بغداد و تهران که ترامپ و رهبران عراق و ایران خواهان ورود به جنگ نیستند، رویدادهای چند روز اخیر نشان داد که چگونه چرخه‌ای از تنش‌زایی می‌تواند آغاز شود. حملات راکتی روز جمعه نشان داد که دولت عراق قادر به کنترل کتائب حزب‌الله نیست. حملات تلافی جویانه آمریکا در روز یکشنبه نیز نشان داد که ایالات متحده یورش‌  و آزارهای شبه‌نظامیان عراق را بدون پاسخ نظامی رها نخواهد کرد.»

به اعتقاد کارشناسان شورای آتلانتیک: «یکی از اهداف عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، پس از شکست داعش این بود که عراق را از تبدیل شدن به میدان جنگ بین ایران و آمریکا دور نگه دارد. حملات راکتی روز جمعه نشان داد که با وجود ایران، امکان ادامه این سیاست برای عراق چقدر دشوار است. طبقه سیاسی عراق با کاهش اغتشاشات نیروهای نیابتی ایران را برای پایان دادن به حملات علیه آمریکایی‌ها تحت فشار خواهند گذاشت. اما چه بسا این نیروها به این توصیه‌ها عمل نکنند. آنها خروج آمریکا از عراق در 2020 و 2021 را یک پیروزی برای خوشان تلقی خواهند کرد. این می‌تواند راهبرد آنها برای رویارویی با آمریکا را تقویت کند. تهران همچنین تلاش می‌کند فردی حامی ایران را به عنوان نخست‌وزیر جایگزین عبدالمهدی کند که پشتیبانی دولت عراق از حضور آمریکا در این کشور را کاهش دهد و در نتیجه روند خروج را تسریع کند. خطر خروج آمریکا از عراق تحت فشار ایران پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک دارد.»

آنها در پایان اظهار نظر می کنند: «در چنین شرایطی بهترین راه پرهیز از تنش‌زایی بیشتر است و تحقق این هدف مستلزم محدود شدن نیروهای نیابتی ایران در عراق است؛ دولت عراق، رهبران شبه‌نظامیان این کشور و دولت ایران باید بدانند که رویارویی نظامی با ایالات متحده به نفعشان نیست.»

منبع: شورای آتلانتیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی

این مطلب مورد تایید دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان این وبسایت از دیدگاه رسانه های غربی منتشر شده است.

کلید واژه ها: عراق ایران و عراق ایالات متحده امریکا عراق و امریکا حمله به سفارت امریکا در بغداد الحشد الشعبی ایران و امریکا تشدید تنش در روابط ایران و امریکا


( ۴ )

نظر شما :

احسان ۱۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۲
مجموعه تنش های عراق و بهره برداری طرف های درگیر از موقعیت های مختلف نشان از یک روند بسیار هوشمندانه استفاده از اشتباهات محاسباتی دشمن و کشاندن حریف به زمین مورد نظر از سوی محور مقاومت است مجموعه تحرکات محور مقاومت در طی چند ماه گذشته آمریکا و متحدانش را در موقعیتی خطیر قرار داد که به محدودیت گزینه های دشمن انجامیده است تا آنجا که آمریکا در دو راهی واکنش عملی ویا ادامه روند عقب نشینی محدود شد در واقع عملیات آمریکا در خاک عراق بر ضد نیروهای محور مقاومت علاوه بر اینکه یک واکنش هیستریک به اعمال ایران از جمله ایجاد مانور دریایی مشترک با چین و روسیه است در واقع شروع یک شکست برای آمریکا است زیرا ورود به زمین بازی مورد نظر ایران است و می توان گفت ایجاد یک فرصت طلایی برای محاصره بیشتر آمریکا که ناشی از صبری راهبردی ایران در مقابل اقدامات ایذایی آمریکا در عراق از جمله حمله به منافع ایران است اما باید به این نکته توجه شود که لزومآ به معنای پیروزی یا چیزی شبیه به آن نیست بلکه تنها یک فرصت خوب برای ایجاد آینده‌ای بدون آمریکا است لذا استفاده مطلوب از این فرصت باید در دستور کار قرار گیرد و نباید اجازه داد با تهییج افکار عمومی عراق با کمک رسانه ها و دلار های نفتی این فرصت به تهدید تبدیل شود!!!
علی ۱۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۸
سیاستمداران برای پوشاندن گنده کاری های خود گاهی از جان آدم ها مایه می گذارند.شاید ترامپ برای پوشاندن گنده کاری استیضاح و ناتنیاهو برای فرار از دادستانی احتیاج به جنگ مقطعی داشته باشند. عراق خوب جایی برای همه طرف ها می باشد.همه پایگاه ونیرو دارند و همه خود راحاکم می دانند.