دانشمند هسته‌ای فرانسه درگذشت

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۳ کد : ۲۰۱۱۹۳۳ سرخط اخبار

"برنار بیگو"(Bernard Bigot)، دانشمند فرانسوی که تلاش بین‌المللی گسترده‌ای را برای نشان دادن اینکه همجوشی هسته‌ای می‌تواند منبع انرژی مناسبی باشد، رهبری می‌کرد در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، سازمان "راکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی" به اختصار "ایتر"(ITER) اعلام کرد که "بیگو" در اثر یک بیماری ناشناخته در روز شنبه درگذشته است. او که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ مدیرکل این سازمان بود به میانه راه دومین دوره از مدیریت خود نزدیک می‌شد که قرار بود تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.

"ایتر" در بیانیه‌ای مرگ او را "ضربه‌ای غم‌انگیز به جامعه جهانی همجوشی هسته‌ای" اعلام کرد.

"ایسکه تادا"(Eisuke Tada)، معاون او، ‌رهبری پروژه‌ی "ایتر" را تا زمان پیدا شدن یک جانشین برای "بیگو" بر عهده خواهد گرفت.

برخلاف راکتورهای شکافت هسته‌ای که ضایعات هسته‌ای تولید می‌کنند و گاهی منجر به ذوب‌های فاجعه‌باری می‌شوند، طرفداران همجوشی هسته‌ای می‌گویند که اگر دانشمندان بتوانند از آن بهره ببرند، منبعی نامحدود و بی حد و مرز از انرژی پاک فراهم می‌کند.

اعضای پروژه‌ی "ایتر" که شامل چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره‌ی جنوبی، روسیه و ایالات متحده آمریکا می‌شود در حال ساخت دستگاهی دونات‌شکل به نام "توکامک"(Tokamak) در "سن پل لس دورانس"(Saint-Paul-les-Durance) در جنوب فرانسه هستند. این پروژه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه علمی جهان اعلام شده است. هدف از ساخت آن به دام انداختن هیدروژن‌هایی است که تا دمای ۱۵۰ میلیون درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شده‌اند تا اتم‌ها با یکدیگر ترکیب شوند. این فرآیند منجر به آزاد شدن میزان زیادی گرما می‌شود. در حالی که "ایتر" قادر به تولید برق نیست اما دانشمندان امیدوارند که چنین راکتورهای همجوشی بتوانند انرژی بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنند، تولید کنند.

در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد "ایتر" تکمیل شده و دانشمندان قصد دارند تا اوایل سال ۲۰۲۶ این راکتور را روشن کنند.


( ۴ )

نظر شما :