در خاورمیانه، پیروزی طالبان به چشم افول قدرت آمریکا دیده می‌شود

۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۱ کد : ۲۰۰۵۱۷۰ سرخط اخبار

در سراسر خاورمیانه، تصرف سریع قدرت به دست طالبان در افغانستان از نگاه برخی به عنوان سیگنالی دیده می‌شود مبنی بر اینکه بازیگران منطقه‌ای دیگر نمی‌توانند روی قدرت رو به افول آمریکا تکیه کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه توانایی طالبان برای پس گرفتن اراضی از نیروهای خارجی مورد استقبال برخی از جناح‌های ضد غربی شد، پیشروی این گروه همچنین نگرانی‌هایی را به وجود آورد مبنی بر اینکه این کشور بار دیگر پناهگاهی برای شبه‌نظامیان عرب شود.

طالبان که برای اخراج نیروهای خارجی از زمان عزل از قدرت در سال ۲۰۰۱ می‌جنگید، در نهایت روز یکشنبه کابل را بعد از درگیری محدود تصرف کرد که با خروج نیروهای غربی تحت امر آمریکا همزمان شد.

تحلیلگران می‌گویند در خاورمیانه، جایی که ایالات متحده مدت‌هاست قدرت خارجی غالب بوده، گرچه از زمان کاهش نیروهای خود در عراق دخالت آن کاهش یافته است، اما وقایع در افغانستان می‌تواند دولت‌ها را وادار به ایجاد اتحادهای جدید یا موازی کند.

محمد ابورمان، تحلیلگر اردنی و وزیر سابق اردن گفت: آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، اعتقاد بسیاری از رژیم‌های عربی را تقویت می‌کند که نقش ایالات متحده در جهان عرب و اسلام در حال عقب‌نشینی است.

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر اماراتی هم در مطلبی برای نشنال نوشت: زمان آن فرا رسیده که اتکا به واشنگتن در محور استراتژیک کاهش یابد.

چندین دهه سیاست غربی و مداخلات نظامی، باعث ایجاد جنبش‌های مقاومت در خاورمیانه شد و برخی از عقب‌نشینی نیروهای خارجی استقبال کردند. نیروهای حوثی یمن، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی به آنچه ناکامی و تحقیر آمریکا دانستند، اشاره کردند.

حزب‌الله لبنان گفت، خروج آمریکا باید درسی برای گروه‌های متحد آمریکا در لبنان باشد که روی واشنگتن به عنوان متحد تکیه نکنند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه در سخنانی گفت: او (جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا) برای اینکه از طرف هیچکس نجنگد، پذیرفت که یک شکست تاریخی و تحقیرآمیز در افغانستان را متحمل شود.

گروه فلسطینی حماس هم به طالبان و مردم افغانستان تبریک گفت. یک جوان ۲۸ ساله ساکن غزه گفت، ساکنان غزه از پیشروی طالبان که موجب ترغیب فلسطینی‌هایی است که تحت اشغال رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند، خشنود شدند.

همچنین شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان که همواره از سیاست بی‌طرفی پیروی می‌کرد، از این پیروزی بر "مهاجمان متجاوز" استقبال کرد.

با این حال، نگرانی‌هایی از آغاز دوباره شبه‌نظامی‌گری در افغانستان وجود دارد. پیش از ۲۰۰۱ بسیاری از شبه‌نظامیان عرب در دوره حاکمیت طالبان تحت آموزش قرار گرفتند. یک جوان ۲۳ ساله با اشاره به خشونت قبلی بنیادگرایان در سوریه و عراق گفت: ما از بازگشت آنها می‌ترسیم.

بسیاری از گروه‌های متحد القاعده از موفقیت طالبان استقبال کرده‌اند. ابو رحمان، از تحلیلگران اردنی که در حوزه گروه‌های تندرو تخصص دارد، گفت تسلط طالبان بر کابل می‌تواند روند مراجعه بسیاری از تندروها به افغانستان را تسریع کند.

او افزود: این می‌تواند روحیه هزاران تندرو را که بعد از افول داعش لطمه دیدند، زنده کند. پس آنها فکر نمی‌کنند این چیزها خیلی بد باشد. با این حال ممکن است طالبان با تندروهای تازه‌وارد با احتیاط برخورد کند و علت آن می‌تواند توافق صلحی باشد که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجامید.

دیگران هم از بازگشت به قدرت گروهی که دستورکار مذهبی سفت و سختی دارند، ابراز نگرانی کردند. سارا نواز، از دانشجویان ساکن دمشق می‌گوید: همگی ما باید برای جلوگیری از وقوع آن متحد شویم زیرا رخ دادن چنین چیزهایی برای حقوق زنان و هر آنکه در جهان عرب و اسلام زندگی می‌کند، غیرقابل قبول است.

انتهای پیام


نظر شما :

اشکان ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۵
تا روزی که امریکا بود طالبان در تونلها مخفی بودند اما روزی که رفت همه شان جرات کردند عرض اندام بکنند و پلیس و ارتشی که بدون کمترین عشقی به یونیفرمش ماهها حقوق نگرفته بود با گرفتن حتی کمتر از صد دلار از کیسه قطری ها راه را برای طالب ها باز کزدند و سخت افزار و نرم افزار جنگی را در اختیار طالبان قرار دادند شکست امریکا در صورتی محقق میشد که سربازان امزیکایی خلع سلاح میشدند