ناکامی جدید در معرفی نامزد نخست وزیری عراق

۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۹۰۲۱۰ سرخط اخبار

رئیس ائتلاف سائرون در پارلمان عراق اعلام کرد که کمیته هفت نفره‌ای که برای انتخاب نخست وزیر عراق تشکیل شده بود در دستیابی به توافق در این قضیه ناکام ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف سائرون  به رهبری مقتدی الصدر رهبر جریان الصدر از دست نیافتن گروه‌های سیاسی به توافقی درباره انتخاب مامور تشکیل کابینه جدید این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، نبیل الطرفی رئیس ائتلاف سائرون گفت: «کمیته هفت نفره‌ای که از نمایندگان گروه‌های شیعی برای تشکیل شده بود نتوانست به توافقی درباره انتخاب کاندیدایی دست یابد که مسئول تشکیل دولتی جایگزین دولت مستعفی کنونی شود».

وی افزود: «از همین رو رئیس جمهور باید اختیارات خود را در تعیین نامزدی برای نخست وزیری به کار گیرد».

این در حالی است که رایزنی‌های میان گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق در میان طیف‌های سیاسی این کشور تا به امروز که آخرین مهلت معرفی آن به رئیس جمهور عراق است ادامه داشته است.

منابع عراقی طی بیست و چهار ساعت اخیر مهم‌ترین نامزدهای نخست وزیری این کشور را نعیم السهیل مدیر دفتر ریاست جمهوری، «علی شکری» وزیر پیشین برنامه‌ریزی، «اسعد العیدانی» استاندار بصره و «محمد شیاع السودانی» وزیر کار پیشین و علی الکاظمی رئیس اطلاعات عراق معرفی کرده بودند.

کشور عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می‌برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شدند.به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به پارلمان عراق ارائه کرد پارلمان عراق نیز درخواست وی را پذیرفت. 

پس از عبدالمهدی، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق «محمد توفیق علاوی» را مامور تشکیل کابینه عراق کرد. محمد توفیق علاوی نیز شامگاه یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای پارلمان در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد و  صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

احتمال می‌رود که با پایان مهلت گروه‌های سیاسی عراق برای معرفی نامزد نخست وزیری عراق طبق قانون اساسی این کشور رئیس جمهور خودش می‌تواند نامزدی را معرفی کند.

کلید واژه ها: نخست وزیر عراق


( ۱ )

نظر شما :