جداشدگان تیم خود را به عدم قاطعیت متهم می کنند

آشفتگی در تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۶۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اعتراض ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار ساختمان تحریم های ایران یاد می شود، به قاطع نبودن مذاکره کنندگان آمریکایی در برابر ایران، نشان دهنده میزان انعطاف آمریکا در برابر ایران از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن است به طوری که طرف آمریکایی بیش از ایران برای دستیابی به توافق اصرار دارد و ایران با استفاده از این شرایط، به دنبال کسب بیشترین امتیاز است.
آشفتگی در تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: آشفتگی در تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین موجب شده است سه نفر از اعضای این تیم از جمله ریچارد نفیو معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به علت اختلاف اعضا بر سر نحوه مدیریت مذاکره با ایرانی ها، از این تیم جدا شوند. خروج این سه نفر نشان می دهد دو دستگی بر سر مذاکرات هسته ای با ایران فقط در داخل هیئت حاکمه آمریکا نیست و حتی به داخل تیم مذاکره کننده نیز سرایت کرده است. 

اعتراض ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار ساختمان تحریم های ایران یاد می شود، به قاطع نبودن مذاکره کنندگان آمریکایی در برابر ایران، نشان دهنده میزان انعطاف آمریکا در برابر ایران از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن است به طوری که طرف آمریکایی بیش از ایران برای دستیابی به توافق اصرار دارد و ایران با استفاده از این شرایط، به دنبال کسب بیشترین امتیاز است. به همین علت بر شروط خود در خصوص لغو کامل تحریم ها و تضمین خارج نشدن مجدد آمریکا از توافق هسته ای پافشاری می کند. 

به نظر می رسد واشنگتن به دنبال حل بحران خود است و به گونه ای رفتار می کند که گویا به دنبال امتیاز دادن برای جلب رضایت تهران است. حتی مقامات آمریکایی به امکان بازگشت به برجام بدون هیچ تغییری اشاره کرده اند و همین مسئله موجب شده است مذاکره کنندگان ایرانی فقط بر پرونده هسته ای متمرکز شوند و از برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای تهران حرفی نزنند. 

مشکل بزرگ مذاکرات وین این است که تنها ابرقدرت جهان دچار دو دستگی داخلی شده است و همین مسئله مانع از اتخاذ تصمیم نهایی (منفی یا مثبت) در مذاکرات می شود. همین مسئله بر نحوه تعامل با ایران در سطح بین المللی و منطقه ای تاثیر می گذارد و چه توافق به دست بیاید چه نیاید، ثبات منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ریچارد نفیو رابرت مالی تیم امریکا هیئت امریکایی


( ۸ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۶
حمله حوثی ها به ابوظبی نیز در راستای ارسال پیام ایران به اعراب بود که به قول ترامپ . اول امریکا و لذا امنیت را از ایران بخواهند و روی امریکا و اسرایل حساب نکنند.