حکیم در «روز شهید» عراق

برای کمک به امنیت منطقه ایران و عربستان گفت‌وگو کنند

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۹۹۹۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
به گزارش خبرنگار دیپلماسی ایرانی از بغداد حکیم گفت: ملت‌های منطقه خواستار عقلانیت و خردمندی و آینده‌نگری رهبرانشان برای حل بحران‌ها و بازگشت صلح و تقویت روابط و تأمین منافع جمعی و بازسازی خرابی‌های پیش آمده هستند.
برای کمک به امنیت منطقه ایران و عربستان گفت‌وگو کنند

دیپلماسی ایرانی: «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم رسمی روز شهید عراقی که با حضور مسئولان بلندپایه عراق و سفرای کشورهای مختلف از جمله ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در بغداد صبح شنبه در دفتر جریان حکمت ملی عراق برگزار شد، بر ضرورت دور ساختن عراق و منطقه از نزاع‌های جاری و توقف جنگ‌ها و درگیری‌ها از طریق گفت‌وگوهای جدی و واقعی که به ثبات در منطقه و احیای روابط دیپلماتیک در آن بینجامد تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی ایرانی از بغداد وی ادامه داد: ملت‌های منطقه خواستار عقلانیت و خردمندی و آینده‌نگری رهبرانشان برای حل بحران‌ها و بازگشت صلح و تقویت روابط و تأمین منافع جمعی و بازسازی خرابی‌های پیش آمده هستند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ایران و عربستان را به پای میز مذاکره فراخواند و گفت: به آغاز گفت‌وگوی برادرانه، اسلامی، جدی و صریح میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی دعوت می‌کنیم تا به تأمین امنیت و منافع منطقه کمک کند. یادآور می‌شویم که روابط تاریخی برآمده از همجواری و عقلانیت و خردمندی رهبران این کشورها بنیانی مناسب برای حل بحران‌ها و گشودن صفحه تازه‌ای در روابط خواهد بود.

حکیم بار دیگر بر ضرورت تسریع در بازگشت همه کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای به میز مذاکره و پایبندی آنها به توافقات پیشین تأکید و تصریح کرد: این امر اقدامی ست که به صلح و امنیت بین‌المللی و بازیابی حقوق ملت مظلوم ایران و کاهش تحریم و محرومیت و رنج اقتصادی آنان می‌انجامد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان خاطرنشان کرد که عراق قدرتمند و باثبات و امن دستاوردی مهم برای ما و شرکای ما و همسایگانمان در منطقه‌ای خالی از تنش و نزاع است. رسیدن به چنین میهنی هدف ماست و به تحقق آن در آینده نزدیک به خواست خداوند متعال امیدواریم.

به گزارش دیپلماسی ایرانی برهم‌ صالح، رئیس جمهوری عراق نیز بعد از سید عمار حکیم در این مراسم سخنرانی کرد. وی در این مراسم گفت که که نیروهای سیاسی امروز باید باید مسیر و آموزه های شهید حکیم را در سیاست و اجتماع و فرهنگ تثبیت کنند و مفاهیم و ارزش های بزرگی را که وی نمایندگی می کرد عملی کنند.

صالح افزود که شهید حکیم برآمده از خانواده ای از علمای بزرگ که بسیاری از ایشان در راه ملت به شهادت رسیدند و این فرصتی برای یادآوری لحظه ای است که این بزرگان برای بزرگی ملتشان کوشیدند.

رئیس جمهور عراق افزود که کشور امروز نیازمند تجدید نظر در روند سیاسی و قرارداد سیاسی جدیدی است که مسیرها را تصحیح و تحولات کنونی را در نظر بگیرد و به خواست ملت عراق توجه کند.

او گفت که باید دست به دست هم دهیم تا میهن را به ساحل امن برسانیم و افزود که عراق دربرابر چالش های بزرگی و از همه مهم تر تأمین شرایط مناسب برای انتخاباتی است که مسیر قانونی اصلاح را تأمین و کشور را از چرخه بحران خارج کند و حکومتی مقتدر و ملی و دارای حاکمیت کامل بسازد.

او انتخابات آینده را برآمده از تحرکات مردمی خواند و تأکید کرد که نهادهای حکومت و نیروهای سیاسی نباید در این باره هیچ کوتاهی کنند و افزود که مسئولیت ما تحقق این اقدامات اصلاحی و اجرای انتخابات در شرایط مناسب به دور از هرگونه تهدید و تقلب است.

برهم صالح گفت که عراق دربرابر دو راهی بازگشت به نزاع و درگیری داخلی و صف بندی مذهبی و قومیتی است که عناصر ملت را از هم دور کند و کشور را طعمه ای آسان برای دیگران سازد یا ساخت حکومتی ملی که در آن قانون بر همه به یک اندازه اجرا شود و همگان از نعمت حکومتی مقتدر و شایسته برخوردار شوند.

او از نیروهای سیاسی و نخبگان اجتماعی و عشایری و جوانان خواست که روند اجای اصلاحات را پیگیری کنند و گفت وگو و منافع را بر هر چیز دیگری اولویت دهند و افزود که اصلاح بدون اراده جدی و بدون فداکاری به دست نمی آید.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که اصلاح شعار نیست بلکه یک احساس است که باید با اقدام و جدیت همراه باشد و افزود که مردم عراق شایسته شرایطی بهتر از آن هستند که امروز در آن اند و این شرایط بهتر در فضای مواجهه و درگیری و تنش به دست نمی آید.

او لازمه اصلاح را ذهنیتی مسئولیت پذیر و بستن راه دیگران برای تصفیه حساب با یکدیگر از حساب جان و مال ملت عراق دانست و گفت که عراق امن و باثبات عنصر ثبات در منطقه خواهد بود.

کلید واژه ها: سید عمار حکیم ایران و عربستان عراق


( ۱ )

نظر شما :