سفیر ایران در یونسکو خواستار محکوم کردن ترور دانشمند ایرانی شد

۱۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۹۷۸۲۳ سرخط اخبار

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سکوت و بی‌عملی در برابر ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده را غیرقابل توجیه دانست و با توجه به مسئولیت این سازمان در حوزه دانش و آموزش، خواستار محکوم کردن این جنایت تروریستی شد.  

به گزارش روز جمعه ایرنا «احمد جلالی»، سفیر کشورمان در یونسکو در بخشی از سخنان خود در اجلاس شورای اجرایی این سازمان گفت: به یاد بیاوریم که در پیشنهاد اولیه تاسیس، قرار بود نام این سازمان، uneco «یونکو» باشد و حرف s در آن نبود، اما گروه دانشمندان جوان، بنیان گذاران این سازمان را قانع کردند که «علوم» باید مشخصا از ارکان این سازمان باشد، UNESCO «یونسکو»، زیرا پیشگامان توسعه، دانشمندان، پژوهشگران و فرهیختگان جامعه هستند.

وی افزود: در کشورهای در حال توسعه، این دانشمندان هستند که باید بر اساس نیازهای بومی، ساختارهای علمی ایجاد کنند اما افسوس که بسیاری از این کشورها گرفتار پدیده فرار مغزها و از آن بدتر ربایش مغزها و از همه فاجعه بارتر، ترور دانشمندان خود هستند.

جلالی با اشاره به ترور دکتر محسن فخری زاده اظهار داشت: شما همگی در جریان هستید که تروریست ها شش روز پیش پنجمین دانشمند برجسته ایرانی را ترور کردند. سالیان متمادی صدها دانشمند در کشورهای در حال توسعه به قتل رسیدند و جامعه جهانی دست روی دست گذاشت.
 
نماینده دائم کشورمان در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاکید کرد: همکاران گرامی، برای پرداختن به این مهم، کدام مجمع جهانی، از یونسکو سزاوارتر است؟ انتظار این است که یونسکو مسوولیت بپذیرد و اقدام کند همانگونه که درباره امنیت ژورنالیست ها مسئولیت پذیرفت و به چاره جویی برخاست.

وی با خطاب قرار دادن کشورهای عضو این سازمان اظهار کرد: من امروز نه فقط به عنوان یک ایرانی، یا یک دانشگاهی که به عنوان کسی که بیست سال از عمر خود را در این خانه علم و آموزش و فرهنگ سپری کرده ام، موکدا از یونسکو می خواهم ساکت ننشینیم، بلکه این اقدام را که زخمی بر وجدان بشری است، محکوم کنیم و با یکدیگر چاره ای بیندیشیم. تروریسم اساسا محکوم است صرفنظر از اینکه قربانی او کیست، دانشمندی است، معلمی است یا روزنامه نگار و یا هرکس دیگر.
تاکنون بسیاری از کشورها و شخصیت ها ترور شهید فخری زاده را محکوم کرده اند.


نظر شما :