نصب مجسمه ۲۵ متری در بندر بیروت + تصاویر

۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۷ کد : ۲۰۰۴۵۴۶ سرخط اخبار

در آستانه سالروز انفجار بندربیروت، «ندیم کرم» هنرمند مشهور لبنانی مشغول ساخت تندیسی ۲۵ متری از آهن‌قراضه‌های باقیمانده در بندر بیروت است.

نصب مجسمه ۲۵ متری در بندر بیروت + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از البوابه، چهاردهم مرداد ۱۳۹۹ بود که انفجار مهیب در بندر بیروت سرخط رسانه‌های جهان شد؛ انفجاری که ۷۵۰۰ زخمی و بیش از ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و موجب خسارت ۱۵ میلیارد دلاری شد!

فردای روز انفجار، بسیاری از کشورهای جهان با انعکاس پرچم لبنان روی بناهای مشهور خود، با مردم این کشور ابراز همدردی کردند که برج خلیفه در دبی، برج میلاد و برج آزادی در ایران، اهرام جیزه واقع در مصر و برج ساعت در تونس از جمله آنهاست. چراغ‌های برج ایفل در فرانسه هم ساعتی خاموش شد.

 

14000509000403_Test_NewPhotoFree.jpg

 

اکنون و در آستانه فرا رسیدن این حادثه مهیب و غم‌بار، «ندیم کرم» هنرمند طراح و معمار برجسته لبنانی طرحی را در دست دارد که بر اساس آن، مجسمه‌ای از آهن‌قراضه‌های بندر بیروت به ارتفاع ۲۵ متر ساخته شود.

 

14000509000399_Test_NewPhotoFree.jpg

 

این مجسمه آهنی با شعار «تلی از خاکستر»، در عربی «الرمز» و در انگلیسی The Gesture نامگذاری شده است که شاید بهترین معادل فارسی آن «نماد»‌ باشد؛ نمادی به یاد قربانیان انفجار بیروت.

مجسمه «نماد» از صدها قطعه فولادی آسیب دیده ساخته شده است که زمانی بخشی از آشیانه‌های بندر بیروت بودند. طی چند روز آینده ، پروژه به پایان می‌رسد و همچنین شامل نصب نور و آب است. این پروژه به عنوان نشانه امید برای بازماندگان آن فاجعه در نظر گرفته شده است.

 

14000509000402_Test_NewPhotoFree.jpg

 

در این پروژه، ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی از جمله طراحان، موسسات هنری، شرکت‌های لجستیک و بخش‌های دولتی، به عنوان داوطلب مشارکت دارند. کرم می‌گوید: وقتی برای مشارکت به مردم مراجعه کردم، هیچ‌کس قبل از بله گفتن دوباره فکر نکرد. 

او این پروژه را به عنوان یک تلاش جمعی با تعداد زیادی داوطلب توصیف می‌کند و در ویدئویی که در اینستاگرامش منتشر کرده، می‌گوید: ما همه با هم کار می‌کنیم تا بگوییم زندگی مهم است و ما واقعاً نگران اتفاقاتی هستیم که در بیروت افتاده است.

 

14000509000400_Test_NewPhotoFree.jpg

 

کریستین آتاله ۳۲ ساله یکی از داوطلبان این پروژه که وظیفه تهیه عکس‌های هوایی از «نماد» را داشت، در این باره به نشنال‌نیوز گفته است: این یک پروژه واقعاً شخصی برای همه افرادی است که در لبنان زندگی می‌کنند و تحت تأثیر انفجار قرار گرفتند. این انفجار، میراث و بافت شهری بیروت را نابود کرد. مجسمه یادشده از تخریب، سازه مثبتی ایجاد می‌کند.

 

14000509000405_Test_NewPhotoFree.jpeg

 

این پروژه با مجوزهای امنیت داخلی لبنان و اداره بندر توسط ارتش لبنان پشتیبانی شده است. با این حال، معترضانی هم داشته. برخی اصالت این ایده را زیر سال می‌برند، چرا که سال گذشته هنرمند لبنانی «حیاة ناظر» مجسمه یادبود زنی را با استفاده از آوار و شیشه‌های شکسته ناشی از انفجار خلق کرده بود.

مازن شهاب، کارگردان بیروتی هم با زمان‌بندی ساخت مجسمه مخالف است. او می‌گوید تا زمانی که مقصران انفجار بندر بیروت محاکمه نشوند، نباید کاری با بندر انجام داد.


( ۱ )

نظر شما :