تله اردوغان برای تل آویو

اسرائیل به ترکیه دل خوش نکند

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۳۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه روابط اسرائیل و ترکیه احتمالا در آینده نزدیک حسنه می شود. اما احتمالا تل آویو خیلی زود در خواهد یافت که درگیر فریب های آنکارا شده و نباید به آن اعتماد می کرده است. ترکیه در هفته های اخیر خود را تا حد زیادی جدا از غرب و خاورمیانه یافته است. در واکنش به این انزوا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اقتدارگرای اسلام گرای این کشور، تصمیم به گفت و گو با عربستان سعودی و اعزام مجدد سفیر ترکیه به تل آویو گرفته است. آنکارا در حال مذاکرات مخفیانه با تل آویو برای از سرگیری روابط از جمله گفت و گو درباره خط لوله احتمالی برای انتقال گاز طبیعی مدیترانه به اروپاست.
اسرائیل به ترکیه دل خوش نکند

نویسنده: دیمیتری شافاتینسکی

دیپلماسی ایرانی: شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه روابط اسرائیل و ترکیه احتمالا در آینده نزدیک حسنه می شود. اما احتمالا تل آویو خیلی زود در خواهد یافت که درگیر فریب های آنکارا شده و نباید به آن اعتماد می کرده است.

ترکیه در هفته های اخیر خود را تا حد زیادی جدا از غرب و خاورمیانه یافته است. در واکنش به این انزوا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اقتدارگرای اسلام گرای این کشور، تصمیم به گفت و گو با عربستان سعودی و اعزام مجدد سفیر ترکیه به تل آویو گرفته است. آنکارا در حال مذاکرات مخفیانه با تل آویو برای از سرگیری روابط از جمله گفت و گو درباره خط لوله احتمالی برای انتقال گاز طبیعی مدیترانه به اروپاست.

اگرچه برخی از نیروهای قدیمی حامی روابط نظامی-سیاسی در آنکارا و تل آویو به این مساله می اندیشند که هر گونه آشتی و مصالحه و بهبود روابط مطلوب خواهد بود، اما شاید برای اسرائیل تلاش برای نجات ترکیه از شرایط دشوار کنونی آن و افتادن دوباره به دام این کشور، یک اشتباه فاحش باشد.

در چند ماه گذشته که اسرائیل روابط خود را با قبرس، یونان، مصر، امارات، عربستان سعودی و حتی ارمنستان تعمیق می کرد، گزارش های بسیاری از رسانه ها روی بررسی عادی سازی مجدد روابط با ترکیه از سوی دولت یهود متمرکز بود. اگرچه مذاکراتی که رسانه ها ادعا می کردند در حال انجام است، نتیجه خاصی نداشت، اما شک و تردیدها را در پایتخت های متحدان جدید اسرائیل افزایش داد. در حقیقت، پس از آنکه ترکیه و اسرائیل هر دو از جمهوری آذربایجان در پیروزی آن بر ارمنستان حمایت کردند، سفیر ارمنستان در تل آویو فراخوانده شد. اگرچه اسرائیل و ترکیه به دلایل مختلفی از جمهوری آذربایجان حمایت می کردند، اما جای تعجب نداشت که بسیاری در یونان، قبرس، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر به قابل اعتماد بودن متحد خود در تل آویو به دلیل همسویی آن با آنکارا تردید داشته باشند.

هدف واقعی ترکیه احتمالا همچنان منزوی کردن اسرائیل در منطقه و به طور همزمان، زیر سوال بردن مشروعیت آن در خارج از منطقه است. هر جایی که کارزارهای ضد اسرائیلی فعال باشند، می توان رد پول قطر و نفوذ دولت ترکیه را پشت آنها پیدا کرد. ترکیه از بسیاری دیگر جهات می تواند برای اسرائیل مشکل ساز باشد. ترکیته سابقه هک کردن سایت های خبری اسرائیل، ردگیری و دنبال کردن یک کشتی تحقیقاتی اسرائیلی که مشغول اکتشاف گاز طبیعی بوده، تضعیف شرکای منطقه ای اسرائیل و تهدید به فتح تل آویو و «آزادسازی» قدس که اردوغان آن را متعلق به ترکیه قدیم می داند، داشته است. هدف گذاری مرزهای دریایی ترکیه با دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در لیبی با هدف از بین بردن خط لوله انتقال گاز اسرائیل از طریق قبرس به اروپا صورت گرفته؛ خط لوله ای که برای منافع اقتصادی و سیاسی آتی اسرائیل حیاتی است. به علاوه، سفیر جدید آنکارا در اسرائیل شدیدا ضد صهیونیست است.

میزبانی آنکارا از رهبران حماس که مستلزم اعطای تابعیت به آنها و موافقت با حملات احتمالی فیزیکی و سایبری علیه دولت یهود از خاک ترکیه است، می تواند نشانه های دیگری باشد مبنی بر اینکه ترکیه دوست قابل اطمینانی برای اسرائیل نخواهد بود. ترکیه در بهترین حالت برای اسرائیل یک رقیب منطقه ای است که به طور فزاینده خطرناک تر می شود و برای جاه طلبی های منطقه ای خود قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد، حقوق بشر را نقض می کند و ثبات کشورهای همسایه را بر هم می زند. رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل نباید ترکیه را دست کم بگیرند و باید به یاد داشته باشند اقدام از روی نوستالژی و عادت های قدیمی، با سیاست گذاری خردمندانه فاصله دارد. اسرائیل احتمالا به زودی در خواهد یافت که ادامه عادی سازی روابط با کشورهای عربی منطقه به طور همزمان با صلح با ترکیه برایش ممکن نخواهد بود.

منبع: مرکز مطالعات استراتژیک بسا / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34 
 

کلید واژه ها: عادی سازی روابط با اسرائیل روابط اسرائیل و ترکیه رجب طیب اردوغان تحولات خاورمیانه


( ۲۶ )

نظر شما :

شاهرخ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
تله اسراییل برای اردوغان و ترکیه تیتر می‌کردید یهودیها زیرک تر از ترکها هستند آنها از ابرقدرتها حال سواری میگیرند ترکیه نیم بند آنها نیست،عادی سازی رابطه ترکیه با اسراییل شایعه نیست ، اسراییلی ها چنان شرطی گذاشتند برای ترکیه که تمام تبلیغات ترکیه (رهبری جهان اسلام ،حامی مظلومان و.....) را خنثی کردند و حتی در صورت که اسراییلی ها رابطه با ترکیه برقرار نکند شکست حتمی این سیاست اردوغان و ترکیه است ،درثانی اسراییل همکاران عربی ثروتمند تر از ترکیه و دشمنی ذاتی با اخوان المسلمین و نوعثمانی دارد احتیاج نخواهد داشت به همکاری انهم با کشوری که تمام همسایه ها ناراضی هستند از سیاست آن
پارسی ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۴
حالا شما نگران اسرائیل هستی یا ترکیه ؟!!!! برو هر چه می‌بایدت پیش گیر سر ما نداری سر خویش گیر
افخمی ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
ردگیری وتعقیب کشتی اسرائیلی!!!!! مزاح می فرمائید.
شاهرخ خان ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳
هیچ وقت به اردوغان اعتماد نداشتم در زیر سعار اسلامی مواضعش در سوریه و ارمنستان را دیدیم
حسن ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶
حالا شما چرا نگران اسرایل هستید
ایرانی ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۷
اقای شاهرخی ک گفتی ترکیه نیم بند ابر قدرتها نیست.هر موقه از لحاظ اقتصادی و سیاسی ب پای ترکیه رسیدین اونموقه در مورد خوب و بد نظر بدین.ترکیه ابر قدرت خاور میانه هست
ایران ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۱
به نظرم این نوشته بیشتر نگرانی نویسنده از این رابطه رو نشون میده تا واقعیت رو،ترکیه بارها ثابت کرده که بازیگر قهاریه و با عکس العمل های غیر قابل پیش بینیش و همچنین مهره چینی مناسب تو منطقه وپیش بینی درست از آینده اهدافش رو پیش می‌بره و درست مثل آمریکا با تشکیل اتاقهای فکر در بین نخبه های سیاسی جوان هر گونه احتمالی رو پیش بینی می‌کنه و آمادگی مقابله با اون رو داره،تا جایی که مکرون که تا چند ماه پیش نیروی دریاییش رو برای حمایت از یونان به دریای اژه و مدیترانه آورده بود و تو از ارمنستان حمایت کرده و تو مجلس استقلال قره باغ رو تصویب کرده بود و تو لبنان داشت شیطنت میکرد رو به گه خوری انداخته و مکرون تو توییترش به زبان ترکی خواستار بهبود روابط با ترکیه شده و گفته حاضره شرایط ترکیه رو بررسی کنه برای تعمیق دوستی بین دو ملت،ترکیه در حساسترین نقطه جهان واقع شده و این منطقه چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ نظامی و انتقال انرژی و ... برای اروپا و دنیا اهمیت خاصی داره،الان داره چین رو از لحاظ حمل و نقل کالا وابسته به خودش می‌کنه تا بعدها بتونه خواسته های رو بهش تحمیل کنه،اروپا در دهه آینده وابستگی کامل به ترکیه خواهد داشت چون روسیه قصد استعمار اروپا. رو داره اروپا مجبوره به سمت ترکیه بیاد و در آینده نزدیک منطقه کاملا در دست ترکیه خواهد بود چون بازیگری رو خوب بلدن و از مهره هاشون خوب استفاده میکنن و قدر موقعیت هارو می‌دونن.
شاهرخ در جواب ایرانی و ایران ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵
اگر منظور ابر قدرت همان اقتصادی توریستی واسطه ای و بازرگانی و ترانزی مونتاژی و بیش از ۵۰۰میلیارد بدهی و وابستگی به سرمایه ها و پولهای داغ باشد که با اندکی تلاطم و تهدید تحریم حاضر به دست درازی و عادی سازی روابط با اسراییل و...میشود ،مجبور است برای ابراز وجود و حفظ منافع خود در لیبی قره باغ سوریه و...دست به دامن ترکمن‌های تروریست چچن ،ازبک ،اویغور و...شود ، آنهم با افزایش دستمزد آنها و ایجاد تهدید امنیتی در آینده نزدیک علیه ترکیه و ،اقتصاد توریستی هم رونق گذشته ندارد تنها امیدش انرژی و موقعیت استراتژیک است . بااستفاده از انرژی تجدید پذیر و کشف گاز در دریای مدیترانه و حمایت تمام قد اروپا و غرب از یونان و اسراییل در زمینه استخراج و انتقال به اروپا از ارزش ترانزیتی انرژی ترکیه کاسته میشود ، اما چین آنقدر مانند ایران غفلت نمی کند و تخم مرغ در یک سبد نمی گذارد علاوه بر راه آهن ترکیه ، با استفاده از خاک عربستان و اردن و فلسطین اشغالی راه آهن را در حال ایجاد است به مدیترانه و اروپا (کم هزینه تر و به صرفه ترین مسیر است نسبت به سایر مسیرها ) و حتی بندر حیفا را اجاره کرده ،با اتصال راه آهن ایران به عراق و سوریه و مدیترانه مورد توجه چینی هاست ، اما آقا ایران اردوغان پا پیش گذاشت برای عادی سازی روابط با مکرون و فرانسه اجبار به آمدن بایدن و ضدیت و مخالفت با ترکیه در قضیه کردها یونان قبرس و...و عدم درگیری در چند جبهه (مدیترانه یونان قبرس پناهجویان ) ترکیه مجبور به عادی سازی رابطه با فرانسه شده ،شما و روزنامه و سیاستمداران ترکیه هم مشعوف توییت ترکی مکرون شدید( اما هنوز از یونان ارمنستان اژه مدیترانه و...‌حمایت ومخالف ترکیه است )