واکنش‌ها به حمله خونین طالبان در نخستین روز نوروز

۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۹۰۳۰۴ سرخط اخبار

ایرنا - نیروهای طالبان با استفاده از افراد نفوذی خود بامداد روز جمعه نخستین روز جشن باستانی نوروز به یک پاسگاه نیروهای افغان حمله کردند که در آن ۲۵ تا ۳۰ تن کشته شدند و این حمله با توجه به توافق کاهش خشونت، واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشته است.

دیروز شنبه دومین روز نوروز نیز طالبان به یک پاسگاه دیگر پلیس در استان جنوب شرقی کاپیسا حمله کرد که براساس گزارش ها در آن هشت سرباز دولتی کشته شده اند.

این حملا شک و تردیدهای فراوان را در باره تعهد طالبان به کاهش خشونت و تأمین صلح در این کشور جنگ زده بوجود آورده و واکنش های زیادی داخلی و خارجی را نیز در پی داشته است.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله اعلام کرد: در حال که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و از طرف دیگر مردم به هدف تامین صلح و ثبات دایمی به آغاز سال ‌نو خوشنود بودند، طالبان شماری از سربازان پلیس و نیروی ارتش را به شهادت رساندند.

ریاست جمهوری افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله آن را وحشیانه و تروریستی خوانده و گفته است که این گونه حملات نه تنها فرصت صلح را به خطر مواجه می ‌کند، بلکه نفرت مردم را در مقابل این گروه بیشتر از پیش افزایش می ‌دهد.

عبدالله عبدالله نیز در صفحه شخصی فیسبوک خود این رویداد را جنایت نابخشودنی خوانده است.

وی افزوده است که طالبان در موافقت‌نامه صلح متعهد به کاهش خشونت و پایان درگیری‌ها از راه مذاکره شده ‌اند. راه‌اندازی کشتار در نوروز و آغاز سال، مغایر موافقت‌نامه و تعهد این گروه به پایان جنگ ‌و برقراری صلح است.

به گفته عبدالله، چنین حملاتی بی‌اعتمادی میان طرف‌ها را تقویت کرده و مذاکرات پیش‌روی بین‌الافغانی را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

نیکلاس کی نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان نیز این حمله طالبان را شرم‌آور دانسته و پرسیده است که طالبان چگونه توانستند دستور این حمله را بر هم‌وطنان خود در روز نوروز و در شرایطی که جهان با بیماری کرونا درگیر اند و پس از تعهد به صلح، صادر کنند؟

«پیتر پروگل»، سفیر آلمان در افغانستان نیز در یک پیام توئیتری حمله طالبان در زابل را محکوم کرده و گفته است که این عمل فجیع طالبان در نوروز و در شرایط مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا، تعهدات طالبان به صلح را با شک و تردید مواجه می‌ کند.

اما وزارت دفاع افغانستان که پس از امضای توافق نامه صلح آمریکا و طالبان تاکنون به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده بود، تنها موضع دفاعی داشته باشند و از هرگونه حمله بر طالبان خوداری کنند، این گروه را تهدید به گرفتن انتقام کرده است.

پس از این تهدید ها شماری از خبرنگاران افغان دیروز شنبه نوشتند که در حملات متقابل نیروهای ویژه ارتش در استان زابل ده عضو طالبان کشته و مقدار زیاد و سلاح و مهمات بدست نیروهای ارتش افتاد.

کارشناسان افغان نیز این حمله را بشدت محکوم کرده و آن را خلاف توافق نامه صلح آمریکا و طالبان خوانده و گفته اند که این حملات نشان می دهد که طالبان به هیچ ارزشی احترام قایل نیستند.

«احمدسعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان طالبان را غلامان پاکستان و آمریکا دانسته که بر نظامیان آمریکایی حمله نمی کنند اما هرگونه مسلمان کشی و برادر کشی را در افغانستان انجام می دهند و با افغان سخت دشمنی دارند.

وی در واکنش به این حمله گفته است که زندانیان طالبان که به قیمت خون سربازان افغان بازداشت شده اند، نباید برای پر کردن میدان های جنگ رها شوند تا سربازان افغان را قربانی کنند.

سعیدی گفته است که زندان های افغانستان تحت کنترول و صلاحیت دولت این کشور است و عفو و بخشش زندانیان جنایتکار طالبان از صلاحیت آمریکایی ها نیست.

این حملات در حال انجام شده است که تلاش های دولت افغانستان و طالبان برای گفت وگوی بین الافغانی با چالش های از جمله رهایی زندانیان، مشکلات انتخابات و تشکیل دولت موازی مواجه بوده این وضعیت سرنوشت صلح را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

کلید واژه ها: طالبان افغانستان


( ۱ )

نظر شما :

علی ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴
فقط زمانی صلح در افغانستان ایجاد میشود ک آخرین فرد طالبان نیز کشته شود . این حیوانات مطلقا زبانی جز گلوله نمیفهمند