نفوذ فساد حتی در ساختار نظامی

چرا افسانه «ارتش سرخ» در عرض دو ماه جنگ از هم پاشید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۳۵ اخبار اصلی اروپا
ارتش روسیه با مشکلات عظیمی روبه روست. ادوات جنگی و تسلیحات اغلب قدیمی هستند که این از پیامدهای فساد دستگاه نظامی – صنعتی این کشور به شمار می آید و نشان می دهد که فساد حتی تا دستگاه نظامی این کشور نیز نفوذ کرده است.
چرا افسانه «ارتش سرخ» در عرض دو ماه جنگ از هم پاشید

نام نویسنده: فرانچسکو پالماس

دیپلماسی ایرانی: مراسم رژه در میدان سرخ غافلگیرکننده نبود. حتی سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز طبق معمول به بازنویسی تاریخ با استفاده از تبلیغات داخلی محدود بود. سخنی در خصوص جنگ سراسری و حتی یک بسیج عمومی احتمالی نیز به میان نیامد. هیچ اشاره ای نیز به جنگ هسته ای و نیز اعلام پیروزی نشد. ارتش روسیه بعد از دو ماه جنگ به یک ببر کاغذی شباهت دارد.

می توان گفت که ارتش سرخ امروز بیش از پیش شکننده شده و از مجموعه ای از ضعف ها تشکیل شده است. پیاده نظام ندارد. ژنرال ها ناگزیرند برای دادن دستوراتشان در خط مقدم حضور یابند. در مقابل یک دشمن توانمند در جنگ چریکی، به آزادی ابتکار عمل در سطوح پایین نیاز است لیکن خبری از این امر نیست. 

هفتاد و پنج درصد نیروی عملیاتی زمینی ارتش سرخ در حال جنگ است. ذخایر قابل بسیج تنها چند هزار نفر هستند. به یک کاروان اضطراری در داخل کشور برای رویدادهای احتمالی ناگهانی نیاز است. به همین علت مسکو روی توپخانه تأکید دارد. توپها در ابعاد مختلف اقدام به هدف قرار دادن تمامی 500 کیلومتر مرز دونباس می کنند. اما گشودن آتش به سوی مراکز شهری لزوما باعث یک تصرف فوری نمی شود. در ماریوپل شاهد این امر بوده ایم. 

شاید مسکو از بهترین تسلیحات هسته ای در جهان برخوردار باشد لیکن نیروهایش قادر به اداره یک جنگ مدرن نیستند. خبری از هماهنگی میان نیروهای زمینی و هوایی که ستون اصلی موفقیت تمامی جنگ های قرن بیست و یکم است نیست. نیروی هوایی روسیه به زحمت می تواند با ارتش هماهنگ شود. 

به طور کلی ارتش روسیه با مشکلات عظیمی روبه روست. ادوات جنگی و تسلیحات اغلب قدیمی هستند که این از پیامدهای فساد دستگاه نظامی – صنعتی این کشور به شمار می آید و نشان می دهد که فساد حتی تا دستگاه نظامی این کشور نیز نفوذ کرده است. این سوال مطرح می شود که تسلیح مجددی که تمامی کشورهای غربی بعد از آغاز جنگ اوکراین خواستار آن شده اند، چه مفهومی دارد. برای مقابله با ارتش سرخ بسیار کمتر از آنچه امروز ارتش های عضو ناتو در اختیار دارند نیز کفایت می کند.

منبع: اونیره (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ارتش سرخ روسیه ولادیمیر پوتین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین ارتش روسیه فساد در روسیه


( ۷۰ )

نظر شما :

ناشناس ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۱
آموزش ... تمرین ... ارتش آمریکا با بودجه ای نجومی و غیر قابل تصور . بخش اعظم این بودجه صرف آموزش و تمرین می شود .‌ آموزش کلید حل بسیاری از مشکلات است از امور نظامی که موضوع این مقاله بود تا اموری چون امور اجتماعی ، مسایل مربوط به خانواده ، مسائل اقتصادی حتی امنیتی و زناشویی . آیا در کشور ما آموزش مناسب وجود دارد ؟ برای دانستن جواب آن به بنگاه بزرگ تست زنی که نامش وزارت آموزش و پروش است ، رجوع کنید .
خسرو کارخیران خوزانی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۴
بعد از انحلال اتحاد شوروی روسیه و پوتین سه دهه برای ایجاد ساختارهای مدرن و آلترناتیو جدید حکومتی از دست دادند که در نتیجه آن ایجاد یک الیگارشی حکومتی، امنیتی فاسد با تکیه بر اقتصاد متکی به صادرات نفت و گاز در این کشور شد. اینبار اوکراین گرجستان و یا کشورهای ضعیف آسیای مرکزی نبود. حمله به اوگراین برخلاف تصور پوتین اروپا و آمریکا را بیش از پیش متحد ساخت ناتو تجدید حیات یافت بطوریکه سوئد و فنلاند هم به عضویت درخواهند آمد. در این میان ارتش و اقتصاد روسیه با خطر از هم پاشیدگی روبرو است و به موازات آن موجودیت فدراسیون روسیه و حتی بلاروس به خط می افتد اگر این جنگ چند ماه دیگر ادامه یابد.
علی روحانیان ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۳
خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج روسها در طول تاریخ نه چندان طولانی و با پاره کردن زنجیر اسارت از بند حکام موغول وتاتار در پانصد سال پیش وارد عرصه رقابت با دیگر دول استثمارگر مسیحی شد با این تفاوت که دیگر دول هم مسلک مسیحی( انگلیس،فرانسه،اسپانیا پرتقال..) مشغول غارت وتصاحب قاره امریکا وافریقا ،استرالیا،واسیای جنوب شرقی بودند ولی روسها به غارات وتصاحب سرزمین همسایگان مشغول بود که از کالینگراد تا ولادیوستوک دها کشور واقوام مختلف را اشغال وغارت میکرد ( فنلاند،لهستان،ایران،عثمانی،اسیای میانه، ...تا جزایر کوریل ژاپن ... که امروزه با تمامی همسایگان مشکلات مرزی وتاریخی وسرزمینی دارد، یعنی با اشغال سرزمین دهها ملت مختلف توانسته صاحب بزرگترین کشور جهان با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت باشد در صورتیکه سرزمین اصلی روسها یک صدم مساحت تصرفییش میباشد ( یعنی ۹۹ در صد خاک فدراسیون روسیه مربوط به دیگر اقوام است. وجنگ امروزیروسیه با اوکراین هم بیشتر میراث کینه وعداوت صدها سال اشغال وخشونت میباشد که فاجعه هلو دومور وقتل عام ملت اوکراین با ایجاد قحطی عمدی در سالهای ۱۹۳۲ الی ۱۹۳۶ وقتل عام میلیونها اوکراینی در جنگ جهانی دوم به بهانه همکاری با هیتلر ووووو که نتیجتا امروز شاهد برداشت کارهای ظالمانهاش هستیم (هر که باد بکارد طوفان درو میکند.) که نوبت جنگهای بیشتر همسایگان با روسیه در اینده خواهیم بود.
آتیلا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۲
با طولانی تر شدن جنگ قدرت روسیه چه از نظر نظامی و چه اقتصادی رو به تحلیل خواهد رفت ولی اکراینی ها هم انگیزه دفاع از سرزمینشان افزایش خواهد یافت و هم اینکه با پشتیبانی روز افزونی که غربیها می کنند روز به روز قدرتمندتر خواهد شد.