سکوت دولت بایدن در قبال عراق

آیا هدف راضی کردن ایران است؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹ کد : ۲۰۰۲۴۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در مصاحبه مفصل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با رادیو بی‌بی‌سی در ماه جاری، وی به اوضاع عراق اشاره ای نکرد. عدم حضور عراق در دستور کار سیاسی اعلام شده آمریکا حتی در هنگام صحبت از موضوعات بسیار مرتبط با آن و نیز مرتبط به آمریکا و ایران واضح است.
آیا هدف راضی کردن ایران است؟

نویسنده: هیفا زنکنه

دیپلماسی ایرانی: ارتش عراق از حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد خبر داد. این دومین حمله به این پایگاه در ماه جاری محسوب می‌شود. پیش از این نیز حملاتی به پایگاه‌های مورد استفاده نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در فرودگاه بغداد و اربیل صورت گرفته بود. تمام این اتفاقات در حالی رخ می دهد که دولت جو بایدن به تماشای آنها نشسته است.

در مصاحبه مفصل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با رادیو بی‌بی‌سی در ماه جاری، وی به اوضاع عراق اشاره ای نکرد. عدم حضور عراق در دستور کار سیاسی اعلام شده آمریکا حتی در هنگام صحبت از موضوعات بسیار مرتبط با آن و نیز مرتبط به آمریکا و ایران واضح است.

این پرسش ها وجود دارد که آیا علت این مسئله تمایل آمریکا برای حل و فصل اختلاف با ایران و در نظر گرفتن عراق به عنوان برگه‌ای برای چانه زنی است تا به این ترتیب به توافقی دست یابد که برای این کشور و نیز متحدانش یعنی عربستان و اسرائیل صلح به همراه آورد؟ یا بی توجهی به عراق از تمایل برای فراموش کردن «اشتباهی» سرچشمه می‌گیرد که دولت جدید نمی‌خواهد آن را به یاد بیاورد تا از پرسش و نیز تعهدات قانونی و بشردوستانه اجتناب کند؟

این سناریوهای مطرح شده به میزان زیادی واقعی است زیرا برای دولت جو بایدن مهلت زمانی تا رسیدن به توافق با ایران فراهم می‌کند. ایرانی که روابط و منافع درهم تنیده ای با بسیاری از کشورها از جمله چین دارد. از این رو طبیعی است تا اوضاع کنونی در عراق به همین شکل باقی بماند.

به این ترتیب چشم پوشی از پرتاب چند موشک و پهپاد به سمت پایگاه‌های آمریکا ضرری ندارد تا زمانی که به خسارت انسانی منجر نمی شود و عراق ضعیف باقی می ماند و از رویارویی با کشمکش آمریکا – ایران در خاک خود عاجز است.

ذکری از نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق در هنگام صحبت از سیاست خارجی آمریکا به میان نمی‌آید زیرا بایدن نمی خواهد این گونه به نظر برسد که گویی سیاست دونالد ترامپ برسر عراق را ادامه می‌دهد و ماموریت تایید باقی ماندن نیروهای آمریکایی را به سخنگویان وزارت دفاع واگذار کرده است زیرا آنها کمتر از سیاستمداران در رسانه ها حاضر می‌شوند.

در گزارش منتشر شده در آوریل، ژنرال فرانک مکنزی به مجله «میلیتاری تایمز» گفت که باقی ماندن نیروهای آمریکا در عراق برخلاف افغانستان برای پایان دادن به نبرد با داعش است. اما ماموریت بازپسگیری مناطق اشغالی از داعش سال ها است که طبق گفته خود مقامات آمریکایی  عراق تمام شده است و امکان شکل گیری گروه تروریستی دیگر نیز اشغالگری را مجاز نمی کند.

در مقابل اوضاع داخلی عراق نشان می دهد موضع مردمی یکسانی درباره مخالفت با نیروهای اشغالگر آمریکا و شبه نظامیان ایران وجود ندارد و دو دستگی در این باره آشکار است.

تنها راه حل رهایی از نیروهای آمریکایی و نفوذ شبه نظامیان ایرانی اتخاذ موضع مقاومت در برابر هر دو اشغال و نیز عدم تبدیل عراق به عرصه ای برای تسویه حساب و حفظ هویت ملی عراق است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق ایالات متحده امریکا ایران و عراق و امریکا عراق و امریکا ایران و امریکا جو بایدن تونی بلینکن عین الاسد


( ۸ )

نظر شما :