توافق ۱۴ کشور آفریقایی برای اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا

۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۰۰۴۵۳۹ سرخط اخبار

پس از اعلام اخیر وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره عضویت این رژیم در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر، منابع الجزایری خبر دادند که این کشور با 13 کشور دیگر آفریقایی درباره اخراج تل‌آویو از اتحادیه آفریقا به توافق رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع الجزایری خبر دادند که این کشور به همراه ۱۳ کشور آفریقایی درباره اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا توافق کرده‌اند.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن بروزرسانی می‌شود، به نقل از شبکه الجزایری «الواقع»، امروز (شنبه)، گزارش داد که الجزایر روند تشکیل یک گروه آفریقایی برای رد پذیرش تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را رسما آغاز کرده است و هدف از این گام،‌ حفظ اصول اتحادیه آفریقا و حمایت از کشور عربی فلسطین است.

بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی، تونس، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر،‌ مجمع‌الجزایر قمر، گابون، نیجریه، زیمباوه، لیبریا و سیشل موافقت خود را با تصمیم الجزایر اعلام کرده‌اند.

«رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر نیز در این خصوص تأکید کرده است که دیپلماسی الجزایر در برابر این اقدام که تل‌آویو و اتحادیه آفریقا بدون مشورت با اعضا آن را انجام داده‌اند، دست روی دست نخواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه الجزایر اضافه کرد این تحرکات دیپلماتیک در واقع واکنشی است به عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر و این تحولی است که دیپلمات‌های تل‌آویو سال‌ها برای حصول آن تلاش کرده‌اند.

لعمامره خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی پیشتر نیز از عنوان ناظر در سازمان وحدت آفریقا برخوردار شده بود؛ اما در سال ۲۰۰۲ این عنوان از این رژیم گرفته شد و اتحادیه آفریقا جایگزین سازمان وحدت آفریقا شد. 

رأی الیوم در ادامه نوشت که انتظار می‌رود لعمامره دست‌کم در سفرهای آتی خود به چهار کشور آفریقایی تونس، اتیوپی، سودان و مصر مسئله عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

وزارت  امور خارجه رژیم صهیونیسیتی در تاریخ سی و یکم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آدامسو آلالی» سفیر تل‌آویو در آدیس‌آبابا استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرده است.

 «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه مذکور روز پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا را روز «عید» این رژیم خواند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این تصمیم اتحادیه آفریقا نامه‌ای اعتراضی به رئیس کمیسیون این اتحادیه ارسال کرد.


( ۱ )

نظر شما :