نتانیاهو: آمریکا عامل شکست طرح الحاق کرانه باختری است

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۶ کد : ۱۹۹۴۲۸۴ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بعد از ماه های دست و پا زدن، سرانجام آمریکا را مقصر شکست خود در پیشبرد طرح الحاق شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی معرفی کرد.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، نتانیاهو با طرح این موضوع در مصاحبه روز دوشنبه خود با شبکه ۲۰ گفت: از ابتدا مشخص بود که اجرای طرح حاکمیت (بر کرانه باختری) با توافق آمریکا انجام می‌شود. در غیر این صورت، این کار را مدت‌ها پیش انجام می‌دادم.
درحالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درگیر مسائل مربوط به اعتراض‌های گسترده نسبت به بی عدالتی‌های اجتماعی است و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را پیش رو دارد، نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت که ترامپ اکنون مشغول مسائل دیگر است و طرح الحاق برای او اولویت ندارد.
نتانیاهو که به شدت برای تحقق بخشیدن به آرزوی صهیونیست‌ها برای اشغال سرزمین فلسطین دست و پا می‌زند، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک تل آویو قادر به پیشبرد طرح الحاق و همچنین دیگر مسائل مهم دیپلماتیک باشد.
اشاره نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در حالی مطرح می‌شود که نظام سیاسی تل آویو به شدت سست و متزلزل شده و گمانه زنی‌هایی در مورد برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی وجود دارد.
براساس نظرات کارشناسان مسائل فلسطین، با بروز چنین اتفاقی حتی اگر آمریکا نیز موافقت خود را با این اقدام غیر قانونی اسرائیل اعلام کند، صهیونیست‌ها بدون داشتن یک کابینه با ثبات هیچ اقدامی را نمی‌توانند صورت دهند.
از سوی دیگر تحرکات شورای منطقه‌ای سامریه در میان مخالفت‌های جامعه بین الملل با پیشبرد طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن، شایان توجه است. یوسی داگان رئیس این شورا در گفتگو با رهبران مسیحیان انجیلی برخی کشورهای آفریقایی بر اهمیت حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش‌هایی از کرانه باختری تاکید کرده است.
با اینحال، آمریکا و اسرائیل برای اجرای طرح الحاق، خود را در برابر جامعه جهانی قرار داده‌اند و با وجود اینکه طرح مزبور ناقض قوانین بین المللی است همچنان اصرار بر پیشبرد آن دارند. اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی هشدار داده که درصورت اجرای طرح، تحریم‌هایی را علیه این رژیم اعمال خواهد کرد.
همچنین واکنش تند افکار عمومی جهان و نیز ملت های مسلمان و عرب نیز در عقب نشینی ترامپ از اجرای این پروژه صهیونیست ها بی تاثیر نبوده است.
منبع: ایرنا


( ۳ )

نظر شما :