ونزوئلا: اقدام خصمانه آمریکا علیه مادورو نشانگر استیصال نخبگان حاکم بر واشنگتن است

۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۹۰۳۶۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه ونزوئلا در پی اقدام خصمانه دولت آمریکا در تعیین جایزه برای دستگیری نیکولاس مادورو و چند تن از مقام‌های دولتش با طرح اتهام قاچاق مواد مخدر علیه آنها، شدیدا به واشنگتن حمله کرده و این اتهام‌زنی را "شکل جدیدی از کودتا" علیه کاراکاس خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا اظهار کرد، اتهام قاچاق مواد مخدر که از سوی آمریکا علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور مطرح شد، نشان دهنده "استیصال" نخبگان حاکم بر واشنگتن است.

آریزا خاطر نشان کرد، این تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای دستگیری مادورو و چند مقام رده بالای دولت وی جایزه تعیین کرده و آنها را به قاچاق مواد مخدر متهم ساخته نشان دهنده "عقده" دولت آمریکا نسبت به ونزوئلا بوده و در عین حال یکی از اهداف این حرکت دولت ترامپ دستیابی به "منافع انتخاباتی" در ایالت فلوریدا است.

آریزا عنوان کرد: دونالد ترامپ بار دیگر مردم ونزوئلا را و نهادهای دموکراتیک این کشور را با استفاده از شکل جدیدی از "کودتا" بر پایه اتهام‌زنی‌های بی پایه و اساس، پست و حقیر مورد هجمه قرار داده است.

این اظهارات وزیر امور خارجه ونزوئلا بعد از آن مطرح شدند که وزارت دادگستری آمریکا در راستای طرح یک پرونده قضایی علیه رئیس جمهور یک کشور، نیکولاس مادورو و چند تن از وزرای ارشد دولتش را با کیفرخواست و طرح اتهام "رهبری یک گروه قاچاق کوکائین به نام کارتل سانز" مواجه کرد.

وزارت دادگستری آمریکا یک جایزه ۱۵ میلیون دلاری را برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری و محکومیت مادورو و چند تن دیگر از مقامات دولتش تعیین کرد.

این کیفرخواست نشان دهنده مرحله جدیدی از اقدامات خصمانه آمریکا علیه دولت مادورو در زمان انتشار گزارش‌هایی در خصوص ناخرسندی ترامپ از نتایج مربوط به سیاست‌های دولتش در قبال ونزوئلا است.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا مدعی شد که مادورو و افراد نزدیک به وی متهم به دسیسه چینی برای تروریسم مواد مخدری، فساد و قاچاق مواد مخدر و همچنین تبانی با گروهی از اعضای سابق گروه شوروشی کلمبیایی فارک برای "غرق ساختن آمریکا در کوکائین" هستند.

مادورو پیش از این نیز هدف یک سری تحریم‌های آمریکا و اقدامات دیگر واشنگتن برای کنار زدن او از قدرت قرار گرفته بود.

از جمله دیگر مقام‌های ونزوئلایی که وزارت دادگستری آمریکا خواستار دستگیری آنها شده عبارتند از: ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع، دیوسدادو کابلو، رهبر ارشد حزب سوسیالیست ونزوئلا و مایکل خوزه مورنو پرز، قاضی ارشد دادگاه عالی ونزوئلا.

دولت آمریکا جایزه ای ۱۰ میلیون دلاری را برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری کابلو شود تعیین کرده است.

نیکولاس مادورو نیز در پستی در توئیتر با محکوم کردن این اقدام واشنگتن،‌ نوشت که آمریکا و کلمبیا در حال دسیسه چینی برای سرنگون کردن دولتش هستند.

او گفت: من به عنوان رئیس دولت ونزوئلا مجبور هستم تا از صلح و ثبات تمامیت سرزمینمان دفاع کنم.

کلید واژه ها: ونزوئلا


نظر شما :