محک پیروزی برای روسیه

چرا اوکراینی‌ها قوی‌تر از روس‌ها ظاهر شدند؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۵۲۵ اخبار اصلی اروپا
همان طور که ناپلئون بناپارت گفته است: «سه چهارم در جنگ، مسائل اخلاقی است. موازنه نیروهای واقعی فقط برای یک چهارم دیگر است.» اوکراینی‌ها که برای نجات میهن خود می‌جنگیدند، قوی‌تر از سربازان روسی بودند که اغلب بدون این که بدانند برای چه می‌جنگند به سرزمین‌های خارجی حمله می‌کردند.
چرا اوکراینی‌ها قوی‌تر از روس‌ها ظاهر شدند؟

نویسنده: فرد کاپلان

دیپلماسی ایرانی: نیروهای پوتین در دور اول حمله شکست خوردند. احتمال دارد که در دور دوم نیز با شکست مواجه شوند. با توجه به این که جنگ در اوکراین وارد مرحله جدید و تعیین کننده ای می شود، سؤال مهم این است که آیا ارتش روسیه به همان اندازه مرحله اول جنگ، خود را بد نشان خواهد داد؟

بسیاری بر این باور بودند که کنترل دونباس برای روس‌ها می‌تواند در عرض چند هفته، اگر نه چند روز، محقق شود، اما این طور نبود. نبرد سخت‌تر و هوشمندانه‌تر از حد انتظار سربازان اوکراینی، حمایت اروپا و امریکا از آنها و ناتوانی ارتش روسیه برای جنگ های تهاجمی سه دلیل شکست روسیه در این جنگ بود.

ارتش روسیه – مانند ارتش شوروی – هرگز در مدیریت خطوط تدارکات طولانی خوب نبوده است. از این رو گزارش های زیادی مبنی بر تمام شدن سوخت تانک ها یا تمام شدن غذای سربازان روسی منتشر شده است.

ارتش روسیه همیشه دارای یک ساختار فرماندهی از بالا به پایین بوده است که از ابتکار عمل افسران پایین‌تر جلوگیری می‌کند.  علاوه بر این، هرگز اقدامی به پیچیده‌تر از این تهاجم که شامل هماهنگی عملیات زمینی، هوایی و دریایی در شرق، غرب و جنوب بود، انجام نداده بود.

همان طور که ناپلئون بناپارت گفته است: «سه چهارم در جنگ، مسائل اخلاقی است. موازنه نیروهای واقعی فقط برای یک چهارم دیگر است.» اوکراینی‌ها که برای نجات میهن خود می‌جنگیدند، قوی‌تر از سربازان روسی بودند که اغلب بدون این که بدانند برای چه می‌جنگند به سرزمین‌های خارجی حمله می‌کردند.

اکنون نیروهای روسی از منطقه کی‌یف عقب نشینی کرده‌اند وپیش بینی می شود که در دونباس، به همراه جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که قبلاً در آنجا می‌جنگیدند، دوباره جمع شوند.

جان پایک، مدیر شرکت تحقیقاتی ﮔﻠﻮﺑﺎل ﺳﮑﯿﻮرﯾﺘﯽ، معتقد است که ذخایر نیرو «آن قدر ضعیف یا ناتوان هستند که نمی‌توانند در دونباس تغییر ایجاد کنند». او می افزاید که سربازانی که از منطقه کی یف می آیند تا در دونباس مستقر شوند، خسته و بی روحیه هستند. تمام این نقاط ضعف، روس‌ها را به برتری سه‌چهارم که باید به قول ناپلئون اوکراینی‌ها را شکست دهند نزدیک نمی‌کند.

اوکراین نیز در نبرد پیش رو با مشکل مواجه خواهد شد. ارتش او نیز متحمل خساراتی شده و اسلحه و مهمات ارائه شده توسط اروپا رو به اتمام است.

هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی خواهد افتاد. احتمال دارد به جنگ فرسایشی وحشتناکی تبدیل شود. اما هر چه بیشتر طول بکشد، بیشتر به شکست برای پوتین به نظر خواهد رسید. در واقع، رئیس جمهوری روسیه مایل است تا نهم مه به پیروزی دست یابد، این تاریخ که به روزی در سال 1945 برمی گردد که آلمان نازی در برلین در برابر نیروهای شوروی تسلیم شد، برای همه روس ها به عنوان روز پیروزی شناخته می شود.

فتح اوکراین در این تاریخ یک پیروزی نمادین برای پوتین خواهد بود. با این حال، اکنون بعید به نظر می رسد که او بتواند به این سرعت دونباس، منطقه کوچک در مرز خود را فتح کند.

منبع: اسلیت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین


( ۳۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳
بر خلاف کشورهایی چون ترکیه که شکست روسیه و پیروزی اوکراین ، نهایت آرزو و منفعت آنهاست برای ایران پیروزی روسیه مناسبترین گزینه است . هر چند از مشقتهای مردم اوکراین نیز نمی توان غافل شد . ای کاش پوتین به نمایش تانکها ، پشت مرز اکتفا می کرد .