با وجود حل نشدن اختلافات

ترکیه و اسرائیل به هم نزدیک می شوند

۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۸۶۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
طی ده  سال اخیر، تشنجاتی در روابط میان ترکیه و اسرائیل برقرار بوده است، اما طی هفته های اخیر، هر دو طرف سیگنال هایی در خصوص فراهم شدن امکانات برای بهبود روابط داده اند. در ماه دسامبر، ترکیه اعلام کرد که سفیر جدید اسرائیل پس از دو سال وقفه، در ترکیه مستقر شده است.
ترکیه و اسرائیل به هم نزدیک می شوند

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در خصوص تلاش ها برای برقراری روابط میان ترکیه و اسرائیل سخن گفت. به گفته او، حمایت این دو کشور نقش بسزایی در پیروزی آذربایجان در دومین جنگ قره باغ داشته است. علی اف و مشاوران ارشد وی از تمایلشان برای بازگشت این دو کشور به روابط عادی سخن گفته اند.

طی ده  سال اخیر، تشنجاتی در روابط میان ترکیه و اسرائیل برقرار بوده است، اما طی هفته های اخیر، هر دو طرف سیگنال هایی در خصوص فراهم شدن امکانات برای بهبود روابط داده اند. در ماه دسامبر، ترکیه اعلام کرد که سفیر جدید اسرائیل پس از دو سال وقفه، در ترکیه مستقر شده است.

جو بایدن در حالی به قدرت می رسد که شهرک های یهودی نشین به سرعت رو به افزایش هستند. در اسرائیل نیز طی دو سال آینده انتخابات برگزار خواهد شد. در چنین شرایطی، می توان گفت که بهبود روابط می تواند تغییر موضع در قبال برخی از مشکلات منطقه ای را به همراه داشته باشد.

طی سال های اخیر، اسرائیل روابطش را با یونان بهتر کرده است. در سال 2019 میلادی، برای توسعه همکاری ها در زمینه انرژی، اجلاس گاز مدیترانه با مشارکت اسرائیل، مصر، یونان، قبرس، ایتالیا و فلسطین برگزار شد.

ترکیه تصریح می کند که خط لوله گاز رسانی اسرائیل – ترکیه که مذاکرات در خصوص آن در سال 2016 میلادی آغاز شد، سریع ترین و ارزان ترین مسیر در اروپا خواهد بود. به رغم آن که اسرائیل و ترکیه روابط دیپلماتیک و رسمی خود را از سر می گیرند، اما مانند سابق، هنوز برخی از مسائل بحث برانگیز هستند.

بعید به نظر می رسد که ترکیه سیاست خود را در منطقه تغییر دهد. در سیاست ترکیه، تغییراتی در زمینه منطقه دریای مدیترانه ایجاد نخواهد شد.

عادی سازی روابط میان برخی از کشورهای عربی و اسرائیل بسیار رویداد مهمی بوده است. این احتمال مطرح است که امارات متحده عربی تلاش کند تا اسرائیلی ها را از نزدیک شدن به ترکیه منصرف کند. امارات متحده عربی آشکارا، تلاش می کند تا خود را در مدیترانه تثبیت کند.

بسیاری از فلسطینی ها همچنان ترکیه را محافظ اصلی خود می دانند که دارای اهرم های تاثیرگذار در عرصه سیاسی است. در چنین شرایطی، توسعه امکانات برای همکاری و تعامل می تواند ترکیه را به بازیکن مهم تری تبدیل کند.

میان ترکیه و اسرائیل در زمینه اعتماد متقابل، کسری های قابل توجهی وجود دارد. با این وجود، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهند، ترکیه و اسرائیل می خواهند، از متشنج تر شدن اوضاع ممانعت کنند و در این زمینه، به هر نحوی، می خواهند همکاری های دو جانبه را برقرار کنند.

ترکیه سنگر محکمی در برابر نفوذ ایران در سوریه بشمار می رود. طی یک سال اخیر، جنگ نیابتی میان اسرائیل و ایران در سوریه به شدت افزایش یافته است. بدین ترتیب، گزینه ایران در سوریه می تواند به بخش سومی تبدیل شود که ترک ها و اسرائیلی ها می خواهند با آن مبارزه کنند. منافع اقتصادی ترکیه نیز مطرح است. این کشور می خواهد، برای بهبود وضعیت اقتصادی اش روابط با اسرائیل را گسترش دهد.

منبع: کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل ترکیه و اسرائیل رجب طیب اردوغان بنیامین نتانیاهو الهام علی اف


( ۲۰ )

نظر شما :

ایرانی ۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۹
من کلا منابع روس رو قابل اطمینان نمیدونم مخصوصا در مورد ترکیه ، ترکیه حدالقل مسلمان هست و نمیشه از دیگاه یه روس که بیشترین منافعش خصومت بین ترکیه و ایران هست به قضاوت بنشینیم ، برخلاف فداییان ترکیه کهدهمیشه ایران رو مقصر میدونن من واقع بینم که اگر هم از ترکیه زیاد خوشم نمیاد اما دلیل بر انکار واقعیت های این کشور نیست ، چاره ایی ندارند باید بسازن همین مونده عربستانم با اسرائیل صلح کنه اونموقع فاتحه ترکیه تو مدیترانه خوندست ، به نطرم اقای اردوغان اینجا درست کار کرده البته باید دید همچنان میتونه علیه ایران با اسرائیل متحد نشه یا اینکه این دفعه اوناهم میرن زیر دست اسرائیل بعد سیاست ما هم روشن میشه
خ.خ.اهری ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۵
همکاری اسراییل و ترکیه از قدیم وجود داشته و ارتباطی به ایران نداشت.الان هم ترکیه به لحاظ جغرافیایی برای ایجاد تعادل در جنگ و رقابت نیابتی فرانسه ازطریق یونان و اروپا تعادلی در روابط خود با اسراییل و مصر بوجود آورد البته شاید همکاری میان سه کشور مصر و ترکیه و اسراییل مانع تقویت موازنه اروپا با سیطره فرانسه بر سه کشور مصر و ترکیه و اسراییل شود.بازی برخی کشورهای عربی مثل امارات خارج از درک اینگونه ملاحظات راهبردی است اگر این سه کشور همکاری هایی داشته باشند امتیازات بیشتری بر اساس قوانین بین المللی بدست می آورند.و هر سه کشور به این موضوع آگاهی دارند...
ایرانی ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۶
به نوشته قبل ، دوست عزیز مشکل در ایران هم همینه دست کم گرفتن عربها ، دیدیم که همین عربها در لیبی ترکیه رو زمین گیر کردند دیدیم که همین امارات چطور با سیاست ترکیه وادار به تغییر موضع کرد بر خلاف شما معتقدم دنیای سیاست دنیای پوله و پولدارها پیروز ترن چیزی که در امارات میبینم هوش سیاسی هست من بهشون احترام میزارم ، در ضمن اروپا بسیار بسیار به اسرائیل نزدیکتره و الانم فکر نمیکنم انتخاب اسرائیل ترکیه باشه وقتی هم میتونه اروپا رو داشته باشه هم طرح صلح رو