بازی اسرائیل با آتش

سایه جنگ هر روز نزدیکتر می شود

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۷۵۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل درگیر موضوعی موسوم به «جنگی میان جنگ ها» است. هدف آن به تأخیر انداختن جنگ تمام عیار یا کاهش پیامدهای مخرب آن در صورت اجتناب ناپذیر شدن آن است. 
سایه جنگ هر روز نزدیکتر می شود

نویسنده: یوشی مکلبرگ

دیپلماسی ایرانی: هدف بمباران اخیر اهدافی در نزدیکی دمشق، سلاح های پیشرفته ای بود که قرار بود برای حزب الله لبنان ارسال شوند. این حمله بر خلاف حملات قبلی در روز انجام شد و در آن از موشک های زمین به زمین استفاده شد. 

جنگ برای جلوگیری از دستیابی حزب الله به مقادیر زیادی سلاح پیشرفته، جنگی طولانی است و اسرائیل باید میان ملاحظات عملیاتی و سیاسی تعادل را حفظ کند. بر اساس ملاحظات عملیاتی هر زمان اطلاعات به دست آمده حاکی از انتقال سلاح برای حزب الله است، اسرائیل باید وارد عمل شود. اما نباید موجب نارضایتی متحدان و تشدید تنش ها با دشمنان خود شود. 

هفته گذشته، اسرائیل به پایگاهی هوایی در غرب دمشق حمل کرد که در نزدیکی بزرگراه بیروت به دمشق است که به گذرگاه مرزی اصلی میان سوریه و لبنان منتهی می شود و بسیار به مقر حزب الله در دره بکا نزدیک است. سال هاست که این مسیر، راه اصلی انتقال سلاح از ایران و سوریه برای حزب الله و یکی از نگرانی های اصلی اسرائیل است. 

با وجود تأکید و تمرکز تلاش های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به نظر می رسد غرب نمی تواند حتی ایران را به میز مذاکره برگرداند، چه رسد به توقف غنی سازی اورانیوم. در همین حال اسرائیل درگیر موضوعی موسوم به «جنگی میان جنگ ها» است. هدف آن به تأخیر انداختن جنگ تمام عیار یا کاهش پیامدهای مخرب آن در صورت اجتناب ناپذیر شدن آن است. 

اسراییل با ایجاد ابهام در پذیرفتن مسؤولیت این حملات، تلاش می کند از تلافی جویی های طرف های آسیب دیده در این حملات جلوگیری کند. این کار در راستای هدف مهم ضربه زدن به حضور ایران در سوریه است که برای راهبرد ایران در برهم زدن ثبات در منطقه بسیار مهم است و یکی از پایه های آن حفظ رابطه با اسرائیل در سطح بالایی از تنش و در عین حال جلوگیری از جنگی تمام عیار است. یکی از مهمترین مؤلفه های پاسخ اسرائیل به این راهبرد، حفظ ایران در تردید درباره نیات اسرائیل است. این که اسرائیل چه زمانی و چگونه ایران و منافع آن را هدف قرار می دهد. 

اسرائیل دوست دارد آمریکا فشار بر ایران را با تشدید تحریم ها افزایش دهد. ایران نیز از بی ثباتی ها در کشورهای مختلف استفاده می کند تا ابزاری برای بازدارندگی در برابر حملات اسرائیل به ایران داشته باشد. 

اسرائیل از حمله به حزب الله در داخل خاک لبنان خودداری می کند. زیرا این می تواند به جنگی ویرانگر منتهی شود. اما در این زمینه کاملاً شفاف بوده است که هر حمله موشکی گسترده ای از حزب الله با پاسخ قاطع و گسترده اسرائیل روبه رو خواهد شد. ترجیح اسرائیل در مقطع کنونی، قطع مسیر انتقال سلاح به حزب الله در سوریه است. 

اسرائیل حمله در شب را به این دلیل ترجیح می دهد که هم تلفات انسانی را کاهش می دهد و هم امکان شناسایی و ردگیری کمتر می شود. استفاده از موشک های زمین به زمین در حمله هفته گذشته، شاید نتیجه محاسبه ای عملیاتی بوده که مانع از پاسخ سامانه دفاع هوایی پیشرفته ایران شود که به تازگی در سوریه مستقر شده است. شاید هدف آن محدود کردن آزار و اذیت مسکو با گریز از سامانه های دفاع هوایی ساخت روسیه است. تقویت حضور تهران در سوریه به نفع روسیه نیست و برای همین هم مسکو گامی برای مهار عملیات نظامی اسرائیل ضد ایران و حزب الله در سوریه بر نمی دارد. 

طرف های این جنگ هر روز به جنگی شدیدتر نزدیک و نزدیک تر می شوند. جنگی که هیچ کدام در حال حاضر تمایلی به آن ندارند.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل سوریه حزب الله حمله اسرائیل به ایران حمله اسرائیل به لبنان حمله اسرائیل به سوریه حمله اسرائیل به حزب الله


( ۱۸ )

نظر شما :