اوضاع صادرات ایران در شرایط کرونایی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۹۱۴۴۸ سرخط اخبار

رییس کنفدراسیون صادرات می‌گوید بعد از شوک ابتدایی کرونا به تجارت ایران و بسیاری از کشورهای جهان، از ابتدای اردیبهشت بهبود نسبی در عملکرد صادراتی به ثبت رسیده است.

به گزارش «تابناک»، محمد لاهوتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که از قبل نیز پیش‌بینی می شد، شیوع گسترده کرونا به ایجاد محدودیت در تردد و به دنبال آن دشوار شدن صادرات منجر شد که این مسئله تنها مختص ایران نیست و اکثر کشورهای جهان با آن مواجه شده‌اند.

به گفته وی، از ابتدای اسفند و با شیوع کرونا در ایران و سپس در فروردین همزمان با همه گیری این ویروس در بسیاری از کشورهای جهان، بسیاری از مرزهای زمینی میان کشورها بسته شدند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش داد که در آمار فروردین نیز به وضوح دیده می شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه از روزهای پایانی فروردین و ابتدایی اردیبهشت، گشایش نسبی در ترددها به وجود آمد، توضیح داد: با توجه به طولانی شدن روند شیوع این ویروس، بسیاری از کشورها برای تامین نیازهای اولیه و حفظ اقتصادشان برخی محدودیت‌ها را کنار زدند که همین امر به افزایش صادرات کمک کرد. از این رو همچنان زیرسایه کرونا، محدودیت‌های صادراتی وجود دارد و آمار قطعا نسبت به روزهای پیش از این ویروس پایین‌تر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد از ابتدای اردیبهشت بهبود نسبی در این حوزه رخ داده و آمار کاهش صادرات فروردین قدری بهبود یافته است.

لاهوتی با اشاره به شیوه‌های جدیدی که برای صادرات میان کشورهای منطقه اجرایی شده است گفت: ما خوشبختانه از ابتدای کرونا در مرزهای آبی خود محدودیت جدی نداشتیم و تردد برای جابجایی کالاهای ضروری و تجاری ادامه یافت. در هفته‌های گذشته نیز ظرفیت حمل و نقل ریلی به کمک ما آمده و در مرزهای مشترک با کشورهایی مانند ترکیه یا ترکمنستان جابجایی کالاهای صادراتی با قطار انجام شده که نشان دهنده لزوم توجه جدی به ظرفیت این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز حفظ صادرات ما به دیپلماسی فعال مقامات و صادرکنندگان در منطقه بستگی زیادی دارد. مذاکره با ترکیه برای بازگشایی مرزهای زمینی بسیار مهم خواهد بود زیرا در کنار بازار این کشور، راه عبور ما به اروپا نیز از ترکیه می‌گذرد. کشورهای عضو اورسیا پروتکل‌هایی برای حفظ تجارت در ایام کرونا منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد راهکارهای محلی و منطقه‌ای در عبور از این شرایط بسیار مهم خواهد بود و امیدواریم با نتیجه بخش شدن مذاکرات، محدودیت‌های صادراتی ما کمتر شود.

به گزارش ایسنا، از ابتدای اسفند با شیوع کرونا در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه، دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند برخی مرزهای زمینی خود را بسته یا در تردد، محدودیت‌های جدی وضع کنند و همین امر به کاهش تجارت بین المللی منجر شده است.

آمارهای منتشر شده از صادرات ایران در فروردین ماه امسال، حاکی از کاهش ۳۶ درصدی صادرات در قیاس با مدت مشابه سال گذشته است.

کلید واژه ها: ویروس کرونا


( ۲ )

نظر شما :