رئیس جمهوری که ادای ابرقدرت ها را در می آورد

دیپلماسی دست و پا چلفتی مکرون، از ایران تا الجزایر

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۹۳۳ اخبار اصلی اروپا
واقعیت این است که «افول بزرگ» دیپلماسی فرانسه، در پایان دوره ماموریت ژاک شیراک پس از «نه» فرانسوی ها به حمله امریکا به عراق، روابط نزدیک اندک با واشنگتن و اسرائیل آغاز شد و سپس در دوران نیکولا سارکوزی و در دوره فرانسوا اولاند به شدت افزایش یافت. امانوئل مکرون می‌خواست جلوی آن را در الجزایر، لبنان، عراق و خلیج فارس بگیرد اما اراده ‌باوری و اشتیاق او نتیجه نداد. رئیس جمهوری در همه جا حاضر، دست و پا چلفتی است برای همین کاری از پیش نمی برد. برای مثال اشتیاق شدید او برای حل بحران لبنان بدون در نظر گرفتن پارامتر اجتناب‌ناپذیر ایران، بیانگر این است که او هوش دارد، اما روش ندارد.
دیپلماسی دست و پا چلفتی مکرون، از ایران تا الجزایر

نویسنده: ژولی کونان

دیپلماسی ایرانی: دو روزنامه نگار، کریستین شنو و ژرژ مالبرونو، در جدیدترین کتاب خود موسوم به افول فرانسه، از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه انتقاد کرده اند و اراده ‌باوری و اشتیاق او را اغلب بیهوده دانسته اند و گفته اند که فعالیت های دیپلماتیک فرانسه به قدری افول کرده که به یک قدرت متوسط در خاورمیانه تبدیل شده است.

کریستین شنو و ژرژ مالبرونو در جدیدترین کتاب خود، افول فرانسه، نتایجی از دو سال تحقیقشان درباره دیپلماسی فرانسه از الجزایر و ایران گرفته تا شبه جزیره عربی را ارائه می دهند. دو خبرنگار و کارشناس بزرگ خاورمیانه، در فرانس اینتر و فیگارو، اظهارات خود را با توجه به صدها مصاحبه با رهبران، مشاوران و شخصیت‌های بلندپایه اطلاعاتی ابرازمی کنند.

اما واقعیت این است که این «افول بزرگ» که در این کتاب 320 صفحه ای مطرح است، در پایان دوره ماموریت ژاک شیراک پس از «نه» فرانسوی ها به حمله امریکا به عراق، روابط نزدیک اندک با واشنگتن و اسرائیل آغاز شد و سپس در دوران نیکولا سارکوزی و در دوره فرانسوا اولاند به شدت افزایش یافت. امانوئل مکرون می‌خواست جلوی آن را در الجزایر، لبنان، عراق و خلیج فارس بگیرد اما اراده ‌باوری و اشتیاق او نتیجه نداد. رئیس جمهوری در همه جا حاضر، دست و پا چلفتی است برای همین کاری از پیش نمی برد. برای مثال اشتیاق شدید او برای حل بحران لبنان بدون در نظر گرفتن پارامتر اجتناب‌ناپذیر ایران، بیانگر این است که او هوش دارد، اما روش ندارد.

اگرچه کتاب حول محور شخصیت و رویکرد مکرون در خاورمیانه می‌چرخد، اما از تنش‌های بین الیزه و وزارت امور خارجه نیز می‌گوید. آفریقا و خاورمیانه یکی از بزرگترین بخش های وزارت امور خارجه است. فرانسه چیزی بیش از یک «قدرت متوسط» نیست که نفوذ خود را از جمله بین نزدیک ترین متحدانش مانند امارات متحده عربی از دست می دهد. ابزار اصلی نفوذ فرانسه در منطقه همچنان ابزار نظامی و فروش تسلیحات است.

دو ماه مانده به پایان ضرب الاجل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، این کتاب این پرسش را مطرح می کند که احتمال انتخاب مجدد امانوئل مکرون چه پیامدهایی خواهد داشت. نویسندگان کتاب نتیجه گیری می کنند که در پایان تحقیقات یکی از مخاطبان جرأت کرد امانوئل مکرون را با لویی چهاردهم مقایسه کند! مقایسه ای که معنا و مفهوم بسیاری دارد.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نیکولا سارکوزی فرانسه انتخابات فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیپلماسی فرانسه امانوئل مکرون


( ۵ )

نظر شما :