بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج شد

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۹۸۹۲۵۱ سرخط اخبار

بریتانیا هم زمان با آخرین ساعت ۳۱ ژانویه به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج و بلافاصله وارد یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه شد.

به گزارش ایسنا، این کشور در این دوران انتقالی همچنان پیرو مقررات اتحادیه اروپا خواهد بود و سهم بودجه خود را پرداخت خواهد کرد. در این مرحله ۱۱ ماهه  بریتانیا جزئیات جدایی منافع خود از ۲۷ کشور دیگر اتحادیه اروپا را با بروکسل به مذاکره خواهد گذاشت.

در همین حال هم‌زمان با اجرایی شدن بریگزیت صدها هزار نفر از مردم این کشور جمعه شب را در خیابان‌ها به سر بردند؛ بسیاری "استقلال" از اتحادیه اروپا را جشن گرفتند و بسیاری هم مغموم خاطره ۴۷ ساله با اروپا بودن را گرامی داشتند.

مردم بریتانیا بیش از ۳ سال پیش و در جریان یک رفراندوم به خروج از اتحادیه اروپا آری گفته بودند. رفراندومی که به بریگزیت شهرت یافت و بریگزیتی که نیمه شب جمعه به وقت بروکسل تحقق یافت.

با وجود شادمانی و کنسرت‌های خیابانی در نزدیکی پارلمان بریتانیا در قلب لندن، در نقاط دیگری چون اسکاتلند که اکثریت ساکنان آن به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند، بسیاری با شمع روشن کردن یاد و خاطره نیم قرن همبستگی با اروپا را زنده نگه داشتند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که نقش محوری در تحقق بریگزیت داشت ساعتی قبل از یازده شب به وقت لندن در اظهاراتی ویدیویی به مردم کشورش وعده داد که بریگزیت با ایجاد اتحاد در بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) این کشور را "رو به جلو" پیش براند.

او در این ویدئو که در شبکه های اجتماعی منتشر شد گفت: "برای بسیاری از مردم این یک لحظه اعجاب انگیز همراه با امید بود، لحظه‌ای که گمان می‌کردند هرگز فرا نخواهد رسید ... و برای بسیاری دیگر این لحظه همراه با غم و اضطراب و حس از دست دادن چیزی بود... و البته برای گروه سوم که احتمالا بزرگترین گروه هم بودند، این که بالاخره این بلاتکلیفی و تعلیق به اتمام رسید. من همه این احساسات را درک می‌کنم و کار ما در دولت این است - وطیفه من این است - که حالا کشور را گرد هم آورم تا رو به جلو حرکت کنیم."

جانسون که انتخابات ماه دسامبر به او و کابینه‌اش قدرت و اختیار لازم برای اجرایی کردن بریگزیت را داد در پایان این پیام ویدیویی گفته: "مهم‌ترین چیز درباره امشب این است که این یک پایان نیست بلکه یک آغاز است.... لحظه‌ای برای از نو شدن و تغییر واقعی یک ملت."

هم‌زمان در ایرلند شمالی که بسیاری به علت مشکلات مرزی این کشور با اتحادیه اروپا با بریگزیت مخالفت کرده بودند روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در نزدیکی مرز جمهوری ایرلند برپا کردند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در توییتر و دقیقا در لحظه وقوع بریگزیت پرچم اتحادیه اروپا را منتشر کرد و نوشت: "اسکاتلند به عنوان یک کشور مستقل به قلب اروپا باز خواهد گشت." او هشتگی با این مضمون را هم همراه توییت خود کرد: "چراغ اسکاتلند را روشن نگه دارید".

در کاردیف، مرکز ولز، مارک درکفورد، وزیر اول، گفت: "ولز که به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود، به عنوان یک ملت اروپایی باقی خواهد ماند."

به گزارش بی.بی.سی درست است که روی کاغذ، دیگر بریتانیا عضو اتحادیه اروپا نیست، نمایندگانش در پارلمان اروپا شغل‌شان را از دست داده‌اند و پرچمش را از نهادهای اتحادیه به پایین کشیده‌اند، ولی در عمل خیلی از امور به روال قبلی ادامه پیدا می‌کند؛ حداقل برای ۱۱ ماه دیگر.

تا پایان این دوره "گذار" چهار اصل بنیادی اتحادیه اروپا (آزادی جابه‌جایی کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار) ادامه دارد.

این یعنی همچنان شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت یا نیاز به ویزا به بریتانیا مهاجرت کنند؛ چیزی که گلایه اصلی بسیاری از رأی‌دهندگان به بریگزیت بود.

در کنار این، بریتانیا نه تنها باید مقررات و استانداردهای فعلی اتحادیه اروپا را رعایت کند، بلکه موظف است مصوبات اتحادیه اروپا در این مدت را هم (بدون آن‌که نقشی در تهیه‌شان داشته باشد) به اجرا بگذارد.

در تجارت بین‌المللی هم بریتانیا همچنان مثل قبل، تابع اتحادیه اروپاست و نمی‌تواند تعرفه‌ها و سهمیه‌های واردات و صادرات به کشورهای ثالث را خودش تعیین کند.

بریتانیا تا پایان ژوئن (پنج ماه دیگر) وقت دارد تصمیم بگیرد که می‌خواهد این دوره گذار را تمدید کند یا نه. البته دولت بوریس جانسون بندی را در لایحه توافقنامه خروج گنجانده که خودش را از چنین کاری منع کند.

در این دوره انتقالی قرار است دو طرف برای رسیدن به یک پیمان تجاری و چارچوب روابط تجاری‌شان در آینده به توافق برسند؛ و تازه از این‌جاست که سختی کار آغاز می‌شود.

واکنش‌های اروپایی به بریگزیت چه بود؟

رئیس کمیسیون اروپا، اورزولا فون درلاین گفته حالا بریتانیا و بروکسل هر دو برای کسب منافع خود خواهند جنگید.

او از همه مردم بریتانیا به علت "مشارکت شان با اتحادیه اروپا که منجر به قوی تر شدن این اتحادیه گردید" تشکر کرده و گفته آخرین روز حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا یک روز "احساسی" بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته"نیمه شب برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته یک کشور اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. این یک زنگ خطر تاریخی است که باید در همه کشورها شنیده شود."

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم گفته "هرچه بریتانیا خودش را استاندارهای اتحادیه اروپا بیشتر منفک کند شانس دسترسی او به بازار واحد اروپا کمتر خواهد شد."

هم‌زمان مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا گفته: "من خوشحالم که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت به توافق رسیدند و به خواست مردم بریتانیا احترام گذاشتند. ما همزمان با وارد شدن بریتانیا به فصل جدید تاریخ خود به تحکیم روابط‌مان که بر اساس قدرت، سازندگی و روابط سودمند است ادامه خواهیم داد."

وودی جانسون، سفیر آمریکا در بریتانیا هم گفته که دونالد ترامپ "خیلی وقت بود که حامی بریگزیت بود."

کلید واژه ها: برگزیت بریتانیا


نظر شما :