امتناع کاخ سفید از اتهام‌زنی به روسیه در حملات سایبری

۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۹۸۲۳۸ سرخط اخبار

یک مقام آمریکایی می‌گوید کاخ سفید قصد داشته در بیانیه‌ای روسیه را با عنوان بازیگر اصلی حملات سایبری علیه نهاد‌های این کشور متهم کند، اما از انجام این کار صرف نظر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، گزارشی حاکی است که کاخ سفید از متهم کردن روسیه به انجام حملات سایبری علیه برخی نهاد‌های دولتی این کشور امتناع کرده است.

خبر‌گزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از یکی از مقام‌های آمریکایی نوشت: «مقام‌های کاخ سفید عصر جمعه آمادگی داشتند که بیانیه‌ای را صادر و روسیه را به عنوان باز‌یگر اصلی این حملات هکری متهم کنند، اما در دقیقه آخر به آنها گفته شد که این کار را انجام ندهند.»

این مقام آمریکایی که به شرط ناشناخته ماندن صحبت کرده همچنین گفت: «به نظر می‌رسد که این [حملات] هکری بدترین نوع در تاریخ آمریکا بوده‌اند.»

هفته گذشته برخی از نهادها و سازمان‌های آمریکایی از جمله وزارتخانه‌های خزانه‌داری، خارجه، تجارت، امنیت داخلی و سازمان امنیت ملی هسته‌ای این کشور هدف حملات سایبری سنگین قرار گرفتند.

این در حالی است که شرکت فناوری و نرم‌افزاری «مایکروسافت» نیز از این حملات در امان نماند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هکرها از نرم‌افزار تولید شده توسط یک شرکت مدیریت شبکه به نام «سولار ویندز» که در تگزاس مستقر است، استفاده کردند تا بدون شناسایی شدن حملات، به شبکه‌های شرکت‌های مختلف نفوذ کنند.

با گذشت چند روز از اولین گزارش حمله سایبری به نهادهای دولت آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌گویند این حملات ادامه دارد و به دلیل پیچیدگی و گستردگی میزان خسارات ناشی از آن همچنان نامعلوم است. 

اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا)، مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و زیرساختی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند کارگروه ویژه‌ای برای پاسخ به این حملات پیچیده که آن را قابل توجه و مستمر خوانده‌اند، تشکیل داده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفته واشنگتن پاسخ مناسبی به عاملان حملات سایبری اخیر به شبکه‌های دولتی این کشور خواهد داد.

این حملات از ماه‌ها پیش در جریان بوده‌اند. گفته می‌شود هکرها در ماه مارس (نیمه دوم اسفند-نیمه اول فروردین) درج بدافزار را در به روزرسانی‌های نرم‌افزاری شرکت فناوری آمریکایی «سولار ویندز»- که بخش دولتی و مشتریان خصوصی آمریکایی از نرم‌افزار Orion این شرکت برای مدیریت شبکه‌های خود استفاده می‌کنند- آغاز کردند.

روز گذشته «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که «روس‌ها» عامل حملات سایبری اخیر به نهادهای دولتی در آمریکا بودند.

این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر به این حملات واکنش نشان داد و چین را نیز مقصر دانست (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین روسیه نیز هر گونه اتهام مبنی بر اینکه این کشور در حملات سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی دخیل بوده را رد کرده است.


( ۱ )

نظر شما :