شورای امنیت به زودی برای صدور نخستین قطعنامه خود درباره کرونا اقدام می‌کند

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۹۰۹۵۴ سرخط اخبار

شورای امنیت ظرف روزهای آتی برای نخستین بار پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص بحران ویروس کرونا تصویب می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، زمانی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر جهان به سه میلیون تن رسیده و تعداد فوتی‌ها در پی ابتلا به این ویروس از مرز ۲۰۰ هزار تن گذشته است و همچنین پس از هشدارهای پیاپی سازمان بهداشت جهانی در خصوص خطر همه‌گیری ویروس کرونا و اینکه این بیماری امکان دارد برای دوره‌ای بسیار طولانی باقی بماند، اعضای شورای امنیت پس از مدتی سکوت در مورد این بحران به مشورت پرداختند.

شورای امنیت ظرف روزهای نخستین پیش‌نویس قطعنامه در خصوص بحران کووید- ۱۹ را پس از گذشت بیش از یک ماه اختلافات میان آمریکا، چین و روسیه و در میان درخواست‌ها برای افزایش همکاری بین‌المللی ارائه می‌دهد.

در همین راستا، یکی از سفرای سازمان ملل که خواست هویتش فاش نشود، اعلام کرد که کاسه صبرش در قبال سکوت شرم آور هیئت سازمان ملل در مقابله با بدترین بحران جهانی از زمان جنگ جهانی دوم لبریز شده است. همانطور که گاندی گفته است تاخیر به خودی خود ممکن است «اقدامی خشونت‌آمیز» باشد.

پیش‌نویس قطعنامه فعلی که تونس و فرانسه آن را به طور مشترک مطرح کرده‌اند، خواستار «تقویت هماهنگی‌ها میان تمامی کشورها»، «توقف اقدامات جنگی» و «برقراری آتش بس انسانی» در کشورهایی شد که شاهد درگیری است.

این پیش‌نویس همچنین خواستار حمایت از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شمار زیادی از آژانس‌های این سازمان است که برای مهار پیامدهای مخرب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناشی از شیوع این ویروس مبارزه می‌کنند.

احتمال می‌رود متن این پیش‌نویس مشترک قبل از ارائه آن برای رأی گیری در موعدی که هنوز مشخص نشده است، اصلاح شود.

شورای امنیت تاکنون تنها یک بار در جلسه‌ای به صورت ویدیویی در نهم آوریل به بررسی بحران کووید-۱۹ پرداخت.

کلید واژه ها: ویروس کرونا


نظر شما :