وقتی سفیر اتریش مدافع «مقاومت» مردم ایران می‌شود!+تصاویر

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۹۴۳۱۶ سرخط اخبار

محتمل است که باز شاهد یک نوع از عملیات ایذایی دیپلماتیک از سوی اروپایی‌های فریبکار هستیم تا با نشان دادن در باغ سبز و وارد شدن از در دوستی، بخواهند دولتمردان ایرانی را به خود مشغول سازند.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:در سی و یکمین نشست مطبوعاتی سخنگوی قوه قضاییه، اسماعیلی ضمن اعلام خبر دستگیر ۵ جاسوس و قطعی شدن حکم ۲ جاسوس، درباره فردی به نام «مسعود مصاحب»، دبیرکل انجمن دوستی ایران و اتریش، خبر داد:
" مسعود مصاحب فرزند محمود به عنوان دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش به اتهام همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد که اطلاعات مختلفی را در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای، نانو و درمان در اختیار می‌گذاشت که به ده سال حبس محکوم شد و این حکم قطعی شده و در حال اجراست. "
طبق آن‌چه که از سوابق مصاحب(عمدتا در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور) منتشر شده، مسعود مصاحب پیش از انقلاب و در سال ۱۹۶۵ به اتریش رفت. ۱۰ سال بعد دکترای مهندسی مکانیک خود را از «دانشگاه فنی وین» (TU Wien) گرفت. مصاحب سال ۱۹۸۰ شهروندی این کشور را به دست آورد ولی ناگهان صاحب روابطی بسیار نزدیک با سفارت جمهوری اسلامی در وین شد، به شکلی که پس از پایان جنگ و بیش از ۲۰ سال با صنعت هواپیمایی ایران همکاری داشت. طبق ادعای همین رسانه‌ها، ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری و همین‌طور تجهیزات مخابراتی از اروپا به ایران، یکی از فعالیت‌های اقتصادی مسعود مصاحب در پیوند با ایران بود.


مسعود مصاحب


طبق همین گزارش‌ها، او یکی از نزدیک‌ترین افراد به فردی به نام «بقاالله وثوق» (بهایی‌تبار و تاجر اتریشی-ایرانی) به حساب می‌آمد. جولای سال ۲۰۱۰ میلادی، پلیس اتریش خبر ترور وثوق را تایید کرد. وثوق مدیر شرکت اتریشی «سراگ» (Cerag) بود که به ایران و به ویژه برای پروژه‌های نفتی «پارس» و «عسلویه» قطعات ارسال می‌کرد. روزنامه بریتانیایی تلکراف حتی مدعی شده بود که طبق برخی اخبار، شرکت وثوق، در تامین قطعات برای تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نقش داشت.  این امر با توجه به زمینه اعلامی جاسوسی مسعود مصاحب(حوزه هسته‌ای) جای بررسی دارد. حتی این امکان که شرکت متعلق به وثوق و فرد مرتبط با او(مسعود مصاحب) در انتقال قطعات آلوده به چرخه انرژی اتمی ایران نقش داشته‌اند، به ذهن متبادر می شود.


بقاء الله وثوق

پلیس اتریش اعلام کرد ضارب شخصی بوده است به نام «صمد» که پیش‌تر به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده بود. صمد پس از تیراندازی به بقاالله وثوق، با اداره پلیس تماس گرفت و خودش را تسلیم کرد. هرگز مشخص نشد انگیزه‌ او از قتل وثوق چه بوده است اما شرکت سراگ قرار بود پس از وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران، مورد تحقیق قرار بگیرد.
روزنامه اشتاندارد، چاپ وین، در گزارش آگوست ۲۰۱۹ خود درباره مسعود مصاحب، مدعی شده بود که مسعود مصاحب به همراه هیاتی از مدیران شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود که بازداشت شد. این شرکت، یک مجموعه اقتصادی چند تابعیتی است  که عمده سهام ان در اختیار دولت اتریش و شرکت‌های روسی است.
روزنامه «Die presse» چاپ اتریش در مورد دایره فعالیت‌های این شرکت می‌نویسد:
"مد آسترون(MedAustron) یک مرکز تحقیقاتی اتریشی در زمینه اشعه درمانی است. این مرکز به تازگی شعبه‌ای در نزدیکی تهران دایر کرده بود. "
ظاهرا منظور از شعبه تهران این شرکت، مشارکت آن در تاسیس مرکز ملی یون درمانی سرطان ایران است. این مرکز در ۲۵ اردیبهشت ۹۶، یعنی در آستانه انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری با حضور محمدجواد ظریف، علی اکبر صالحی(رییس سازمان انرگی اتمی)، سفیر اتریش، یکی از شهرداران اتریش(احتمالا به نمایندگی از بخشی از سهامداران مدآسترون) و مسوولان شرکت مدآسترون افتتاح شد.
 افتتاح این مرکز، از سوی رسانه‌های حامی دولت به عنوان یکی از دستاوردهای برجام در ان مقطع تبلیغ می شد. البته وقتی حالا به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره زمینه‌های جاسوسی مصاحب(موشکی و هسته‌ای و نانو و درمان) دقت می کنیم و این که او را ظاهرا در سفر به همراه مسوولان مدآسترون در ژانویه ۲۰۱۹ به ایران دستگیر کرده‌اند، ماجرا جالب‌تر می شود.


( ۱۲ )

نظر شما :