اتحادیه اروپا خواستار تشکیل نیروی نظامی برای مقابله با بحران‌های آینده شد

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۲۰۰۵۲۷۳ سرخط اخبار

به دنبال تحولات اخیر افغانستان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار آمادگی نظامی اروپایی‌ها برای مقابله با بحران‌های آینده شد.

به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد که یک "تراژدی" درحال وقوع در افغانستان است و اروپایی‌ها باید خودشان را برای ایجاد قدرت نظامی و مداخله در بحران‌های آینده در عراق و منطقه ساحل آفریقا آماده کنند.

وی درباره خروج اتباع کشورهای غربی و همکاران افغان آنها از افغانستان گفت: می‌خواهند تا پایان ماه جاری میلادی ۶۰ هزار نفر را خارج کنند که غیرممکن است. مشکل رسیدن به فرودگاه است؛ چراکه تدابیر نظارتی و امنیتی آمریکایی‌ها بسیار شدید است و این تدابیر مانع از رسیدن کارمندان ما به فرودگاه کابل می‌شود.

بورل افزود: در کابل دو فرودگاه وجود دارد که طالبان بر فرودگاه غیرنظامی تسلط دارد و هیچ پروازی از آنجا انجام نمی‌شود؛ آمریکایی‌ها نیز بر فرودگاه نظامی تسلط دارند.

بورل تأکید کرد: در صورت خروج آمریکایی‌ها در ۳۱ اوت، اروپایی‌ها از توانایی نظامی برای کنترل و ایمن سازی فرودگاه نظامی برخوردار نخواهند بود و طالبان کنترل آن را در دست خواهند گرفت. باید با طالبان صحبت شود و اگر می‌خواهید کارمندهایتان را خارج کنید باید با طالبان صحبت کنید. همه به دنبال توافق با طالبان هستند و ما نیز ارتباطاتی با آنها داریم اما نه با رهبری‌شان. گفت‌وگو با آنها به معنای به رسمیت شناختن سیستمشان نیست.

وی ادامه داد: خروج همه افغانی‌هایی که به حفاظت نیاز دارند از کابل غیرممکن و غیرقابل تصور است. اولویت‌هایی وجود دارد و ما می‌خواهیم شهروندان و همکاران افغان خود را خارج کنیم. آنچه در افغانستان رخ می‌دهد یک تراژدی است و چرا این اتفاقات رخ داده است؟

وی تصریح کرد: من در ماه ژوئیه در تاشکند با اشرف غنی دیدار کردم. او ناراحت بود و به من گفت که بدون حمایت هوایی آمریکا نمی‌تواند کشور را کنترل کند و سربازان (آمریکا) باید به کابل بازگردند. او وقت لازم برای اجرای این استراتژی را نداشت و ارتش افغانستان با وجود اینکه کمبود سلاح نداشت از جنگیدن خودداری کرد، به میزان سلاح باقی مانده برای طالبان توجه کنید ارتش درواقع امید خود را از دست داده بود.

جوزپ بورل گفت: برخی از کشورها درباره متحد آمریکایی خود سوال می‌کنند و همانطور که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور گفت، دیگر نمی‌خواهد با دیگران جنگ کند. هیچ جایگزینی برای اروپایی‌ها وجود ندارد. ما باید خودمان را سازماندهی کنیم تا با جهان آنطور که هست روبرو شویم و نه آنطور که ما رویای آن را داریم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما تشکیل نیرویی متشکل از ۵۰ هزار سرباز است که قادر به فعالیت در شرایط مشابه وضعیت کنونی افغانستان باشد و این طرح توسط وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی است.

جوزپ بورل افزود: سپتامبر به عراق، تونس و لیبی سفر خواهم کرد. بحران بعدی در عراق و منطقه ساحل (آفریقا) خواهد بود. اروپا تنها در زمان بحران عمل می‌کند. افغانستان می‌تواند آن را بیدار کند و اکنون زمان آن رسیده است تا نیرویی نظامی را در اختیار آن قرار دهیم که در صورت لزوم قادر به جنگیدن باشد.


نظر شما :