نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری

دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۲۲۷۲ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جای بسی تاسف است که در شرایط کنونی که ایران در نتیجه فشارهای تحریم ها و معضلات متعدد در داخل در وضعیت بسیار دشوار و بحرانی قرار دارد و وفاق ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، برخی خبرها از روندی حکایت دارد که در پی یک کاسه کردن قدرت است.  
دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با توجه به شرایط داخلی و خارجی حساسترین انتخابات ریاست جمهوری ایران  است و تحریک و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای گیری به چیزی شبیه معجزه نیاز دارد.

در واقع انتخابات این دوره ریاست جمهوری ایران از منظری بیش از یک انتخابات، یک رفراندوم خواهد بود لذا شرکت و عدم شرکت در آن باید با درک و پذیرش این پیش فرض باشد.

در اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی با توجه به مشکلات عدیده داخلی و خارجی و عملکرد چهل ساله خود با بحران جدی مواجه است تردیدی وجود ندارد. این بحران با کاهش محسوس مشارکت مردم در انتخابات می تواند در کنار چالش های متعدد مشکلات ایران، سبب بحران مشروعیت از منظر درونی و بیرونی شود.

توجه داشته باشیم نه صاحب عبای شکلاتی، نه کلیددار امید و نه دولت مهر نتوانستند از عهده عهدی که با مردم بستند بر آیند. آنها  تتمه اعتماد و سرمایه اجتماعی را بر باد دادند. هوشیار باشیم و چاره اندیشی کنیم که امروز کاهش شدید و فقر اعتماد عمومی به دولت، بیش از فقر اقتصادی زنگ خطر را نه برای نظام، بلکه برای ایران عزیز به صدا درآورده است. 

جای بسی تاسف است که در شرایط کنونی که ایران در نتیجه فشارهای تحریم ها و معضلات متعدد در داخل در وضعیت بسیار دشوار و بحرانی قرار دارد و وفاق ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، برخی خبرها از روندی حکایت دارد که در پی یک کاسه کردن قدرت است.  

جالب آن که اصولگرایان دیروز مخالف برجام که آن را ترکمنچای می خواندند، امروز خواهان احیای کامل آن هستند و این بیش از هر چیزی حاصل فشار تحریم ها و تلاش برای رهایی و بخوانید بقا بوده و هست.

نبود احزاب به معنای واقعی که در ایران امری ریشه ای است، تجلی رقابت های سیاسی را به قالب اصلاح طلب و اصولگرا برده و ظاهرا آنانی که اعتقادی به جمهور ندارند درصدد هستند با حذف اصلاح طلبان با تکیه بر اندک رای بر اکثریت حکومت کنند. این در حالی است که اصلاح طلبان عامل مشروعیت نظام از نگاه بین المللی هستند و آنها از منظر بیرونی نزدیکترین عناصر حاکمیتی به هنجارهایی جهانی بوده و هستند. حذف اصلاح طلبان از پروسه انتخابات ریاست جمهوری و کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بی شک بیش از آنکه به اصلاح طلبان صدمه بزند، به اصول گرایان صدمه خواهد زد.

همان گونه که انتخاب و تحمیل اشتباه احمدی نژاد، رئیس جمهوری ترجیحی احاطه شده در هاله نور، عامل مهم شتاب بخشی به سکولاریسم در بدنه اجتماعی جامعه ایران شد، یقین بدانید که حذف و یا عدم امکان حضور موثر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، نظام را با جدیترین بحران مشروعیت در عرصه بین‌المللی مواجه خواهد کرد. 

انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی از جنس انتخابات مجلس یا شوراهای شهر نیست بلکه انتخاباتی مورد توجه ویژه در سطح بین‌المللی است. نه قدرت های بزرگ بلکه کشورهای کوچک و بزرگ پیرامونی نیز به نحوه و میزان مشارکت در آن توجه می کنند و بر اساس آن سیاست ها و مواضع خود را در قبال ایران تنظیم خواهند کرد.

یک بار با خطای به قدرت رسیدن هاله نور صدمه جدی به سرمایه های مادی و معنوی ایران وارد شد و هنوز کشور در وین درگیر سیاست همان رییس‌جمهوری است که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می دانست.

بیش از خود به ایران و ایرانیان بیاندیشید. به جنگ قدرت پایان دهید. ایران و ایرانیان را در معرض خطر قرار ندهید. دین، شهدا و ایران و ایرانی را مصادره به مطلوب نکنیم و بگذاریم ایران برای همه ایرانیان باشد.

اگر انتخابات ریاست جمهوری با حذف یا با مشارکت اصلاح طلبانِ فیک و با مشارکت اندک برگزار شود، بیش از همه آمریکا، اسرائیل و دشمنان منطقه ای مترصد فرصت جشن پیروزی خواهند بود. با مهندسی انتخاباتی بی فروغ، ایران و ایرانی را وارد ریسک ها و خطرات جدی حاصل از عدم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری نکنیم، هر چند برای حضور جدی مردم در انتخابات حتی با مشارکت اصلاح طلبان نیز به نظر می رسد به معجزه نیاز است.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری ایران جمهوری اسلامی ایران مردم مردم ایران صادق ملکی انتخابات 1400


( ۱۱ )

نظر شما :

آتیلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹
خودت هم داری اقرار می کنی اصلاح طلبان فیک حال این اصلاح طلب فیک بود و نبودش چه تفاوتی برای ملت داره غیر از گول زدن ملت پس زیاد ناراحت نباش و خون خودتو برا این عروسکهای خیمه شب بازی کثیف نکن
dfd ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۸
انتخاباتی که آزاد نباشد هیچ فایده ای ندارد
خسرو ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۱
اصلاح طلبی به معنی لغوی آن همیشه مورد نیاز است ولی محفلی که به نام اصلاح طلبی و با شخصیت های تکراری وغیر صمیمی و شدیدا نژادپرست و وصل شده به سیستم جهانی سرمایه ، در سالهای گذشته مایه نفاق و چند دستگی بین مردم شده اند نمی توانند عرصه انتخابات را به جوش و خروش وادارند و بهتر است که نباشند با اینکه در دوره های پیش به خاتمی و روحانی رای دادیم ولی هر بار ناامید و فریب خورده حس کردیم قولهایی که حاملان اصلاح طلبی دادند فراموش کردند و با مشغول شدن به لذت حمکرانی ، قصور و کم کاری و عدم جسارت را به حساب شکاف بین نظام و دولت منتخب جا زدند
محمد ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۵
از یک طرف به اصولگراهای بدبخت می گن انتقاد نکنید که مانع احیای برجام می شید، بذارید مثل امضای برجام راحت به آمریکایی ها اعتماد کنیم و تحریم ها تعلیق بشه و تو یک ساعت راستی آزمایی کنیم. از طرف دیگه تو تحلیل های انتخاباتیشون می گن اصول گراها دنبال احیای برجام هستند، بالاخره اینا می خوان چوب لای چرخ احیای برجام بذارند یا دنبال احیای اون هستند؟ جالبیش اینه وسط لین حرف ها می گن اصول گراها به خاطر بحث جناحی و انتخاباتی جلوی احیای برجام رو گرفتن. توی این انتخابات اگه خود خاتمی هم شرکت کنه رای نمیاره مگه اینکه راه حل معتبر برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشه، اینکه با مذاکره بخوایم مشکلات اقتصادی رو حل کنیم نشانه بلاهته، چون مشکل اصلی اقتصاد ما مشکل سیاست خارجی نیست، اراده داخلی برای اصلاح می خواد، الان اقتصاد دان ها اتفاق دارند که باید بودجه کشور از نفت جدا بشه بعد آقایون می خوان مذاکره کنند تا بیشتر نفت بفروشند و واردات کنند، اقتصاد دان ها می گن باید فساد از سیستم اقتصادی حذف بشه تا چرخ اقتصاد به گردش در بیاد بعد اقایون دنبال این هستند که با مذاکره دولت رانتی (وابسطه به فروش منابع) رو احیا کنند که منبع فساده. اتفاقا اگه مردم راه حل معتبر بشوند و اراده اجرا در کاندیدا ببینند در انتخابات حضور پرشور خواهند داشت، خواه ارائه کننده راه حل اصلاح طلب باشد خواه اصول گرا