خریداری سامانه‌های پدافند هوایی ایران توسط دولت سوریه/ ائتلاف جدید میان کشورهای تحت تحریم آمریکا در حال شکل‌گیری است

۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۵ کد : ۱۹۹۳۱۵۸ سرخط اخبار

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: دولت سوریه قبلاً سامانه‌های پدافندی خود را از روسیه خریداری می‌کرد، اما امروزه این کشور تمایل بسیاری به خرید سامانه‌های پدافندی از ایران دارد.
سردار رسول سنایی‌راد در گفتگو با خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به سفر سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح به سوریه و دیدار با مقامات ارشد این کشور ازجمله رئیس جمهور سوریه و انعقاد قرارداد‌های امنیتی و دفاعی در جریان این سفر اظهار کرد: «روابط سیاسی ما با سوریه بسیار طولانی و ریشه در تاریخ دارد».

این فرمانده ارشد نظامی ایران افزود: «یکی از کشورهایی که در دوران جنگ به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کرد و حتی در عرصه دیپلماسی ما را مورد حمایت خود قرار می‌داد، کشور سوریه بود؛ بنابراین سفر اخیر سرلشکر باقری به کشور سوریه را باید بخشی از دیپلماسی نظامی جمهوری اسلامی تلقی کرد».

جمهوری اسلامی هرگز از دامنه روابط خود با سوریه نمی‌کاهد

وی اضافه کرد: «سرلشکر باقری پیش از شهادت سردار سلیمانی هم به سوریه سفر کرده بود؛ بنابراین سفر اخیر او به این کشور نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حاضر نیست روابط خود را با دولت سوریه بکاهد، حتی با وجود اینکه عمر تکفیری‌ها در این کشور رو به پایان است».

بیشتر بخوانید؛
کوشکی در گفتگو با آنا تشریح کرد؛ اهمیت قرارداد امنیتی-دفاعی ایران و سوریه برای مقابله با رژیم صهیونیستی/ بازسازی سوریه فرصت‌های اقتصادی فراوانی برای کشورمان دارد

نگاه سوریه به خرید سامانه‌های پدافند هوایی از ایران

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه در جریان سفر سرلشکر باقری به جمهوری عربی سوریه، ابعاد جدیدی از همکاری‌ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: «یکی از ابعاد همکاری‌های دفاعی در حوزه تقویت پدافند هوایی سوریه است. این کشور در گذشته از روسیه تجهیزات پدافندی خود را تأمین می‌کرد، اما اکنون تلاش می‌کند تا سامانه‌های دفاع هوایی مورد نیاز خود را علاوه بر روسیه از ایران هم خریداری کند».

سنایی‌راد گفت: «همکاری‌های امنیتی ایران و سوریه سبب خواهد شد تا دستاوردهای امنیتی کشورمان به سایر آورده‌ها مانند؛ اقتصادی و استراتژیک تبدیل شود».

وی ادامه داد: «سفر سرلشکر باقری به سوریه را باید در راستای تقویت، استحکام‌بخشی و پایدارسازی روابط امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با سوریه توصیف کرد».

تشکیل ائتلافی جدید میان کشورهای تحت تحریم

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این مطلب که روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه از منظر اقتصادی حائز اهمیت است، یادآور شد: «در حقیقت امروزه یک ائتلافی میان کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حال شکل‌گیری است و این ائتلاف با در نظر گرفتن تهدیدها و منافع مشترک، نیازهای اقتصادی خود را برطرف کنند».

وی تصریح کرد: «بنابراین علاوه بر اینکه سفر سرلشکر باقری به سوریه در چهارچوب دیپلماسی نظامی و دفاعی قابل تحلیل است، در زمینه دیپلماسی دفاعی و اقتصادی هم  موفقیت زیادی خواهد داشت؛ بنابراین این سفر را تنها نباید از دید دفاعی مورد تحلیل قرار داد، بلکه از منظر دیپلماسی اقتصادی هم حائز اهمیت است».

سنایی‌راد یادآور شد: «ایران و سوریه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند و همین موضوع منجر به همکاری‌های نزدیک اقتصادی دو کشور خواهد شد، به همین علت حضور ایران در پروژه‌های اقتصادی سوریه پررنگ‌تر می‌شود».

وی با بیان اینکه توسعه روابط ایران و سوریه مانع توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی خواهد شد، گفت: «همواره باید تقویت جبهه مقاومت در دستورکار دو کشور قرار گیرد، تا سیاست تجزیه کشورهای اسلامی و ایجاد فتنه در درون این کشورها خنثی شود؛ لذا عمق‌بخشی به روابط ایران و سوریه، تضمین عمق راهبردی مقاومت اسلامی در منطقه خواهد بود».


( ۲ )

نظر شما :