تبعات انفعال امنیتی کشور در قبال «ظن بیوتروریسم کرونا» چیست؟

بیوتروریسم کرونا؛ از توهم تا واقعیت!

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا که به نظر می رسد جامعه در سایه برخی القائات درست و یا نادرست، به باور خود خبر موثق را در رسانه بیرونی جستجو می کند، یقینا سکوت و انفعال مسئولین و عدم پاسخ گویی تنها تعمیق گسل اعتماد میان ملت و نظام را در پی خواهد داشت. لذا قطعا سکوت مسئولین مربوطه تبعات بیشتری، هم برای خود و هم جامعه به همراه خواهد داشت تا واگو کردن حقایق.
بیوتروریسم کرونا؛ از توهم تا واقعیت!

نویسنده : عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی - با داغ تر شدن تب شیوع کرونا در جامعه و به موازات آن پررنگ تر شدن مباحث کارشناسی، مسائل حاشیه ای، گمانه زنی ها، رقابت های سیاسی، هجمه های رسانه ای و دیگر مسائل اکنون نوع برخورد مسئولین امر، به خصوص مسئولین امنیتی کشور در قبال سوال مهم این روزهای جامعه که آیا اساسا کرونا زاده یک بیوتروریسم است؟ آیا این ویروس می تواند از دل یک پروژه ضد امنیتی شکل گرفته باشد؟ سبب شده تا ظن و حتی سوء ظن در رابطه با برخی مواضع مسئولین امنیتی کشور و در مقابل انفعال بخش دیگری از مسئولین امر شدت یابد. 

در این رابطه سخنان 16 اسفندماه حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص این که  کرونا عامل بیماری عادی نیست، بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده و عدم روشن گری نهادهای مربوطه، علی الخصوص سازمان پدافند غیر عامل کشور پیرامون پاسخ به این پرسش که آیا کرونایی که اکنون به یک بلای تمام عیار برای سلامت و امنیت جامعه و کشور بدل شده است در راستا گفته های عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می تواند اقدامی بیوتروریستی باشد یا نه؟ 

اتفاقا پاسخ گو نبودن این نهادها به چنین سوالاتی سبب شده تا روز به روز دامنه برخی تحلیل ها که می تواند سلامت روانی جامعه را هدف قرار دهد، بیشتر و بیشتر شود. چرا که از یک سو قطعا فلاحت پیشه به عنوان یک عضو کمیسیون امنتی ملی بدون اطلاع و آگاهی از موضوعی، مسئله ای را در این بُعد و در این شرایط حساس کشور که قطعا تبعاتی به همراه خواهد داشت، مطرح نمی کند. پس این سخنان نشان از این دارد که می توان در رابطه با بیوتروریستی بودن کرونا احتمالاتی را حتی تا حد یقین مطرح کرد. خصوصا که رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محلس در ادامه مواضع خود بر اهمیت هر چه بیشتر بر تقابل های سازمانه یافته تر تاکید و عنوان می کند که با توجه به شرایط موجود لازم است مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود و به صورت جداگانه باشد و چون از امروز تا سال ۲۰۳۰ دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد، باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل بگیرد و ما همچون پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم داشته باشیم. همین موضع نشان از این دارد که شاید پدافند کشور در قبال تقابل و مواجهه با کرونا عملکرد و کارنامه موفقی از خود بروز نداده است.

حال در این میان رفتار و واکنش نهادهای امنیتی مربوطه موجب آن شده که حدس و گمانه زنی های جامعه پیرامون این سخنان به یقین بدل شود. در این رابطه پاسخ یک شنبه جاری سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص برخی سخنان اصحاب رسانه مبنی بر سکوت رئیس سازمان مربوطه، نه تنها شرایط را تلطیف و تعدیل نمی کند، کما این که این بیانیه نتوانست این کار را انجام دهد، بلکه این سخنان در پاسخ به سکوت رئیس سازمان پدافند غیر عامل تردیدها را در میان جامعه و رسانه ای ها بیشتر کرد که احتمال وجود یک اقدام بیوتروریستی در میان است؟ چون فارغ از این که ما اساسا ویروس کرونا را یک واقعیت بدایم و یا آن را نتیجه توهم توطئه و یا به اصطلاحی تئوری توطئه قلمداد کنیم، آن چه بیش از پیش خلاء آن در جامعه و در میان افکار عمومی داخلی احساس می شود تنویر و تبیین مسائل و پاسخ به سوالات این روزهای مردم است که تا حدی می تواند گره گشا باشد.

در تکمیل همین نکته موکول کردن پاسخ این سوال مهم به آینده از سوی سردار جلالی به عنوان رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که در مصاحبه با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشورها برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، می تواند تردیدها را افزایش دهد. چون وی در این رابطه عنوان کرده بود: "منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما  اثبات تخصصی آن نیاز  به بررسی های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد. هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه‌گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است".

در سایه بی پاسخ ماندن این سوال که آیا کرونا از دل یک اقدام بیوتروریستی شکل گرفته و یا بیوتروریسم ساخته نگاه توهم توطئه است، پرسش مهمتری که ذهن را درگیر می کند این است که اگر سخنان برخی مسئولین مبنی بر وجود بیوترویسم در سایه شیوع کرونا در داخل کشور صحت دارد و سکوت و انفعال نهادهای پاسخ گو هم می تواند تاییدی ضمنی بر این گفته ها باشد، چرا این نهادها نتوانستند در راستای وظیفه ذاتی خود به عنوان حافظ امنیت و دفع این اقدامات وارد عرصه شوند که کار به اینجا کشیده نشود؟ 

شاید به دلیل وجود همین سوالات باشد که اکنون مسئولین و نهادهای ذیربط از پاسخ گویی شانه خالی کرده اند. این در حالی است که اگر به این پرسش ها پاسخ داده نشود، نه تنها نمی تواند وضعیت را تغییر دهد، بلکه عطش ذهن های کنجکاو می تواند سناریوهایی را مطرح کند که به مراتب دورتر از واقعیت باشد و در سایه این مسئله جامعه بیش هر زمانی تحت الشعاع این القائات قرار خواهد گرفت.  

از طرف دیگر نکته بسیار مهم دیگری که این روزها در حال شکل گیری است ناظر بر این واقعیت است که تلاش های جدی به منظور تبیین این گزاره در سطح افکار عمومی منطقه و جهان وجود دارد که ایران را، نه به عنوان یکی از ده ها کشور قربانی شیوع ویروس کرونا، بلکه کشور را مهد شیوع و محور انتشار آن به منطقه و جهان معرفی کنند. در این راستا به نظر می رسد که مواضع چینی ها نیز پیرامون این نکته که مبدا و منشا اصلی شیوع کرونا کشور چین نیست، می تواند هم راستا و در طول این تلاش ها و به منظور تکمیل آن قلمداد شود. 

این در حالی است که اکنون رسانه های منطقه و جهان مسئله دروغ گویی سیستماتیک، پنهان کاری و عرضه آمارهای غلط جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا را هم به موازات تلاش های قبلی خود به کار گرفته اند تا با به کارگیری "بازی کارت های به هم ریخته" افکار عمومی داخلی را در دراستای منطقه و بین الملل با خود همراه کنند. 

در این خصوص به نظر می رسد که پرونده اعتراضات آبان ماه و بعد از آن پنهان کاری تهران در قضیه ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی گسل عدم اعتماد جامعه به مواضع و سخنان مسئولین را تشدید کرده است که بروز و ظهور علنی آن در کاهش مشارکت مردمی در انتخابات دوم اسفند رقم خورد. خصوصا که خود سردار جلالی، 28 بهمن ماه صراحتا از نبود هیچ گونه نشانه ای از وجود ویروس کرونا و بیمار مبتلا به این ویروس در کشور سخن گفته بود که تنها با گذشت 72 ساعت عدم صحت آن روشن شد. حال در این شرایط که به نظر می رسد جامعه در سایه این القائات درست و یا نادرست، به باور خود خبر موثق را در رسانه بیرونی جستجو می کند، یقینا سکوت و انفعال مسئولین و عدم پاسخ گویی تنها تعمیق گسل اعتماد میان ملت و نظام را در پی خواهد داشت. لذا قطعا سکوت مسئولین مربوطه تبعات بیشتری، هم برای خود و هم جامعه به همراه خواهد داشت تا واگو کردن حقایق.    

کلید واژه ها: ویروس کرونا سازمان پدافند غیرعامل ایران


( ۲۵ )

نظر شما :

عبد غلوم ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۴
خود این مقاله هم در راستای همان جنگ روانی علیه کشورمان است منتها با ظاهر دلنگرانی
زیتون ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۹
راستش اینکه اصلاح طلب ها با همکاری سازمان سیا در شیوع دادن کرونا در ایران دست داشتن ....واقعیت اونقدر تلخه که بهتر آقایون امنیتی به همین دروغ گفتن ادامه بدن .....مردم ایران باید تصمیم کبری را خیلی وقت پیش می گرفتن.....شما یا با ما هستید یا با امریکاییها ....مردم ایران بهتره اعتمادشون را هم بگذارن در کوزه .....کی را تهدید میکنی ....تا 2030 این داستان ها ادامه داره مگه اینکه مثل کره شمالی دور مملکت دیوار بکشیم که بعضی دوست ندارن(بیکینی در ساحل).....
.عزادار ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۴
همه اینها بخاطرعصبانیت آنها از قدرتمند بودن ایران است!قدرت دارد و زانو نمیزند!از هر رهای میرود آمریکا میبیند ایران آنجا ایستاده و جلو نقشه های سلطه طلبی آنها را گرفته تو خاورمیانه؟!نمیتوانم بگویم یقین دارم ولی احتمال زیادی دارد که توهم نباشد و این همان باشد که نوشتید بیوتروریستم و حمله بیولوژیکی است...
ابراهیم قدیمی ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۶
کرونا در اثر سه عامل اساسی میتواند شروع وبا توجه به امکانات منطقه ای وعوامل موثر در انتشار انتشار یافته باشد الف- بیو تروریسم ب- لیک ونشرتحقیقاتی ج- عوامل طبیعی.اینکه برروی ویروس های ردیف کرونا کار تحقیقاتی انجام میشده است و عواملی به ان دسترسی دا شته اند شکی نیست. اینکه این ویروس در بدن انسان وحیوان نیز جهش می یابند ونوع جهش یافته نشر گردند نیزشکی نیست. اینکه کسانی از این حادثه تاسف انگیز اظهار خوشحالی هم کردند شکی نیست.حال شمای نوعی دیپلمات وپزشک ومحقق وعامی با توجه به اطلاعات خود وعلاقمندی های سیاسی واقتصادی واجتماعی نیروهای در گیر در منطقه سهم هرکدام را در گسترش این بیماری چقدر میدانید.تصور من اول تروریسم است دوم لیک ازمایشگاهی است وسوم عومل طبیعی.. برای اینکه بپذیریم عوامل طبیعی عامل اصلی بودند عامل تروریسم ولیک ازمایشگاهی را باید پس از تحقیق ونتیجه یابی بین المللی رد کنیم.
امیر ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۱
خداوند تمامی بیماران جسمی و ذهنی (!) را شفا بدهد. این توهمات یک خطر بزرگی هم دارد و آنهم اینکه بعد از مدتی از حالت دروغ مصلحتی خارج و برای خود مسئولین تبدیل به واقعیت میشود و ممکن هست آنها بخواهد با خیال اینکه طرف دارد جنگ بیولوژیکی میکند وارد همچین بازی بشوند و این شاید از هسته ای هم برای دنیا خطرناکتر باشد. فراموش نکنیم سرنوشت صدام و سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی به کجا رفت. امروز دیگر مانند زمان صدام رسانه ها در دستان حکومت ها نیستند و جوامع و مردم سراسر دنیا بلافاصله همانند قضیه کرونا دچا ترس کاذب خواهند شد و همه اینها دست به دست هم خواهد داد تا پرونده ایران به مرحله بسیار بسیار خطرناکی برسد! از ما گفتن بود.
احمد ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۲
بهترین راه برای سرپوش گذاشتن بر بی لیاقتی و عدم مدیریت و ناکارآمدی و... همیشه فرار به جلو است که تمام مسئولیتها را به گردن هر کس و ناکس و دشمن ودوست بیندازیم و یک نگاه اجمالی به کارنامه فجیع خود نیندازیم. البته این راهکار دیگر قدیمی شده و حنای این اظهارنظرهای احمقانه دیگر رنگی ندارد.
ثریا ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۸
سلام در این زمینه کارشناسان باید نظر بدهند چون خیلی تخصصی هست. و ما باید پیرو نظر افراد خبره که از نزدیک موضوع را بررسی می کنند باشیم. قضیه خاله بازی نیست. مردم دارن می میرن و بوی بیوتروریسم عالم رو برداشته و یک عده دارن تلاش می کنند حقیقت رو جور دیگه نشون بدن. چیزی که می دانم این هست که حقیقت بلاخره کشف می شه و کسانی که در این فاجعه دست داشتند تا ابد خواب راحت نخواهند داشت و به زودی محاکمه می شوند. انشالله