معرفی کتاب

«نظام سیاسی چین»

۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۷۲۰۰ اخبار اصلی کتابخانه
کتاب نظام سیاسی چین، نوشته سباستین هلمان به ترجمه دکتر مجید عباسی، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی و امین یوسفی به همت انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبائی در آبان ماه ۱۳۹۹ منتشر شد.
«نظام سیاسی چین»

دیپلماسی ایرانی: کتاب نظام سیاسی چین، نوشته سباستین هلمان به ترجمه دکتر مجید عباسی، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی و امین یوسفی به همت انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبائی در آبان ماه 1399 منتشر شد.

فصل‌های کتاب عمدتاً به مسائل مربوط به رهبری سیاسی، نهادهای سیاسی و تعاملات دولت و اقتصاد چین اختصاص یافته‌اند و به‌طور کلی، هدف از نگارش این اثر، معرفی رهیافت حکومت‌داری چین در چنین زمینه‌ای است؛ ازاین‌رو، مطالعات موردی درخصوص ایجاد و اجرای سیاست‌ها در حوزه‌های موضوعی خاص نظیر: اصلاحات اداری، سیاست‌های صنعتی و زیست‌محیطی تا مباحثی چون مدیریت بحران در این کتاب بیان می‌شوند. در فصل نهایی، خطوط فکری توسعه چین در طول زمان و نیز چشم‌اندازی از سناریوهای احتمالی آینده ترسیم می‌شود. 

در این کتاب آمده است، چین یکی از بازیگران مهم عرصه بین‌المللی در عصر حاضر به‌شمار می‌آید و حضور اقتصادی و دیپلماتیک آن، سیطرۀ قدرت‌های غربی را به‌چالش کشیده است؛ ازاین‌رو، توجه بسیاری از نخبگان، اساتید، دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و اندیشمندان علوم اجتماعی به برنامه جامع مدرنیزاسیون ملی چین جلب شده است.

این کشور در حوزه‌های تجارت، فناوری و مدیریت اجرایی، شیوه‌های نوینی را در رقابت با سایر نظام‌های حکومتی به‌عنوان عنصری کلیدی اعمال می‌کند. حتی تعدادی از اندیشمندان بر این باورند که الگوی نظام سیاسی دموکراتیک بازارمحور غرب، به‌واسطه رشد اقتصادی و تقویت توانمندی تکنولوژیکی نظام اقتدارگرای چین در آینده به‌شدت ضعیف خواهد شد. 

این در حالی است که علیرغم تمام پیشرفت های چین و اهمیت آن در نظام بین الملل، اطلاعات اندکی از نظام سیاسی این کشور وجود دارد.

درک کامل اینکه چگونه جمهوری خلق چین به چنین جایگاهی دست یافته، مستلزم انجام کار تحقیقی دقیق درباره نظام سیاسی این کشور است. 

چنین پژوهشی نشان خواهد داد که چگونه نظام سیاسی چین به‌صورت رسمی شکل گرفته است و چه روندهایی طی می‌شود تا نظام از آمادگی لازم برای انطباق، اجرا، بازنگری و تنظیم تصمیمات و سیاست‌های معتبر برخوردار گردد.
 راهبرد پژوهشی کتاب نظام سیاسی چین، پاسخ به پرسش‌های بنیادین ذیل است:

•    دستاوردهای اقتصادی چین تا چه اندازه تابع نظام سیاسی و سیاست‌های آن است؟

•    مدرنیزاسیون اقتصادی و ادغام اقتصادی جهان چه آثاری بر نظام سیاسی چین دارد؟

•    آیا نظام سیاسی چین توانایی همگامی با تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فناوری و تحولات بین‌المللی را دارد؟

•    احتمالاً چه پتانسیل‌های توسعه‌ای و نیز چه خطرهایی نظام سیاسی چین را در میان‌مدت تحت تاثیر قرار خواهند داد؟

•    آیا نظام سیاسی و اقتصادی چین، رهیافت‌های قابل قبولی را برای دیگر کشورهای درحال توسعه و درحال ظهور فراهم می‌سازد و درنتیجه، رقابت‌های نظام‌مند با دموکراسی‌های بازارمحور غرب شکل می‌گیرد؟

هر نظام سیاسی فقط زمانی‌ قادر خواهد بود تنش‌های اجتماعی و سیاسی را به شیوه‌ای سازنده مدیریت نماید و مانع فروپاشی نظام موجود شود که بتواند خود را با وضعیت اجتماعی _ سیاسی‌ای هماهنگ کند که اغلب از طریق سیاست‌های نوآورانه و بازنگری نهادی قابل دستیابی است.

هدف اصلی کتاب حاضر نیز ارائه تصویری جامع و دقیق از بایسته‌ها، چشم‌اندازها و مخاطرات پیش روی توسعه سیاسی چین است. 

این کتاب می تواند رویکردی علمی و واقع بینانه از نظام سیاسی چین را در اختیار خواننده قرار دهد و برای علاقمندان به این کشور و محققان چین شناسی منبع مناسبی باشد و بخشی از خلاء های علمی به زبان فارسی را رفع کند.

این کتاب در قطع رقعی و با 526 صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر و قابل دسترس است.

کلید واژه ها: نظام سیاسی چین چین


( ۸ )

نظر شما :