تغییر تاکتیک نبرد روس ها

روسیه از جنگ اوکراین درس گرفته است

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۲۴ اخبار اصلی اروپا
از انتشار در چندین موضع و پراکندگی در یک گستره وسیع در شمال، نزدیک پایتخت و شرق و جنوب دست برداشته و اهداف کوچکی را جایگزین آنها کرده‌اند که از اهداف اصلی اعلام شده از سوی ولادیمیر پوتین فراتر نمی‌رود. 
روسیه از جنگ اوکراین درس گرفته است

نویسنده: ایلیا ج مغنایر

دیپلماسی ایرانی: روشن است که مسکو پیش بینی نمی‌کرد که اوکراین به این شکل مقاومت کند و اطلاعات کافی برای این جنگ به عنوان یک کشور برتر در سطح نظامی را نداشت. 

آشکار است که فرماندهان روس پس از گذشت چهار هفته تغییراتی را در نقشه‌های نظامی خود انجام داده‌اند مانند توقف ورود جبهه‌ای برای محقق ساختن اهداف و گشودن گذرگاه زمینی میان شبه جزیره کریمه و دونباس و اراضی روسیه. 

از انتشار در چندین موضع و پراکندگی در یک گستره وسیع در شمال، نزدیک پایتخت و شرق و جنوب دست برداشته و اهداف کوچکی را جایگزین آنها کرده‌اند که از اهداف اصلی اعلام شده از سوی ولادیمیر پوتین فراتر نمی‌رود. 

روسیه در دو هفته اخیربه جز حملات با استفاده از نیروی زمینی در داخل شهر ماریوپل به استفاده از قدرت موشکی و نیروی هوایی خود پناه آورده است تا شکست‌هایی را جبران کند که در اثر تلاش برای ورود به شهرها متحمل آنها شد بدون اینکه تدابیر ساده‌ای را اتخاذ کند که در آکادمی‌های نظامی‌اش تدریس می‌شوند. 

از روند جنگ مشخص است پوتین خواستار وارد کردن نیروهای بیشتر نیست. از این رو پس از مواجه شدن با روند فرسایشی از روش‌های متفاوت دیگر در جنگ استفاده کرد. به این ترتیب عرصه عملیات بسیار کوچک‌تر از هفته‌های نخست شده است. 

این امر به او اجازه می‌دهد تمام اهدفش را محقق کند و ارتش خود را در عرصه نبرد نگه دارد تا زمانی اوکراین تسلیم خواسته‌های روسیه شود و معاهده‌ای را با این کشور امضا کند.

با توجه به نتیجه نبرد تاکنون، از تاکتیک‌های نظامی روسیه و درس های آموخته شده از سوی این کشور می توان نکاتی را ملاحظه کرد که کارشناسان نظامی درباره آنها توافق دارند:

- ارتش روسیه به خوبی دشمن را مورد بررسی قرار نداده بود و تمام فرضیه‌ها و احتمال ها را بررسی نکرده بود.

- ارتش روسیه روی اعتبار خود اتکا کرده و مسائل نظامی را به روشی پراگماتیک و عینی مورد بررسی قرار نداده بود.

- مسئله بعدی دست کم گرفتن مسئله روحیه جنگجویان است.

- میزان مداخلات خارجی‌ای که پیش‌روی مسکو و در برابر چشمان این کشور انجام می‌شود و تاثیرات آن بر عرصه میدانی.

- عدم تامین و تجهیز نیروهای مکانیزه و ضعیف بودن تیم‌های شناسایی.

- عدم تعامل روسیه با جنگ شهری آن طور که باید از طریق اعزام پیاده نظام همان طور که بعدا در ماریوپل انجام داد.

- مشخص شدن این مسئله که روسیه بر حریم هوایی کنترلی ندارد. به این ترتیب که اوکراین از پهپادهای مجهز به سلاح به صورت گسترده استفاده کرد.

- روسیه از بمباران مقدماتی شدید قبل از ورود به شهرها و نیز پراکنده کردن تلاش نظامی در چندین جبهه به صورت هم زمان  استفاده نکرد.

درس گرفتن پیش از پایان جنگ آغاز شده؛ زیرا عملکرد ارتش روسیه در هفته‌های نخست از طریق استفاده از راهبردی جدید تغییر کرده است. راهبردی که اگر از قبل استفاده می‌شد اهداف نبرد را سریع تر و قاطعانه‌تر محقق می‌ساخت.

روسیه باور دارد که تصمیم برای آغاز جنگ ضروری بود؛ اما در آمادگی برای نبرد و روش‌های جنگی طبق گفته کارشناسان اشتباه وجود داشت؛ زیرا هدف نابودی اوکراین یا تغییر حکومت نبود. از این رو تلاش نظامی آن طور که باید از روز نخست به درستی پیش نرفت؛ یعنی آن طور که امروز پس از کوچک کردن اهداف پیش می‌رود.  

نبرد آرام نشده و متوقف نخواهد شد؛ زیرا کرملین محقق ساختن اهدافی را خواستار است که پوتین اعلام کرد. اهدافی که به گفته او برای رفع "خطر موجودیتی" ضروری است در نتیجه ارتش روسیه از نبرد خارج نشد بلکه از مواضع شمالی، شهرها و نیز اطراف پایتخت بیرون آمد تا حمله را بر اهداف شرقی در دونباس و جنوب متمرکز کند.

منبع: الرای / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین جنگ روسیه


( ۱۲۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸
ارتش روسیه با ارتش امریکا قابل مقایسه نیست۔ارتش روسیه ارتش مدافع سر زمین روسیه است وتهاجمی نیست۔ ارتش امریکا ارتش تهاجمی فاصله های دور است ومدافع سرزمین نیست۔نیاز به ان نبوده است۔۔بهتر است به ویکی پدیا جهت اطلاعات عمومی در مورد ارتش های امریکا وروسیه ومقایسه این دو ارتش مراجعه کنید۔روسیه ار تش مهاجمی برای خود سازمان نداده است۔زیرا برنامه ریزی برای تهاجمات نداشته است۔
اسداله امین ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۶
چرا اوکراین درتلافی مسکو را هدف موشک قرار نمی‌دهد ؟ مگر نمیگه نازی اند نزادپرستند ولی در عمل گویا روس‌ها نژادپرست ترند طوری که مقامی روس گفته در مورد عدم تسلیم اوکراین گویا می‌خواهند همه اوکراینیها کشته شود که این از تکبر وبی رحمی آنها نشات میگیرد
بنده خدا ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳
ان. شالله هرکدوم حقند پیروز بشن ولطف خدا با آنها باشه
احمد ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۴
سلام ما از اقدامات آقای پوتین در «اوکراین» و درهم کوبیدن «قلعه ی نظامی امپریالیسم خونخوار آمریکا» در نزدیکی مرزهای میهن اسلامی تا آخر حمایت می کنیم. درود بر ولادیمیر پوتین مرگ بر ولادیمیر دلقنسکی
احمد ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۹
چیزی جز ذلت و خواری نصیب ارتش فرسوده و متجاوز روسیه نشده و نخو اهد شد . نتیجه قلدری و تجاوز طرد شدن جهانی و انزوایست که اکنون شاهدش هستین حتی چین هم جرات همراهی با روسها رو نکرده. تا کنون بیش از بیست هزار کشته و نزدیک به هزار تانک و بالای دویست جنگنده روسی منهدم شدن . ذلت و خواری نتیجه شرارت و تجاوزه واین سنت الهیست