حذف دلاراز معاملات بورس چین، رویکرد تکنیکی یا روانی؟

پکن زمین بازی ترامپ را از او می گیرد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۲۰۱ آمریکا آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
اکبر قاسمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پکن با هوشمندی برگه حذف دلار در معاملات بورس را که حجم ثانویه آن، از تعاملات چین و امریکا اثرگذار بوده رو کرده است تا زمینه مانور و بازی فعال ترامپ و واشنگتن را در آستانه حساس ترین موقعیت خود، یعنی ۵ ماه مانده به انتحابات نوامبر امریکا را به دست بگیرد و ترامپ را همچون اردک لنگ، از هرگونه تحرک فرصت طلبانه و غیر کارامد بازدارد.
پکن زمین بازی ترامپ را از او می گیرد

نویسنده: اکبر قاسمی، سفیر پیشین ایران در اوکراین و مصر

دیپلماسی ایرانی: حذف دلار از معاملات بورس چین، کدام یک از  رویکردهای سه گانه، شامل رویکرد تکنیکی یا رویکرد سیاسی یا رویکرد روانی  را دربر می گیرد؟

- شناخت چند مولفه به ما ماهیت واقعی بازی پکن را واکاوی می کند.

اول این که آیا در معاملات بورس پکن در بخش دلاری در مقطع دو سال – قبل از کرونا تا بازه شروع شیوع ویروس در دسامبر سال ۲۰۱۹ – حجم آماری قابل توجهی در سبد معاملات دوکشور داشته است یا خیر؟ 

دوم اینکه چینی ها در دو سال گذشته به علت ناپایداری در تصمیمات دونالد ترامپ و همچنین کاهش اثربخشی ابزار سیاسی کردن، تجارت و اوراق بهاءدار و تمامی تعاملات مالی و تجاری خود، سعی کردند راهبرد نامرئی صیانت چندگانه از اصل سرمایه های مادر را به آرامی و بدون جنجال آفرینی به طور تدریجی و در قالب تفاهمات مرحله ای با واشنگتن در بورس های امریکا به سمت افزایش حجم سرمایه گذاری در حوزه ملی و تحت نفوذ خود در هنگ کنگ و تایوان و شانگهای انتقال دهند که بررسی منحنی آمارهای جهانی این رویکرد را به درستی  به اثبات می رساند.

در این راهبرد، چینی ها، به نحو بارزی و با تیزهوشی فراوان، بازی در دو میدان اصل سرمایه و سود سرمایه را در پروسه های معاملات پیچیده و متنوع خود با امریکایی ها در پیش گرفتند و توجه بیشتری به معاملات منتهی به سود سرمایه ها در بالانس معاملات خود با واشنگتن مبذول داشتند.

سوم اینکه پاندول تحرک اقتصاد امریکا و چین در مقطع کرونا، دچار ایستایی شده است، به ویژه در بخش هایی که درآمدهای شرکت های بزرگ و چندملیتی به گونه فاحشی تنزل پیدا کرده که به تبع آن، سهام این شرکت ها در بورس های جهان با رکورد مفرط مواجهه شده است.

چینی ها در واقع یکی از برگه های آسیب پذیر نشات گرفته از اصل سرمایه های امریکا را در بازارهای جهانی که میزان آسیب رسانی آن در این مرحله بیشتر است، رو کرده اند و درست گلوگاه امریکایی ها را در هنگامی که ترامپ دست به بازی چموشانه جدید انداختن توپ ویروس تصنعی ساخت ویروس کرونا به میدان بازی ووهان انداخته و به دنبال باجگیری و اخاذی از نوع کثیف خود بوده است، گرفته اند.  آنها دقیقا قبل از آنکه حربه های ترامپ از طریق داستان سرایی سازمان های اطلاعات ملی امریکا بتواند نمود اثباتی به خود بگیرد از طرح خود رونمایی کرده اند.

پکن با هوشمندی برگه حذف دلار در معاملات بورس را که حجم ثانویه آن، از تعاملات چین و امریکا اثرگذار بوده رو کرده است تا زمینه مانور و بازی فعال ترامپ و واشنگتن را در آستانه حساس ترین موقعیت خود، یعنی ۵ ماه مانده به انتحابات نوامبر امریکا را به دست بگیرد و ترامپ را همچون اردک لنگ، از هرگونه تحرک فرصت طلبانه و غیر کارامد بازدارد.

چینی ها، به درستی می دانند که بازی معاملات دلار در حوزه های تجارت و انرژی و مواد اولیه، ریسک بالایی برای رونق اقتصاد امریکا و چین دارد. بنابراین از حلقه های ضعیف شده بورس برای خنثی سازی اقدام ترامپ استفاده کرده اند.

پرده های این سناریوی پیچیده که کدام یک از رویکردها (تکنیکی، سیاسی و روانی) بیشتر پررنگ است یا اینکه ترکیبی از همه رویکردهای را نمایان ساخته، ظرف چند هفته آینده در قالب دور دیگری از مذاکرات تجاری فوق العاده دو کشور، حین کرونا یا پساکرونا، باید واکاوی شود تا پشت صحنه پرده نمایش مرحله بعدی دو کنشگر و چالشگر فعال جهانی را حقیقت یابی کرد.‌‌/اعتماد

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا چین و امریکا اقتصاد چین حذف دلار


( ۶ )

نظر شما :

بابک ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۳
ما که نفهمیدیم چیزی از مقاله انشالله چینیها بقول نوسینده به درستی می ذانند