ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟

۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۹۰۷۴۲ سرخط اخبار

در حالی که وزیر خارجه آمریکا باز هم مدعی پیشنهاد کمک به ایران برای مبارزه با کرونا است که دولتش در این روزها به شیوه‌های مختلف، از اعمال فشار حداکثری به ایران فروگذار نکرده است.

ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در حالی که این روزها آمریکا از یک سو اعلام می‌کند که به ایران برای مبارزه با کرونا پیشنهاد کمک داده، از سوی دیگر همه عزمش را جزم کرده تا مانع از اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران شود و همچنین گفته که تضمین‌هایی دریافت کرده که دارایی‌های بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ به ایران بازنگردد. علاوه بر این و در ادامه سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران، باز هم وزیر خارجه این کشور بر تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است.

در همین راستا،  «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه در مصاحبه‌ای بار دیگر از عدم اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران حمایت کرد.

 

13990127000337_Test_PhotoL.jpg

 

وزیر خارجه آمریکا درباره شیوع کرونا در ایران خاطرنشان کرد: «یکی از دلایل مستقیم مرگ و میرهایی که در آنجا اتفاق خواهد افتاد، عدم سرمایه‌گذاری رژیم در نظام سلامت و در عوض سرمایه‌گذاری بر روی حزب‌الله و عملیات‌های تروریستی در سراسر دنیا است.»

پامپئو با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفت: «الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.»(اینجا بخوانید)

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد که در نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده و اعلام کرد: «پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز جمعه ۱۶ اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول، نوشته و اعلام کردم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء، از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع،RFI » درحدود ۵ میلیارد دلار می‌باشیم.»

در حالی که دولت آمریکا در مسیر دسترسی ایران به وام صندوق بین‌المللی پول سنگ اندازی کرده و از عدم اعطای وام حمایت می‌کند و کماکان بر طبل تحریم ها علیه ایران کوبیده و در این مدت هم باز تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده، از سوی دیگر در ژستی بشردوستانه مدعی کمک به ایران شده است. در همین راستا «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد ایران پیشنهاد کمک آمریکا در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا را رد کرده است. او همچنین مدعی شد که هیچ یک از تحریم‌ها مانع دستیابی ایران به کمک‌های بشردوستانه نیست. (جزییات بیشتر)

البته «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین ماه به این ژست‌های بشردوستانه آمریکایی‌ها واکنش نشان داد و گفت که ایران به صدقه آمریکا نیاز ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین باز در تناقضی آشکار، روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه ضمن تکرار ادعاها خواستار تغییر رفتار ایران شد و گفت که تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد یافت.(بیشتر بخوانید)

 *باز هم کارشکنی دولتمردان کاخ سفید

از سوی دیگر،  در حالی که چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا مبنی بر انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع گروه موسوم به «قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر» را رد کرده،  وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» به نقل از مقام‌های ارشد دولت ترامپ گزارش داد که ایالات متحده «تضمین‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه این وجوه کماکان مصادره خواهند بود و در مقطع فعلی به ایران انتقال داده نخواهند شد.»

مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا هم گفته‌اند در تلاشند مانع هرگونه اقدام برای انتقال این پول به ایران شوند. 

علاوه بر این واشنگتن مدعی است که تحریم‌های آمریکا بر بخش پزشکی ایران تاثیرگذار نیست و این در حالی است که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریم‌ها حتی در انجام معاملات قانونی با ایران نیز محتاط عمل می‌کنند.

در همین زمینه نیز،  «ریچارد نفیو»، یکی از معماران شبکه تحریم‌های ضد ایرانی در مصاحبه‌ای ادعاهای مقام‌های فعلی دولت آمریکا مبنی بر اینکه مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران مشمول تحریم نمی‌شوند را به چالش کشید و گفت: «قواعد پیچیده‌ای در کارند و شرکت‌هایی که [قوانین تحریم‌ها] را نقض کنند با جرایم سنگین مواجه خواهند شد.»

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم فروردین ماه در اظهاراتی با بیان اینکه آمریکایی‌ها فقط ادعا دارند که غذا و دارو و محصولات کشاورزی و بهداشتی شامل تحریم نیست، گفت: دولت آمریکا باید این ادعا را در عمل ثابت کند.

 

13981103000278_Test_PhotoL.jpg

 

براساس این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  ۱۵ فروردین طی اظهاراتی گفت: «ضربه بسیار سختی به اقتصاد و ارتش ایران وارد شده است و از ویروس کرونا نیز بسیار آسیب دیدند. جمهوری اسلامی درخواستی برای کاهش تحریم‌ها مطرح نکرده تا اجازه داده شود تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال شود.»

ترامپ در ادامه عنوان کرد: «هیچ مانعی برای دیدار با ایرانی‌ها در راستای حل موضوع تحریم‌ها ندارم. اگر نیازمند کمک هستند توانایی پزشکی برای کمک به آنها را داریم.»

*به خیر آمریکایی‌ها امیدی نیست٬ شر نرسانند

در واکنش به این اظهارات سید عباس موسوی ۱۸ فروردین ماه در نشستی خبری اظهار داشت: ایران به زبان‌های مختلف درخواست خود را مطرح کرده،  ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست‌ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده و دنبال بهانه‌جویی جدید هستند. دولت و ملت ایران اعتمادی به این حرف‌ها ندارند و انتظار کمکی از آنها نداریم. به خیرشان امیدی نداریم،  شر نرسانند.

*بدنامی آمریکا در یاد مردم ایران می‌ماند

در همین راستا نیز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه ۲۵ فروردین در پیامی در توئیتر نوشت: «با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران به لطف منابع انسانی و علمی خود، پیشرفت چشمگیری در مبارزه با همه‌گیری (کرونا) داشت. کووید ۱۹ فرصتی برای آمریکا بود تا اعتیاد خود به تحریم‌ها را ترک کند. در واقع آمریکا با بدنامی در یاد مردم ما باقی خواهد ماند.»(اینجا بخوانید)

 

13981220000835_Test_PhotoL.JPG

 

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روند مبارزه ایران با کرونا مورد اذعان دیگر کشورها نیز قرار گرفته است در این خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که شرایط دشوار ایران در مبارزه با ویروس کرونا نتیجه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا است و خواستار لغو این تحریم‌ها شد.

علیرغم اینکه در این مدت هشت کشور از جمله ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شدند ولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشتم فروردین ماه با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری، بار دیگر تٔاکید کرد که هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز یک روز قبل یعنی هفتم فروردین ماه از اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای مرتبط با ایران از جمله «ستاد بازسازی عتبات عالیات» خبر داد.

*عملیات تبلیغاتی دولتمردان آمریکایی/ با ادبیات بشردوستانه می‌خواهند سر مردم ایران کلاه بگذارند

«فواد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: اگر ادعای کمک دارند باید به مردم خودشان کمک کنند.اگر آمریکا می‌خواهد کمک کند جلوی وام صندوق بین‌‌المللی پول به ایران را نگیرد و اگر می‌خواهد کمک کند در حالی که تعدادی از سناتورها و نمایندگان آمریکایی‌ خواستار لغو تحریم‌ها شده‌اند٬ تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

ایزدی طرح ادعای کمک از سوی آمریکا و تلاش برای ممانعت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول از یک طرف و تمدید تحریم‌ها را نشانگر تناقض در رفتار آمریکایی‌ها و حاکی از عملیات روانی و تبلیغاتی دولتمردان این کشور خواند.

 

13980812000527_Test_PhotoL.jpg

 

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها و دولت ترامپ دنبال سرنگونی ایران بوده و این موضوع همواره دغدغه آنها بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی طراحی‌هایشان با مشکل مواجه شده و همانطور که در آبان به دنبال بهره‌گیری از برخی اغتشاشات بودند، منتظر بودند در اسفند و اردیبهشت نیز چنین اغتشاشاتی رخ دهد، ولی الان با توجه به شیوع کرونا، برگزاری تجمع مشکل است و از سوی دیگر عملکرد ایران از عملکرد خودشان در مبارزه با کرونا بهتر بوده است.در نیویورک با جمعیت ۱۸ میلیون نفری در مقایسه با ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، تعداد جانباختگان و مبتلایان بسیار بیشتر از ایران است.

به گفته فواد ایزدی آمریکایی‌ها با ادعای کمک و با استفاده از ادبیات بشردوستانه می‌خواهند سر مردم ایران را کلاه بگذارند، ولی به این راحتی نمی‌شود سر مردم ایران را کلاه گذاشت.

در همین خصوص نیز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ‍۱۸ فروردین ماه در پاسخ به سوالی با بیان اینکه هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت٬ گفت: ما از سردمداران آمریکا درخواست کمک نداریم. آنچه شاهد بودیم آنها می‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و ایران پای میز مذاکره بیاید.

 

13990105000567_Test_PhotoL.jpg

 

وی ادامه داد: اگر منظورشان این باشد که ما درخواست رسمی برای رفع تحریم‌ها نداشتیم٬ اقداماتی که ایران انجام داده و درخواست‌های مقامات ما از سازمان‌ها و دبیرکل سازمان ملل٬ رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری همه نشانگر آن است که ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار برچیدن این تحریم‌هاست. 

انتهای پیام/


نظر شما :