مقام پارلمانی عراقی: آمریکا مانع اجرای توافقات با چین می‌شود

۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۹۷۸۳۵ سرخط اخبار

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی راهبردی پارلمان عراق گفت که بغداد در تلاش برای اجرای توافقات امضا شده با چین است، اما فشار و کارشکنی آمریکا مانع می‌شود.

«محمد البلداوی» نائب رئیس کمیسیون اجرای طرح‌های دولتی و برنامه‌ریزی راهبردی پارلمان عراق گفت حکومت این کشور اراده اجرای توافقات با چین را دارد، اما با مانع آمریکا مواجه است.

او به وبسایت المعلومه گفت که عراق در صدد اجرای توافقات  با چین و توسعه بندر فاو و پروژه بزرگ «القناة الجافه» (مسیر مواصلاتی که کالاها را از خلیج فارس به ترکیه، اردن و سوریه و اروپا منتقل می‌کند) است اما با موانع و فشار آمریکا این طرح‌ها راکد مانده است.

البلداوی تأکید کرد که در صورت اجرای توافقات با چین پروژه بندر فاو، نقشه اقتصادی جهان تغییر خواهد کرد و موجب توسعه اقتصادی بسیار بالای عراق خواهد شد و پروژه «القناة الجافه» در راستای جاده ابریشم که آسیا را به اروپا مرتبط می‌سازد است.

به گفته این نماینده عراقی، دولت آمریکا از اجرای این توافقات و پروژ‌ه‌ها احساس خطر می‌کند و در صورت موفقیت دولت عراق در این زمینه، درآمد نفتی به منبع دوم درآمدی عراق تبدیل خواهد شد.

پیش از این نیز محافل سیاسی عراق از فشار و مانع تراشی آمریکا در مسیر اجرای توافقات با چین سخن گفته بودند. توافقاتی که در دوره «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق با چین امضاء شده است.

عبدالمهدی در سپتامبر ۲۰۱۹ در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.


نظر شما :