معاون اقتصادی وزیر امور خارجه: ایران پیشتاز مقابله با کرونا در مقایسه با کشورهای خارجی است

۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۹۰۴۲۳ سرخط اخبار

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای خارجی برای مقابله با ویروس کرونا پیشتاز است.

آقای غلامرضا انصاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،گفت: فعالیت های کشورمان در حوزه اقدامات پیشگیرانه و درمانی و نیز مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا در مقایسه با دیگر کشورهای خارجی بسیار خوب ارزیابی می شود هرچند استفاده از تجربیات دیگر کشورها برای ما خوب است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان به اقدامات وزارت امور خارجه پرداخت و گفت: آغاز ابتلاء ایران به بیماری کرونا بدلیل ورود بدون کنترل بیماران کرونایی از چین به ایران بود.

وی افزود: چین یک شریک تجاری بزرگ ایران است و ما تجار و دانشجویان ایرانی زیادی در آنجا داریم. از همین رو با شیوع ویروس کرونا در ووهان، وزارت امور خارجه در ابتدا با اهداء و ارسال کمک‌های بشر دوستانه کشورمان به چین درگیر ماجرا شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفت: در آن زمان تماس‌های خوبی بین وزیر خارجه کشورمان با همتای چینی خود انجام شد و کمک‌های خوبی نیز به چین انجام گرفت. موضوع دیگر بحث دانشجویان ایرانی بود که در ووهان حضور داشتند.

آقای انصاری یاد آورشد: کارهای خوبی انجام گرفت تا این دانشجویان به کشور بازگردند و بحمد الله این اتفاق رخ داد. در حقیقت با ورود وزارت خارجه و هماهنگی دولت و دستگاه دیپلماسی، ما شهروندان خود را با لحاظ شرایط بهداشتی و قرار دادن در قرنطینه به کشور بازگرداندیم و بجای استفاده از مسیرهای غیر کنترلی به روش های کنترلی متوسل شدیم.

وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، تعدادی از ایرانیان مقیم چین از برخی مسیرهای غیر کنترل شده دیگر و بطور غیر مستقیم و یا به شکل ترانزیت از دیگر کشورها، وارد ایران شدند که همین مشکل ساز شد.

آقای انصاری با بیان اینکه ماموریت های وزارت امور خارجه در مقابله با ویروس کرونا به سه بخش اصلی امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل تقسیم است، افزود: ایرانیان خارج از کشور و خارجی هایی که در ایران با اهداف مختلف از جمله زیارت، گردشگری و یا کار تجاری حضور داشتند پس از شیوع این بیماری علاقه مند بودند به وطن خودشان بازگردند که با هماهنگی های بعمل آمده با کشورهای مختلف اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد. البته همچنان بسیاری از ایرانیان در دبی و برخی از کشورهای دیگر حضور دارند که پیگیر بازگشت آن ها به کشور هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اضافه کرد: همچنین تعداد بسیاری از خارجی ها از جمله اتباع کشورهای هند، پاکستان، بحرین، عراق و عربستان سعودی که در ایران حضور داشتند با هماهنگی های بعمل آمده برخی به کشورشان بازگرداننده شدند اما برخی همچنان مانند اتباع بحرینی در استان خراسان حضور دارند و امیدواریم دولت بحرین برای بازگشت آن ها به کشور خودشان همکاری های لازم را داشته باشد.

وی پیگیری موضوع رانندگان ترانزیت ایرانی درکشورهای خارجی که در هنگام بازگشت به کشور با مشکلات عدیده ای در مرزها مواجه شدند را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست و گفت: بخشی از رانندگان سازماندهی و وارد کشور شدند، اما بعضی دیگر در برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا گرفتار شده اند و در تلاش هستیم تا مشکلات آن ها را برای ورود به کشور برطرف کنیم.

آقای انصاری موضوع زندانیان ایرانی در خارج از کشور و زندانیان خارجی در ایران را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه امور اجتماعی برشمرد و گفت: مبادله زندانیان در این زمینه صورت گرفت و برای برخی دیگر مرخصی و خروج موقت از زندان در نظر گرفته شد که وزارت امور خارجه در هدایت آنها نقش محوری داشت.

معاون دیپلماسی وزیر امورخارجه با اشاره به کمک کشورهای خارجی در هنگام شیوع ویروس کرونا و همچنین از سوی نهادهای بین المللی معتبر به کشورمان یادآور شد: تعداد زیادی کشورها از جمله کشور چین ، روسیه ، ژاپن ، قطر ، کویت ، جمهوری آذربایجان ، ازبکستان و تعدادی کشورهای اروپائی و اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه ابراز علاقه داشتند که به جمهوری اسلامی ایران کمک هایشان را ارسال کنند و خوشبختانه مقدار زیادی از کمک ها به شکل غیر نقدی را سریع تر دریافت کردیم اما برخی که به شکل نقدی بود را پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم زمینه دریافت آن ها را بصورت کالا و تجهیزات و دارو فراهم کنیم.

آقای انصاری گفت: سازمان بهداشت جهانی کمک های خود را ارسال کرده و دریافت کمک ها نیز مقوله گسترده ای بود و دعوت WHO به ایران و بازدید از مراکز درمانی و نشست آنان با دیپلمات های خارجی مقیم از دیگر اقدامات ما بود و در مجموع این سازمان در مصاحبه و گفتگوهای خود اقدامات مثبت ایران در برخورد با ویروس کرونا را ستوده است.

بازاریابی و صادرات اولویت وزارت امور خارجه در سال جهش تولید

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: بازاریابی و صادرات به کشور‌های هدف یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال جهش تولید است.

آقای غلامرضا انصاری درباره اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال جهش تولید اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته نیز سال رونق تولید نامگذاری شده بود، تعیین شعار "جهش تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب در حقیقت مکمل شعار سال قبل یعنی رونق تولید است که در این راستا بمنظور حمایت از تولید داخلی و زمینه سازی برای صادرات گام‌های مثبتی را شاهد خواهیم بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، عملکرد سال گذشته وزارت امور خارجه در زمینه تحقق رونق تولید را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: از زمان تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی یکی از اولویت‌های ما توسعه تجارت و بویژه زمینه سازی صادرات به بازار‌های خارجی بوده است چرا که با افزایش تولید در داخل بایستی بدنبال بازار برای فروش کالا‌های خود باشیم. در این رابطه باید به این فکر کنیم که چگونه تولیدات داخلی خود را مقرون به صرفه کنیم تا بتوان آنان را در بازار‌های هدف رقابتی‌تر عرضه کرد. تکمیل این فرایند بسیاری از مشکلات ما حتی در حوزه قاچاق و ... را نیز کاهش خواهد داد و این کمک بزرگی به " جهش تولید" است.

وی تاکید کرد: سال جاری، سال بسیار امیدوارکننده‌ای است و با توجه به اینکه پایه آن در سال گذشته یعنی سال رونق تولید برنامه ریزی شده بتوانیم در بخش جهش تولید کمک بزرگی به تولید کنندگان داشته باشیم.

در این میان لازم است به طور نمونه به امضای الحاق موقت دولت جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کنم که ابتدا در یک دوره یکساله و سپس سه ساله و پس از آن عضویت دائمی ما را بدنبال خواهد داشت.

آقای انصاری تصریح کرد: این الحاق در حقیقت آغازی برای یک صادرات ساختاری ما به کشور‌های منطقه است بطوریکه تنها در مدت چند ماه بنا بر آمار موجود توانستیم صد‌ها میلیون دلار صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه داشته باشیم. ما بدنبال استفاده از ظرفیت‌های مشابه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای دیگر نظیر اکو و D-۸ و ... نیز هستیم. باید اذعان کرد که جهش تولید باید به تولید ثروت ختم شود و بستر آن صادرات است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ما توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه بوده است که بدلیل دسترسی سهل الوصول و بالا و حمل و نقل ارزان و نیز وجود بازار چند صد میلیونی برای کالا‌های صادراتی ما جذاب می‌باشند و می‌دانید که در حال حاضر بیش از نیمی از کل تجارت ما با کشور‌های همسایه صورت می‌پذیرد. موقعیت جغرافیائی ایران و همسایگان ما نقطه قوت ایران است و باید در حوزه تولید و تجارت از این امتیاز استفاده کنیم.

آقای انصاری سرمایه گذاری توسط شرکت‌های خارجی و ایرانیان خارج از کشور را برنامه دیگر وزارت امور خارجه در سال جاری عنوان کرد و افزود: در کنار تضمین هائی که برای ارائه به سرمایه گذاران وجود دارد باید با تقویت قوانین بتوانیم جلب اعتماد بیشتری برای سرمایه گذاران به وجود آوریم تا بدین ترتیب توازن لازم برای رونق و جهش هر چه بیشتر تولید در داخل کشور فراهم گردد. ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاری آن‌ها در داخل فرصت خوبی است که باید به آن توجه شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره امتیازاتی که دولت در سال گذشته برای سرمایه گذاران مصوب کرد نیز گفت: در سال گذشته امتیازاتی را دولت برای سرمایه گذاران خارجی قائل شد و از جمله اینکه بر اساس مصوبه دولت اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران ارائه می‌گردد و این علی رغم تحریم‌ها و فشار‌های گسترده‌ای بود که بر روی کشورمان وارد می‌آمد، لذا شاهد موفقیت‌های خوبی در بخش سرمایه گذاری در داخل کشور بودیم.
آقای انصاری ادامه داد: امیدواریم در سال جهش تولید نیز با امتیازات بیشتر و واقع بینانه تری که به سرمایه گذاران می‌دهیم روند سرمایه گذاری‌های خارجی را رونق بیشتری ببخشیم.

کلید واژه ها: ویروس کرونا غلامرضا انصاری


نظر شما :