«با نتانیاهو دوست نیستیم» سیاستی برای اسطوره‌سازی و روابط با دولت جدید اسرائیلی

تمنای اردوغان برای بهترین روابط با اسرائیل

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۳۲۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از برجسته‌ترین اسطوره‌های دروغین دو دهه اخیر مسئله فلسطین را می‌توان جناب آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه دانست که سیاستگذاری خارجی ایشان به بهره‌برداری از مسئله فلسطین و الگوسازی دروغین از نقش وی در این مسئله معطوف بوده است.
تمنای اردوغان برای بهترین روابط با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: سیاستگذاری عمومی، جهانی از سیاست‌هایی است که یک حکمرانی را حفظ و تثبیت کند. سیاستگذاری عمومی بیشتر در چارچوب قدرت‌یابی و اقتدار سیاستگذاران یا حکمرانی تعریف و اجرا می‌شود، در چنین شرایطی است که سیاستگذاری خارجی نیز تابعی از سیاست یا وضعیت داخلی هر کشور یا دولت است.   

اگر بخواهیم سیاست را با این عقیده "جرج سورل" آنارشیست که می‌گوید: «سیاست عبارت است از هنر الهام بخشیدن به دیگران با اسطوره‌های عظیم.»1 تعریف کنیم، سیاستگذاری خارجی همواره سیاست‌های جدید خود را در قالب هنر الهام‌بخشی به دیگران طرح می‌کند. در چنین فرآیندی است که یک اسطوره می‌تواند در قالب یک شخصیت حتی یک آرمان تصویر شود. تصویری از آرمان بزرگ فلسطین، چنبش حماس، شخصیت‌های اسطوره‌ای سیاستگذاری جهانی در سطج سران دولت‌ها یا فرماندهان فرامرزی مانند سردار قاسم سلیمانی و ... که الگوهای چالش بزرگ فلسطین در عصر کنونی هستند.

هر کدام از شخصیت‌های اسطوره‌ای بزرگ که در سیاستگذاری خارجی مورد توجه قرار می‌گیرند، دارای دو چهره هستند که یک چهره آنان بر شخصیت میدانی آنان و چهره دیگر بر نقش دیپلماسی آنان معطوف است. در مناقشه فلسطین و آرمان بزرگ آزادی فلسطین، سردار سلیمانی دارای دو چهره موازی و همسو در تحقق آرمان فلسطین بودند و همچنان به عنوان یک اسطوره بزرگ در این مورد مطرح هستند.

اما در همین چالش فلسطین با صدها و هزاران تصویر و تصور دروغین از اسطوره‌های ذهنی مواجه هستیم که همگی دروغین بوده و نه‌تنها الگو یا سرمشق بزرگ نیستند، بلکه نیرنگ‌سازانی هستند که می‌خواهند با سوءاستفاده از آرمان فلسطین، ضمن تصویرسازی خود به عنوان یک اسطوره یا الگوی بزرگ، به کسب قدرت یا حفظ و افزایش قدرت خو در نظام داخلی کشور خویش یا در صحنه جهانی اقدام کنند.

یکی از برجسته‌ترین اسطوره‌های دروغین دو دهه اخیر مسئله فلسطین را می‌توان جناب آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه دانست که سیاستگذاری خارجی ایشان به بهره‌برداری از مسئله فلسطین و الگوسازی دروغین از نقش وی در این مسئله معطوف بوده است.

سیاستگذاری خارجی دولت اردوغان با رویکرد اسطوره‌سازی دروغین از ایشان در مسئله فلسطین را در چند محور زیر مورد کنکاش قرار می‌دهیم:

یکم - اسطوره دروغین و میزبانی از رئیس جمهور اسرائیل: رجب طیب اردوغان به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران دولت‌های اسلامی دو دهه اخیر همواره از مسئله فلسطین برای کسب و افزایش پرستیژ بین‌المللی خود بهره برده است. آرمان آزادی فلسطین یکی از ارکان سیاستگذاری خارجی دولت ترکیه بوده که البته تنها هدف آن اسطوره‌سازی و الگوسازی از رهبر این کشور یعنی رجب طیب اردوغان بوده است.

اردوغان در میانه جنگ 12 روزه 2021 دولت فلسطینی غزه با اسرائیل سعی در کسب منافع بیشتر از مسیر اسطوره‌سازی خود داشت. ایشان در یک سخنرانی در جمع اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه می‌گویند: «نتانیاهو هیچ وقت دوست ما نبوده و نخواهد بود. به مبارزه با نتانیاهو ادامه خواهیم داد. من فقط با شیمون پرز، رئیس پیشین اسرائیل در اجلاس داووس دیدار کردم.»2 

اردوغان در مورد بنیامین نتانیاهو و شیمون پرز دروغ گفته، زیرا وی بارها خواستار برقراری روابط نزدیک با دولت نتانیاهو شده و البته با موضع سخت دولت اسرائیل مواجه شده است. از سوی دیگر گویا اردوغان فراموش کرده است که قبل از آن‌که در اجلاس داووس 2009 در یک برنامه نمایشی به نزاع لفظی و تنها لفظی (زیرا بهترین روابط اقتصادی و ... را دولت اسرائیل داشتند) با شیمون پرز بپردازند، در سال 2007 میزبان شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل در مجلس ترکیه بود!

اردوغان در 2007 در حالی که نخست وزیر ترکیه بود در مجلس ملی ترکیه میزبان شیمون پرز و سخنرانی پرز در مجلس ترکیه را شاهد بود که طی چند دهه قبل از آن چنین رویدادی یعنی سخنرانی یک مقام بلندپایه اسرائیلی در مجلس ترکیه و بلکه هیچ مجلس کشورهای اسلامی سابقه نداشته است.3

دولت ترکیه به نخست‌وزیری رجب طیب اردوغان در 2007 میزبان شیمون پرز بود و توافق‌های اقتصادی با یکدیگر امضا کردند که بیشتر بر سیاست کسب پرستیژ دولت ترکیه در سیاست جهانی و منطقه‌ای استوار بود. اردوغان که اکنون سعی در اسطوره‌سازی از خود در اذهان عمومی دارد، تنها رهبر دولت‌های اسلامی است که حاضر به پذیرش سخنرانی یک مقام ارشد اسرائیلی در مجلس خود شده است.
    
دوم - فلسطین دستاویز انحراف افکار عمومی ترکیه: یکی از مؤلفه‌های اصلی سیاستگذاران جهان اسلام در استفاده از آرمان آزادی فلسطین در سیاست خارجی خود را می‌توان تغییر افکار عمومی شهروندان خود نسبت به مسایل داخلی دانست. در چنین وضعیتی است که رهبران و سیاستگذاران ارشد دولت‌های اسلامی برای انحراف افکار عمومی از مسایل یا بحران‌های بزرگ داخلی و خارجی تهدید کننده قدرت‌شان، به مسئله فلسطین متوسل شده و حداکثر سوءاستفاده از بحران فلسطین را دارند اما هرگز قادر نبوده یا نیت و  اراده‌ای برای ارسال حتی یک فشنگ به نوار غزه ندارند!

ترکیه طی ماه‌های اخیر به شدت درگیر مسایل و بحران‌های اقتصادی مانند: کاهش شدید ارزش لیر در مقابل ارزهای خارجی، افزایش نرخ بیکاری، تنش‌های خارجی با اتحادیه اروپا، آمریکا به‌خصوص به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در 1915 و ... بوده است. در این شرایط است که بنیان‌های اقتدار داخلی و خارجی دولت اردوغان به لرزه افتاده، دروازه‌های زوال و فروپاشی بر ایشان گشوده شده است. 

وضعیت داخلی ترکیه به گونه‌ای است که افکار عمومی شهروندان این کشور به شدت علیه دولت اردوغان هستند. فضای اختناق و استبدادی دولت اردوغان با بهانه‌هایی مانند مبارزه با کودتاچیان 2016 و سازمان فتح‌الله گولن، مبارزه با پ‌ک‌ک و سایر گروه‌های کرد در شمال عراق و سوریه ازجمله تاکتیک‌های اردوغان برای انحراف افکار عمومی ترکیه از مسئله مهم فساد اقتصادی، سیاسی، استبداد و دیکتاتوری اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ترکیه است که بخشی از آن در افشاگری‌های " سادات پکر " (Sedat Peker) یکی از سران مافیای ترکیه علیه اردوغان و بسیاری سران دولت و حزبش قابل مشاهده است.4   

سادات پکر به عنوان یک اوباشگر بزرگ و رئیس یک سازمان مافیایی در افشاگری خود به روندی از ترورهای سیاسی در این کشور اشاره داشته و بسیاری از نزدیکان سیاسی اردوغان ازجمله سلیمان سویلو، وزیر کشور قدرتمند کنونی ترکیه را به دریافت رشوه، اقدامات مافیایی و جنایتکارانه حتی علیه برات آلبایراک داماد اردوغان متهم کرده است.5

در چنین شرایطی که دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه این کشور و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مظان اتهام‌های بزرگ داخلی قرار داشته و صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور به شدت آشفته و آشوبناک علیه اردوغان است، بهترین سیاست را می‌توان همین برجسته‌سازی مسئله فلسطین و دشمن‌نمایی دروغین از بنیامین نتانیاهو توسط اردوغان دانست تا افکار عمومی ترکیه به مسایل خارجی به‌خصوص فلسطین منحرف شود. 

سوم - التماس برای برقراری روابط و دوستی با اسرائیل یا دشمنی دروغین با نتانباهو: یکی دیگر از جلوه‌های سیاستگذاری خارجی دولت ترکیه و اسطوره‌سازی دروغبن از رجب طیب اردوغان در مسئله فلسطین را می‌توان در درخواست‌ها و تلاش‌های دولت کنونی ترکیه در اواخر سال میلادی 2020 مشاهده کرد که اردوغان به صراحت خواهان روابط بهتر با اسرائیل و دولت نتانیاهو بودند.

در ماه‌های پایانی 2020 بود که رجب طیب اردوغان درخواست عادی‌سازی و روابط بهتر با دولت نتانیاهو را پس از نماز جمعه استانبول مطرح کرد6 و البته مشاور ارشد او نیز اعلام کرد که ترکیه منتظر چراغ سبز دولت نتانیاهو برای برقراری روابط و اعزام سفیر است و به صراحت می‌گوید که: «اگر اسرائیل به اندازه یک قدم پا پیش بگذارد، ترکیه شاید بتواند دو قدم جلوتر برود.»7

آرزوی دولت اردوغان برای برقرار روابط بهتر میان ترکیه و اسرائیل چنان شدت یافته بود که تنها منتظر یک چراغ سبز دولت نتانیاهو بودند تا با یک قدم اسرائیل، دولت اردوغان دو قدم به سوی بهبود روابط با اسرائیل و تبادل سفیر بردارند. در واقع دولت اردوغان برای بهبود روابط با دولت نتانیاهو به التماس افتاده بود.

*

بسیاری از حاکمان یا سیاستگذاران ارشد در طول تاریخ سعی در نمایش یک چهره اسطوره‌ای از خویش داشته‌اند تا از این مسیر خود را به عنوان یک الگوی الهام‌بخش برای سایرین معرفی کنند. در این فرآیند است که برخی مسایل یا چالش‌های مهم منطقه‌ای یا جهانی به دستاویز این سیاستگذاران زیرک تبدیل شده و میدانی برای قدرت‌نمایی آنان می‌شود. مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس ازجمله این چالش‌های مهم جهانی است که همواره مورد بهره‌برداری برخی سران و سیاستگذاران ارشد جهان اسلام قرار گرفته است.

دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان طی دو دهه اخیر سعی در ساختن اسطوره‌ای از خود در جهان اسلام داشته است که بتواند سرمشق سایر بازیگران منطقه‌ای و جهانی شود. در فرآیند اسطوره‌سازی و الگوسازی دولت ترکیه با دستاویز آرمان آزادی فلسطین، رجب طیب اردوغان و اقدامات و سخنان ایشان پیرامون فسطین به عنوان حامی اصلی فلسطین در جهان به نمایش درمی‌آید! 

در حالی که همه پیش‌بینی‌ها بر پایان دولت نتانیاهو و قدرت گرفتن دولتی جدید در اسرائیل دلالت داشتند، سخنان رجب طیب اردوغان که گفته‌ است "نتانیاهو هیچ وقت دوست ما نبوده و نخواهد بود. به مبارزه با نتانیاهو ادامه خواهیم داد" را می‌توان یک تاکتیک دانست که علاوه بر کسب پرستیز در افکار عمومی جهان اسلام با سوءاستفاده از آرمان فلسطین، پیامی به دولت جدید اسرائیل نیز محسوب می‌شود که اردوغان دشمن نتانیاهو بوده و می‌تواند دوست خوب دولت جدید اسرائیل باشد. 

**

پیشینه دوستی و همکاری نزدیک و گسترده دولت ترکیه به رهبری اردوغان با اسرائیل ازجمله ماجرای حضور شیمون پرز، رئیس جمهوری اسبق اسرائیل در مجلس ترکیه و سخنرانی وی در این مجلس که در تاریخ 7 دهه اخیر در هیچ کشور اسلامی رخ نداده بود و تمایل شدید اردوغان و دولتش برای بهبود روابط با دولت نتانیاهو را می‌توان مؤلفه‌هایی دانست که سخنان اردوغان پیرامون دشمنی با نتانیاهو را نفی می‌کند.

اردوغان با درک شرایط سیاسی اسرائیل و پایان دوره نتانیاهو در این کشور، تلاش داشته است تا از ماجرای داخلی سپهر سیاسی اسرائیل به نفع خود بهره‌برداری کند و با چنین سخنانی علیه نتانیاهو ضمن انحراف توجه به مسایل داخلی ترکیه، به دولت جدید اسرائیل که از مخالفان سرسخت نتانیاهو هستند، پیام دوستی و همکاری بفرستد.

با توجه به اینکه سیاستگذاری عمومی مبتنی بر نوعی آینده‌نگری و تحولات در آینده است، به صراحت می‌توان گفت که نیت و هدف اصلی اردوغان از مواضع تند علیه نتانیاهو طی یک ماه اخیر برای اسطوره‌سازی از اردوغان و سپس زمینه‌سازی برای بهبود روابط ترکیه و اسرائیل در دولت جدید اسرائیل بوده است.  
      

 

منابع:

 

 
1- گریبر، دیوید. پاره‌های انسان شناسی آنارشیستی. ترجمه رضا اسکندری و ... . تهران. خرد سرخ. 1398. چاپ اول. ص 28 
2- روزنامه حریت دیلی نیوز. 30 اردیبهشت 1400. به آدرس:  https://www.hurriyetdailynews.com/turkey-seeks-to-convince-european-countries-for-tourism-erdogan-164866
3- روزنامه نیویورک تایمز. 3 آذر 1386 به آدرس: https://www.nytimes.com/2007/11/13/world/africa/13iht-peres.3.8315894.html
4- المانیتور. 31 اردیبهشت 1400. به آدرس:  https://www.al-monitor.com/originals/2021/05/erdogan-hot-spot-turks-question-mafiazation-politics
5- روزنامهٔ فایننشال تایمز. 7 خرداد 1400. به آدرس:  https://www.ft.com/content/a968c2c5-2001-4ae8-9339-58e27bcd7495
6- خبرگزاری رویترز. 5 دی 1399. به آدرس: https://www.reuters.com/article/uk-turkey-israel-erdogan-idUSKBN28Z0M6
7- یورونیوز فارسی. 2 دی 1399. به آدرس: https://per.euronews.com/2020/12/22/turkey-relations-with-israel-green-light-for-embassy-in-telaviv
 
اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان اسرائیل ترکیه ترکیه و اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطین شیمون پرز


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۸
با توجه به اینکه کرد هستی تعصب قومی به دشمنی کور با ترکها کشانده است
پور افکاری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹
جناب ذوالقدر اگر فرمایشات شما واقعیت دارد پس چرا رزمندگان فلسطین پرچم ترکیه را به همراه پرچم فلسطین بر سر میگیرند، چرا محمود عباس،اسماعیل هنیه وووو همیشه از اردوغان تشکر میکنند؟ کشتی ماوی مرمره با ۹ شهید و۱۱ مجروح مال کجا بود، محکومیت اسراییل در سازمان ملل برای ۷ مین سال پیاپی که اردوغان طبق نقشه تجاوز اسراییل را به جهانیان نشان میدهد.، ایا اتحاد اسراییل با یونان وقبرس در مدیترانه ،وهمکاری اسراییل باحفتر در لیبی،وpkkدر شمال سوریه وعراق بر علیه ترکیه نمیباشد؟ ایا همکاری اسراییل با فتح الله گولن(رهبر کودتای ۲۰۱۶) وبن سلمان،ومحمد مرسی مصر،ودیگر شیخکهای خلیج فارس بر علیه ترکیه نیست؟(واگر ترکیه از قطر پشتیبانی نمیکرد الان کشوری به نام قطر نمانده بود) محکومیت هند در سازمان ملل به علت کشتار مسلمین در هند وکشمیر، حمایت از مسلمانان قره باغ، بوسنی،کریمه،داغستان،کوزوو،قبرس شمالی،سومالی،میانمار،.... لذا چرا به هیچ کدام از اینها اشاره نمیکنی؟ اردوغان در چها چوب ناتو،اورپا، ودشمنان داخلی وخارجی،دستش بیشتر از این باز نمیشود،ونمیتواند مستقیم با اسراییل بجنگد، چونکه دشمنان بد تر از اسراییل دنبال شکار اردوغان هستند،(( مثل:فرانسه،یونان،قبرس ج، ارمنستان،...pkk, گولن،حفتر،بن سلمان،مرسی،اسد، وووو)) لذا کارنامه اردوغان نسبت به سایر ممالک اسلامی عربی، در سطح عالی وخیلی خوب است، ولی کسانی که اینها را نمیبینند وفقط دنبال نیمه خالی استکان هستند اول نیم نگاهی به عملکرد خودشان بیاندازند،بعد قضاوت کنند‌.
عباسی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۱
اشکال این نوشته این است که رویدادهای جاری و مقطعی را که بعضی عمدتا" بعد از یک سال فراموش می شوند را مبنای یک تحلیل استراتژیک و راهبردی قرار می دهد.مثلا" موضوع گروه مافیایی سدات پکر را تعیین کننده استراتژی ترکیه در موضوع فلسطین می داند این در حالی است که اختلاف ترکیه با اسرائیل اگر اواخر دوران عثمانی را در نظر نگیریم حداقل قدمت بیش از 15 سال دارد که با درگیری پرز و اردوغان در اجلاس 13 سال پیش داووس بروز کرد. پس دلیلی ندارد اردوغان برای پوشیدن موضوع فساد مالی وزیر کشور یا دامادش دست به دشمنی با نتانیاهو بزند. سیاست خارجی ترکیه در مساله فلسطین در دوران حزب عدالت و توسعه حمایت از حقوق فلسطینی هاست زیرا این حزب و شخص اردوغان به دنبال ایفای نقش رهبری در جهان اسلام است و برای این کار باید هم فلسطینی ها و هم جهان اسلام به ویژه اعراب را با خود همراه سازد بنابر این بر عکس نظر نویسنده محترم، حمایت از فلسطین برای اردوغان تاکتیک نیست بلکه ابزاری برای یک استراتژی بلند مدت است بر عکس تلاش برای برقراری مجدد روابط با اسرائیل تاکتیکی است تا از یک سو سبب مخالفت بیشتر آمریکا با سیاستهای ترکیه نشود و از سوی دیگر اقتصاد تحت تحریم ترکیه سرو سامانی پیدا بکند. در ضمن سخنرانی شیمون پرز در مجلس ملی ترکیه به همراه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بوده و ترکیه به دنبال کاهش تنش میان این دو بوده نه حمایت از اسرائیل علیه فلسطین. اگر طی این سالها یک مقام اسرائیلی به ترکیه سفر کرده در عوضش شاهد دهها سفر مقامات فلسطینی از جناح های مختلف مثل تشکیلات خودگردان و حماس و ... بودیم. خلاصه سخن اینکه : اردوغان دوستدار فلطسینی هاست ولی سعی دارد این دوستی را به موازات تامین منافع ملت خودش ادامه دهد. زیرا وی با رای مردم ترکیه بر سر کار آمده است نه با رای مردم فلسطین !
فدوی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۷
درست یا نادرست باید پذیرفت که دروازه ی ورود به غرب مسیحی ، اسراییل یهودی است . مشابه این اتفاق در تاریخ گذشته نیفتاده و در آینده هم شاید رخ ندهد اما اکنون اینگونه است و با علم به این مطلب ، دول اسلامی یک به یک در حال برقراری روابط با اسراییل هستند هر چند در گذشته این روابط را برخی مخفیانه داشته اند . به ظاهر برای بدست اوردن علم و پول که در غرب وجود دارد باید از این دروازه عبور کرد . البته همه می دانیم که این بازی برای مسلمانان ( تمام مسلمانان ) بازی دو سر باخت است . در افتادن با اسراییل مساوی محروم شدن از علم و پول غرب است و کنار آمدن با اسراییل هم پذیرفت همیشگی موش در انبار .
فرهاد ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۴
ترکیه نوکر صهیونیسم هست. اینها بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در منطقه هستن.
علی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۷
باز ترکیه ، بازم ذوالقدرپور ، بازم نفرت پراکنی ، بازم دشمنی با ترکها
شهروند ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۱
هروقت ترکیه تونست نه یک راکت نه ضد تانک، بلکه فقط یک فشنگ به فلسطین بدهد آنوقت می‌تواند از حمایت از فلسطین به خود افتخار کند اما هیچ وقت این کار رو نمیکنن میدونید چرا؟ چون با اسرائیل مراودات اقتصادی مستحکمی دارن باید بین ارسال فشنگ و مراودات سنگین اقتصادی‌امنیتی‌نظامی یکی را انتخاب کند به نظر شما کدام را انتخاب می‌کند؟
آتیلا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۶
جناب متخصص سیاستگذاری تا بحال شمردی چند مرتبه از این واژه در نوشته هایت استفاده کردی در ضمن شما صلاحیت آن را نداری راست و دروغ بودن سیاستهای ترکیه و اردوغان را در خصوص مسأله فلسطین ارزیابی کنی اولا که شما فرد بی طرفی نیستی زیرا دیدگاهای مغرضانه و کینه ورزانه ات نسبت به ترکها و ترکیه مسبوق به سابقه است و ثانیا این خود مردم فلسطین هستند که در این مورد ذی حق هستند در این مورد هم حمایت مردم فلسطین از پشتیبانیهای ترکیه با در دست داشتن پرچم ترکیه و شخص اردوغان در طول جنگ غزه و قبل تر موجود است ولازم به گفتن نیست در ما به عنوان مسلمان بایستی از هر حرکت و حمایت کشورهای مختلف هرچند کوچک حمایت کنیم نه این که باعث تفرقه شویم
ناشناس ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۴
ترکها روابط خوبی با اسرائیل داشتن و جنگ زرگری اردوغان و اسرائیل دروغ محض بود آذرباییجان هم متحد اسرائیله این وسط سران اقلیم کردستان عراق سعی کردن مثل ترکیه روابط خوبی با اسرائیل برقرار کنن تا به اهدافشون برسن اما باز هم اسرائیل ترکها رو به کردها ترجیح داد تجربه تاریخی هم نشون داده ترکها با ارمنی و فارس و روس و عرب و کرد و لر و تالش و گیلک و آشوریها و یونانی دشمنن ولی با صهیونیستا روابط گرمی دارن
حسین پور ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۴
اردوغان 20 سال است که قدرت را در دست دارد وذنیازی به اسطوره سازی ندارد. او باید به فکر پرورش یک جانشین برای بعد از خودش باشد. در ضمن رفتار اردوغان در خصوص فلسطین اگر با استمرار روابط با اسرائیل هم همراه باشد بسیار بهتر از سران عربستان، امارات، بحرین،مصر و اردن است
امیر ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۴
نفاق ذات ترکهای عثمانی است از تاریخ جمهوریت ترکیه ( زمان آتا ترک تا ....و امروز اردوغان و بعد آن ) ،ازدیروز اسلام و امروز قومیت ترک به عنوان برگه برنده چانه زنی استفاده کرده اند در برابر غرب ،امریکا ،اسراییل و ....برای تامین منافع زود گذر خود ،افت ترکی ( خود پنداری ترکی اسلامی ) کمتر از وهابیت سعودی و یا غده ای سرطانی اسراییل نیست و در آینده شاهد بیشترین کشتار و ضربه این تاثیرات سیاسی در منطقه هستیم که راضی به سیاست حکومتی ارضی در چارچوب کشور ترکیه نیست و خود را زمان‌دار حکومت بر سایر اقمار و استعماری عثمانی میداند
ناشناس ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵
تصویری که اردوغان در دست خود در سخنرانی اخیرش در سازمان ملل نشان داد بزرگترین حمایت سیاسی و تبلیغ برای حقوق فلسطینی هاست. آیا تابحال یکی از روسای جمهور ما در سازمان ملل چنین عکسی را به جهان نشان داده. این تصویر در ترکیه بسیار رایج و شناخته شده است آیا ما حداقل در داخل این تصویر تاریخی از حقیقت مساله فلسطین را به جامعه شناساندیم؟
سعید تبریزلی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۷
نویسنده یک کرد شیعه ترک ستیز است. اردوغان را دوست نداشتم تا زمانی که پشت آذربایجان ایستاد و امروز صدای اذان در شوشا دوباره طنین انداز می شود. روسیاهی هم به مردمی ماند که اسلام اسلام می کردند و از طرف دیگر کامیون کامیون سلاح از روسیه گرفته به ارمنستان می دادند. تکلیف شما مشخص است وقتش که رسید حسابتان را خواهیم پرسید.
حمید ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۸
سلام اسلام عزیز ممنون از مطلبی که تهیه کردید خدا قوت . ولی فکر نمیکنید چرا ترکیه مجبور شد با چرخش های عظیم از میانه راه همراهی باغرب در سالهای اخیر تبعات و گرفتاریهایی که در مطلب تان به آنها اشاره کردید را متحمل بشود و ... ترکیه نفت ندارد والا شاید سیاستهایش بعد از حمکرانی اسلامگرایان خیلی متفاوت تر از امروز میشد نظر من بر اساس جانبداری از اردوغان نیست ولی به نظرم در نگاهی وسیعتر اردوغان را به نسبت دیگر حاکمان کشور های اسلامی مقبولتر و معقولتر میبینم در خصوص مشکلات امت اسلامی و مسایل جهان اسلام.
خسرو ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۲
یادم هست اسلام ذوالقدرپور در یکی از نوشته های قبلی اش به دولت ایران توصیه میکرد که اینقدر به مساله فلسطین نچسبد و اینقدر از فلسطین حمایت نکند و به فکر تشنج زدایی با غربیها باشد-- اردوغان ضمن حمایت از فلسطین با اسراییل هم رابطه دارد یعنی درست مثل خواسته ذوالقدر پور -- حال چرا ذوالقدرپور از اردوغان نفرت دارد؟ معلوم است چون حامی پ ک ک هست و اردوغان حرکتهای تجزیه طلبانه پ ک ک در ترکیه و عراق و سوریه را سرکوب میکند - احتمالا در اولین انتخابات ترکیه اردوغان دیگر رای نیاورد و ما هم از دست ذوالقدرپور راحت شویم چون دیگر بهانه ای برای نوشتن نخواهد داشت
ارسلان ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲
جناب ذوالقدر ویژگی جهان سومه که میتونی دانشجوی دکترا باشی و در سایتهای مهم افکار پوسیده قومگرایی کردی رو ترویج کنی . از ماست که بر ماست !
ایدین ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵
به خسرو : فک نکن با رفتن اردوغان اینها از سانتاژ و نفرت پراکنی دست بردارند چون دشمن ترکها هستند نه شخص اردوغان.
مهدوی تحلیلگر سیاسی ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰
اسلام جان بذار دکتراتو بگیری بعد مقاله بنویس عزیزم.
ایرانی ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵
بیشترین خدمت را به تروریسم و صهیونیسم همین ترکها کردند. حالا هارای هارای هم می‌کنند.
یاسر در جواب به ارسلان و آیدین ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۳
ویژگی تفکرات پانترکی و قومگرایی است که در کشورهای جهان سوم مانند ترکیه و باکو که حتی برای به فعل کردن این تفکرات در مجلس دو کشور احزابی دارند ( حزب حرکت ملی و ....ترکیه و حزب مساوات و...در باکو ) اما آیدین شما ترکها اولین قومی بودید در صدد انکار اقوام دیگر حتی دست به نسل کشی( کردها ،علویان ،اشوریان ،یونانیها ) ،تخریب و کوچ اجباری ( کردها ،عربها ،یونانیها و...) کردید و الآنم با تغییر بافت جمعیتی در شمال سوریه و عراق و قفقاز و....در صدد اسکان مهاجران آسیای مرکزی در این مناطق دارید
خسرو ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۶
کسی که واقعا ایرانی باشه ، میفهمه که لااقل سی میلیون ترک در این کشور زندگی میکنند و باید احترام هموطنی را نگهدارد تحریک نفاق بین ترکها و فارسها در ایران اگر جاسوسی بیگانه نباشد حتما بلاهت و بی شعوری است
تورک ایرانی ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۴
اردوغان یکی از بهترین روسای جمهور کشورهای اسلامی هست و مثل کوه پشت اذربایجان شیعه ایستاد ولی متاسفانه ایران شیعه اصلاح طلب هم از ارمنی های ارتدوکس حمایت کرد.انشالله و به فضل الهی منتظر حمایت ایت الله رییسی شیعه از شیعیان اذربایجان خواهیم بود.
ساسان ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۳
ضجه های پانترکا در اومد از این مقاله ،افرین به ذوالقدر پور قلب و قبله معنوی پانترکا را هدف قرارداد
امیر ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۵
هیچگاه از سرمایه های ترکیه و باکو ( ستون پنجم قومگرا ها و لابی ترکیه ) در ایران غفلت نکنید زیرا اینها در آینده نزدیک بر علیه ایران توسط دو کشور به کار گرفته می‌شوند و سربازان حکومت نوعثمانی و تورانی ترکیه هستند، قسمتی از فعالیت آنها در تظاهرات ضد ارمنی در تهران تبریز و...دیده ایم و دیدارهای تیم تراکتور
حسین ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴
یکبار به صفحات توییچ یک استریمر ترکیه ای رفتم و آن موقع جنگ اسرایل و فلسطین شروع شده بود.واقعا تعجب آور بود چون دایما کاربران ترکیه ای این را مینوشتند turkiye(heart)isreal دیگر نظرات برخی دوستان هم بسیار مغرضانه هست و بجای تحلیل سخنان نویسنده مشکل را از کرد بودن ایشان گرفته اند.بعد می گویند کردها نسبت به ترک ها نفرت دارند:) در تمام جهان ایران را حامی فلسطین می دانند.ولی گویا این ترکیه بود که برای حزب الله و فلسطینی ها نیرو و اسلحه ارسال می کرد.اسلام را پانترکان از یک هویت فلسفی به یک هویت نژادی تبدیل کردن.این هم از خدمات تررکیه است...
آبتین ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰
مگه پانترکها احترام 50 میلیون فارس و 10 میلیون کرد ایرانی و ارمنیها و کلا ایران و پرچمش و مفاخر و تاریخش رو نگه میدارن که انتظار احترام دارن!؟ کسی شعورنداره که این کارها رو میکنه. وگرنه مبارزین با فاشیسم و نژادپرستی ترکها مورد اغتخار و حمایت هستن.
قبایل آلتایی فرصت طلب ۰۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴
با تشکر از دکتر ذوالقدرپور همین که داد پرستندگان ترکیه را درآوری نشان می‌دهد که کارت درسته. در هر جای دنیا کسانی که کشور دیگری را بپرستند خائن و بی‌ارزش شمرده می‌شوند. در همین ایران پیش از انقلاب کمونیست‌های شوروی‌پرست مصداق خائنین به وطن بودند. بیتی از مولوی: گفت از بانگ و علالای سگان ... بازایستد ز راهش کاروان؟
پور افکاری ۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۳:۱۳
در جواب ابتین ۱۵،۵۰ اگه دنبال فاشیسم وراسیسم ونژادپرستی میگردی بهترین ادرس رژیم منحوس پهلوی (پسر عموی قلابی هیتلر)=رضا قلدور بیسواد و دنباله روهایش که در زیر لوای فرقه ضاله ایرانشهری،بهایی،سلطنت طلب،تجزیه طلبان پ.ک.ک. ادرس خوبی هستند، والا ترکان ایران در طول تاریخ ایران امتحان پس داده وبا نمره خیلی عالی قبول شده اند وهمیشه مدافع ایران در برابر دشمنان بوده اند،
علی در جواب به پور افکار ۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹
اگر دنبال فاشیست و نژاد پرستی ترکی هستی آدرس آن آتا ترک و ابوالفضل ایلچی بیک و آدرس احزاب آنها ( حزب حرکت ملی دولت باغچه ای ترکیه و حزب مساوات باکو ) سیاست خارجی ترکیه بوسیله افکار پانترکی و سیاست نفوذی اخوانی و سنی حنفی و پی گیری توران و گروههای تروریست ترک مهاجر در سرتاسر منطقه و قفقاز و گروههای پانترک گرگ خاکستری ،ترک اجاقی و خلق ترک و....،حکومت و اقتصاد و پول نفت دست شما بوده ( زنجانی ،ضراب ،نعمت پور و...) تاریخ روشنی دارند , سایت محترم مدیونی اگر پیامم را خطاب به قومپرستان نگذاری