سفیر چین خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت: با هم می جنگیم

۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۹۰۵۶۶ سرخط اخبار

سفیر چین در تهران در واکنش به توئیت جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران عنوان کرد: دوستان باید به یکدیگر کمک کنند، ما با هم می جنگیم.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «چانگ هوا» سفیر چین در ایران امروز (دوشنبه) در صفحه توئیترش و در واکنش به توئیت کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران نوشت: «‏دوستان باید به یکدیگر کمک کنند، ما با هم می جنگیم.»

به گزارش فارس، جهانپور امروز در پی اظهاراتی که درباره آمار جان باختگان کرونا در چین عنوان کرده بود و واکنش سفیر چین در ایران را به همراه داشت در توئیتی نوشت: «...و اما، دولت و ملت ⁧‫ایران‬⁩ قدردان دولتها و ملت هایی است که بویژه در این همه گیری جهانی ⁧‫کرونا‬⁩ در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد.حمایت های ⁧‫چین‬⁩ از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»

جهانپور یکشنبه در توئیتی نوشته بود: «مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت، 
همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

این توئیت واکنش توئیتری «چانگ هوا» سفیر چین در تهران را به همراه داشت و در توئیتی نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم برای حصول نتیجه،‌ اخبار آن را با دقت بخوانید.»

لازم به ذکر است کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود که چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد و افزود: همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است.

در پی این اظهارات نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه شب در توئیتی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان هستند.شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است.ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است.»

کلید واژه ها: ایران و چین ویروس کرونا


( ۱۲۲ )

نظر شما :

علی ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۷
زنده باد دو ملت دوست و برادر ایران و چین
Rostam ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
باید جلوی امثال جهانپور که زهر هستند برای دوستی ایران و کشورهای برادر را از صحنه روزگار حرف کرد
سعید ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
فقط این مونده که مثل دوره قاجار ،سفیر چین و روسیه وزیر عزل و نصب کنند و مزدوران وطن فروش آنها برایشان خوش رقصی کنند.
محمد حسین ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳
دولت ایران برای آنچه که پنهانکاری دولت چین در اعلام به موقع خطرات ویروس کویدو نوزده کرونا و نقض معاهده ی جهانی مراقبت بهداشتی بین‌المللی می باشد باید از دولت چین به محاکم بین‌المللی شکایت کرده و درخواست دریافت غرامت کند. شواهد آشکار و غیر قابل انکاری وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین مسئولیت‌های خود در چارچوب معاهده مراقبت‌های بهداشتی بین‌المللی را نقض کرده است و به همین خاطر مستوجب تعقیب قضایی و پرداخت غرامت است. ایران باید علیه چین در محاکم بین‌المللی شکایت کند، شکایت علیه دولت چین در دادگاه لاهه و نیز شکایت علیه دولت پکن در محاکم و مجامعی چون سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان تجارت جهانی باید پی گیری بشود. مقررات بین‌المللی مراقبت بهداشتی که از نظر قانونی الزام‌آور است، کشورهای جهان را ملزم می‌سازد تا در زمان همه‌گیری‌های بالقوه اطلاعات کاملی ارائه دهند. تخطی از این مقررات باعث شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان شد و به لحاظ بهداشتی و اقتصادی پیامدهای بسیار جدی برای کشورهای جهان داشته است. هنگامی که این بحران رفع شود ما از دولت ایران می‌خواهیم تا درباره روابط گسترده ی ایران با چین تجدیدنظر کند. حاکمیت ایران به مرور زمان اجازه داده است تا هر چه بیشتر به چین وابسته شود و در اتخاذ یک دیدگاه استراتژیک درباره اقتصاد بلندمدت و نیازهای فنی و امنیتی ایران ناکام بوده است! حزب کمونیست چین (CCP) تلاش کرد تا اخبار بد را در داخل و خارج از این کشور پنهان کند.. هم اکنون هم دولت چین با ایجاد یک کمپین پیچیده اطلاعات نادرست، در تلاش است تا جهان را متقاعد کند که مقصر این بحران نیست و حتا کل کشورهای جهان باید به خاطر تمام کارهایی که چین انجام داده است، قدردان این کشور باشند. حقیقت این است که چین مسئول ویروس کروناست و اگر ادعاهای حقوقی علیه چین مطرح شود ممکن است این کشور موظف به پرداخت غرامتی برابر با هزاران میلیارد دلار بشود که این حق ملت های جهان از جمله ملت ایران می باشد!
ثاندیسی ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۲
ماشالا چقدر وطن فروش کمونیست داریم
حسن ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۴
آقای جهانپور حرف حق رو زد کشور چین با پنهان کاری باعث بحران جهانی شد عزت ملی را نباید فدای فروش نفت به چین یا نیاز سیاسی ما به این کشور دانست ایران هرگز زیر پرچم منافع هیچ کشوری نمی رود کاپیتولاسیون چینی که نیست قطعا حرکت بالادستی سفیر چین رو فراموش نمی کنیم
علی ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۶
تا امروز فکر میکردم تقصیر امریکا و غرب و یا کمونیست که کشور ما ایران آنقدر بدبخت و در عرصه بین المللی همیشه تنهاست ، ولی حالا فهمیدم مشکل از داخل و حماقت و منافقان و مزدوران و بزدلان داخلی هست ، که هر وقت ایران خواست با یک دولت خارجی رابطه دوستی کنه تا با این دوستی ها بتونه رشد اقتصادی یا قدرت دفاع بیشتر حقوق خود در جامعه بین الملل داشته باشه یه عده از درون مثل کرم گوشت ملت رو میخوردن و زهر میپاشیدن تا دوباره ایران تنها بشه در این دنیای پر از رقیب و دشمن
امین ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۵
واقعا سخنگوی یک وزارت خانه در کشور خودش قدرتش از سفیر یک کشور دیگر کمتر است تا جایی که مجبور به میشود حرفش را پس بگیرد !!! چقدر حقارت !!! به کجا رسیدیم ما !!!
مهدی قهرمان زاده ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۵۱
به نظر من خیلی از وطن فروشان و عقب افتاده های دینی و ذهنی در فکر فروپاشی نظام به کمک شیطان اکبر و متحدانش هستند و این خواب را با خودشان به گور خواهند برد.قضیه چین مثل قضیه نون و نمک هست آدم آنقدر باید نمک نشناس و بی وطن باشد که خوبی های چین را فراموش کند بعضی ها یادشان رفته که ما در تحریم جهانی هستیم و این چین هست که به طرق گوناگون به ایران کمک میکند.چین خطر آمریکا را میپذیرد و از ایران نفت میخرد.و به روشهای گوناگون با کمک ایران تحریم ها را دور میزنند و به ایران کمک می کند.. سخن آخر..آقای جهانپور ماسک خودت و خانواده ات را با دقت نگاه بکن فکر کنم از ماسکهای اهدایی چین باشد نمک نشناس
مسعود ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۱
با وجود عزت تعامل با دنیا معنا دارد ،بدون عزت مرگ و گرسنگی شرافت دارد بر تحقیر.
سعید ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳
به نظر من اصلا حرف مهمی پیش نیومده . دم چینی ها هم گرم که به ایران کمک کردن .
محمد ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
صدجور توهین و رسما تروریست خوندن ملت ایران توسط آمریکا و ترامپ رو ندیده میگیرن و بعد الان از گفتگوی توئیتری سفیرچین با جهانپور، هیهات من الذله سر دادن:|
محمد ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
کاپیتولاسیون چینی مبارکتان باد! وقتی منافع ملی را در نظر نمی گیرید و با تمامی دنیا سر جنگ دارید باید هم برده زرخرید چینی های باشید! فکر می کنید فقط غرب به منافع خودش فکر می کند؟ و چینی ها و روسها عاشق چشم و ابروی ما هستند؟ نه برادر جان در جهانی که زندگی می کنیم هر کشوری به منافع ملی خود می اندیشد به جز ایران که سیاست خارجی قجری دارد!
مهدی رحیمی عالم ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵
دوستی دو کشور را ملت ان رقم میزنند نه سیاست مدارن ودولت ان تاریخ گواه این خواهد بود که ملت چین در این ایان چگونه به کمک این مردم شتافتند